Bewonder de iconische berg Segla met een hike naar Mount Hesten

Segla is één van onze favoriete bergen in Noorwegen. Wat een bergtop is dit. Ongelooflijk! Imponerend, dramatisch en beeldschoon. De smalle, steile bergtop is onwijs fotogeniek, de bijna verticale afgrond naar het fjord ernaast ontzagwekkend. Dit is zonder twijfel dé top highlight van het eiland Senja, maar ook zeker een iconische plek in Noorwegen. Voor het beste uitzicht op Segla hike je naar de tegenovergelegen Mount Hesten. Wij vertellen je alles over deze gave hike en het fenomenale uitzicht!

Wij volgen de scenic route over het eiland Senja en normaal gesproken brengt deze je vanzelf naar het dorpje Fjordgård. Deze zomer is dat net even anders. Een tunnel op de scenic route is afgesloten vanwege werkzaamheden en dat betekent dat we een heel eind door het binnenland om moeten rijden om bij Fjordgård te komen.

Om precies te zijn: De Svartholla tunnel is dicht tot 1 november 2022. Dit betekent dat je je weg langs de fjorden in het noorden van het eiland niet kunt vervolgen. De enige alternatieve route gaat door het binnenland van Senja en is ongeveer 80 kilometer om.

Is dat het waard? Achteraf kunnen we volmondig ‘ja’ zeggen. Al zouden we er nog 200 kilometer extra voor moeten rijden, dan hadden we dat gedaan. Segla heeft alles wat je wil van een bergtop. Ontzagwekkend, beeldschoon, fotogeniek, dramatisch, imponerend. Zo kan ik nog wel even doorgaan!

Hike naar Segla of Hesten?

Toen wij gingen Googelen op Segla, kwamen we al snel bij de hike uit die je naar de top van Segla zelf brengt. Een pittige hike blijkbaar, vooral door de steilheid van het pad. Alleen als je op de top van Segla staat, heb je natuurlijk een schitterend uitzicht over de omgeving, maar niet over de iconische bergtop zelf. Want daar sta je dan op!

Het gaat ons vooral om het uitzicht óp Segla, niet vanaf Segla. Daarom kiezen wij voor de hike naar Hesten. Deze top ligt precies tegenover Segla en geeft dus wel dat unieke zicht op de bekende, puntige bergtop.

Over de hike naar Hesten

• Afstand: 5,5 kilometer
  • Hoogtemeters: 556 meter
  • Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
  • Parkeer bij de school in Fjordgård en wandel een stukje door het dorp tot de start van de trail naar Hesten
  • Benodigde tijd: 2 - 3 uur

De marionetten van het weer

Zo voelen wij ons af en toe in Noorwegen. We passen onze plannen continu aan aan het weer. Voorspellingen zijn leuk, maar flexibel zijn is nog belangrijker als je rondreist in Noorwegen hebben we gemerkt. De heldere en droge momenten zijn – in ieder geval in de zomer in 2022 – vrij schaars en wil je dus niet onbenut laten.

Persoonlijke update Lees meer over het regenachtige weer in Noorwegen in ons persoonlijke blog

Zo’n situatie waarin we snel veranderden van planning ontstond ook bij ons bezoek aan Segla. We hadden de dag ervoor de hike naar Husfjellet gedaan en waren van plan om tegen het einde van de middag te arriveren in Fjordgård, daar ergens te overnachten in onze camper en de dag erna de hike naar Hesten te doen om Segla te bewonderen. Dat liep anders.

Het weer zag er bij onze aankomst rond 3 uur best prima uit. Het was droog en de bewolking hing hoog in de lucht. De voorspellingen voor morgen waren niet heel overtuigend. En dus besloten we ter plekke om de hike naar Hesten maar gelijk te doen. Nu is het weer oké, je weet niet hoe dat morgen is. Wat de weerapps ook zeggen.

Doorstampen maar

Dat is even schakelen, want we hadden nu niet gerekend op een flinke klim. En dat is het wel! Ondanks de korte afstand van deze hike, moeten we wel een paar honderd meter de hoogte in. Dat gaan de kuiten wel voelen dus!

Het eerste deel van de hike is nog niet zo steil, maar al snel verdwijnen de bomen en klimmen we met iedere stap steeds wat meer. Technisch gezien is het pad niet moeilijk en dus kun je goed doorstampen. Af en toe kijken we achterom en zien we het fjord beneden bij het dorp liggen. Ook een mooi gezicht, al komen we daar niet voor. ;-)

Segla komt steeds duidelijker in beeld, maar is vanaf deze kant gezien nog vrij breed. Dat verandert als we vanaf de bergrug tussen Hesten en Stavelitippen linksaf slaan richting de top van Hesten. We klauteren over rotsig terrein en zien Segla steeds meer vanaf haar beste kant.

Ondertussen moeten we goed opletten waar we lopen, want in dit gebied hebben veel vogels hun nestjes en we hebben gelezen dat ze nogal agressief kunnen zijn als je in de buurt komt. Wij hebben geen zin in ruzie en focussen ons nog even op het pad, maar natuurlijk kunnen we het niet laten om regelmatig even naar links te gluren en alvast wat foto’s te maken. Segla werkt als een magneet op onze ogen!

Na 45 minuten hiken staan we al de top van Hesten. Niet slecht, hè! Nu zien we Segla op haar best. De bergtop loopt steil omhoog en wordt steeds smaller en smaller totdat ze eindigt in een scherpe punt. Rechts van Segla ligt een fjord – honderden meters lager – en die bergwand loopt bijna loodrecht naar beneden. Wauw!

Langs de afgrond

Voor een echte pauze op de top hebben we geen tijd, want de lucht wordt donkerder en we willen nog heel veel foto’s maken nu Segla en de omgeving goed zichtbaar zijn. We lopen een klein stukje terug en klauteren dan naar beneden naar een paadje dat langs de kliffen tegenover Segla loopt. Vanaf hier maak je de allerbeste foto’s ontdekken we. En die afgrond, die is behoorlijk ontzagwekkend. Zo diep en steil! Goed uitkijken dus.

Via dit alternatieve pad dalen we een heel stuk af en stoppen we iedere paar meter voor foto’s. Het is beeldschoon en dramatisch tegelijkertijd!

Na een tijdje begint het te druppelen en besluiten we om terug te gaan naar de bus. Het ‘afgrondpad’ komt uiteindelijk weer bij het ‘hoofdpad’ uit en vanuit daar hiken we op tempo naar beneden. We komen met een nat pak terug bij de bus, maar dat deert niet. Voor dit uitzicht op Segla willen wij ons best nat laten regenen. ;-)

Daarom wil je naar Senja

Segla is onbetwist één van de hoogtepunten van het eiland Senja, maar er is meer. Rijd ook zeker de scenic route van Gryllefjord naar Botnham en hike naar Husfjellet. Heel anders dan de hike bij Segla, maar minstens net zo mooi!

Check ook de hike naar Husfjellet op Senja

Alles over reizen in Noorwegen

Noorwegen

Waarom je de hike naar Husfjellet op Senja niet wil missen

Doen in Vesterålen: Rijd de scenic route over Andøya en hike naar Måtind

Hike naar Ryten en Kvalvika Beach

Noorwegen

Hike naar Reinebringen voor hét Lofoten uitzicht

Hike naar Veggen en kijk over de populairste stranden van de Lofoten

Hike naar de top van Lovund voor het beste uitzicht over de Helgeland kust