Hike naar Veggen en kijk over de populairste stranden van de Lofoten | Een schitterend uitzicht op Haukland & Uttakleiv

Wie de Lofoten zegt, zegt imposante bergtoppen, witte zandstranden en helderblauw zeewater. Haukland Beach en Uttakleiv Beach staan bekend als de mooiste stranden in de Noorse eilandenarchipel en die schoonheid zie je het beste van bovenaf. Dus klommen wij naar de top van Veggen en we kunnen je vertellen: Dit uitzicht stelde zeker niet teleur!

Over de hike naar Veggen

• Afstand: 2,8 kilometer (retour)
  • Hoogtemeters: 489 meter
  • Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld – kort maar steil
  • Start bij parkeerplaats van Uttakleiv Beach
  • Benodigde tijd: 2,5 – 3 uur

Onze kennismaking met de Lofoten

We waren de dag ervoor aangekomen in een grijs en regenachtig Lofoten, maar vandaag zou een stralende dag worden. Daar wilden we graag optimaal gebruik van maken en dus ging onze wekker om 7 uur ’s ochtends. We deden de gordijnen op en inderdaad: strakblauwe lucht! Tijd voor een echte kennismaking met de Lofoten, de regio die al zó lang hoog aan ons wensenlijstje prijkt.

Een steile klim

We parkeren onze camper bij Uttakleiv Beach voor een paar euro. (50 NOK voor 3 uur parkeren, dat is ongeveer €5) Het staat nog vol met campers die overnacht hebben op het parkeerterrein, maar we vinden een plekje waar we nog net in passen.

We pakken snel onze rugzak in met water en snacks en gaan aan de gang, want 3 uur parkeertijd is aan de krappe kant voor deze hike. Maar langer parkeren kon niet. Het was dit of gelijk €20 voor 24 uur betalen. Over de gastvrijheid en campervriendelijkheid in de Lofoten hebben we het later nog weleens. ;-) Nu hiken!

Het is even zoeken waar het pad begint, maar we vinden hem tussen het toiletblok en betaalautomaat. Het eerste stuk is vrij modderig en al best steil, maar voor we het weten zijn we al op het zadel van de berg en staan we ineens naast een meer.

We kijken hoe het pad verder loopt en dat ziet er flink steil uit. Nu hadden we al begrepen dat veel hikes in de Lofoten modderig en enorm steil zijn. De Veggen hike is dus representatief voor hiken in de Lofoten!

Gelukkig is de tweede klim minder modderig en na al dat hiken van afgelopen weken in Noorwegen, gaat het ons goed af. Inmiddels krijgen we goed zicht op Uttakleiv Beach. Van boven is het strand nog veel mooier dan vanaf de grond en zie je de verschillende kleuren blauw in het water. Prachtig!

Uitzicht op Haukland Beach

Daarna volgen we het pad over de bergkam – die overigens niet heel smal of lastig is op de meeste stukken – en vanaf de top zien we Haukland Beach. Het heldere, blauwgroene water en witte strand is magisch mooi. De golven slaan op het strand dat omringd wordt door indrukwekkende bergen. Dit is precies zoals je je de Lofoten voorstelt!

Wat we dan weer niet hadden verwacht: We hebben de top voor onszelf. Er is niemand! Tijdens het hiken zijn we al geen andere mensen tegengekomen, maar ook het half uur dat we op de top zitten, zijn we alleen. Het kan dus toch, zelfs in de toeristische Lofoten! Waarschijnlijk komt het deels doordat we vroeg zijn vertrokken en al rond half 10 op de top staan, maar toch verbaast het ons. Ook op de terugweg komen we namelijk maar 3 andere hikers tegen. En dat terwijl het uitzicht fenomenaal is!

De hike naar Veggen of Mannen?

Haukland Beach en Uttakleiv Beach zijn allebei schitterende stranden die door nog meer natuurschoon omgeven worden. Het liefst zie je beide stranden van bovenaf en daarom kozen wij voor de hike naar Veggen. Een populairdere hike is die naar Mannen. Deze nabijgelegen bergtop geeft je uitzicht over Haukland Beach en schijnt ook hartstikke mooi te zijn. De hike is iets makkelijker, doordat deze minder steil is en wordt waarschijnlijk daarom verkozen boven Veggen.

Als je wat vaker hebt gehiket en niet bang bent van een korte maar intensieve hike, dan zou ik sowieso Veggen aanraden in plaats van Mannen. Lekker rustig én uitzicht op twee fantastische stranden in plaats van eentje. Of je doet beide hikes, dat kan natuurlijk ook!

Vol bezienswaardigheden, hikes en tips Ontdek het beste van de Lofoten met deze route

Alles over onze reis door Noorwegen

Noorwegen

Hike naar Ryten en Kvalvika Beach

Bewonder de iconische berg Segla met een hike naar Mount Hesten

Waarom je de hike naar Husfjellet op Senja niet wil missen

Noorwegen

Doen in Vesterålen: Rijd de scenic route over Andøya en hike naar Måtind

Hike naar Reinebringen voor hét Lofoten uitzicht

Hike naar de top van Lovund voor het beste uitzicht over de Helgeland kust