Waarom je de hike naar Husfjellet op Senja niet wil missen

Het eiland Senja is één van de parels van het noorden van Noorwegen. Dramatische bergen, diepe fjorden, een scenic route waar je heel blij van wordt en de bekende Segla berg. Waar je minder over hoort of leest is de hike naar Husfjellet. Totaal onterecht! Het uitzicht vanaf de top over fjorden, puntige bergen en piepkleine stranden is waanzinnig. Het is niet voor niets de favoriete hike van de locals. Deze hike is minstens zo mooi als die bij Segla, dus sla hem niet over!

Van de ene scenic route naar de andere

We komen met de ferry vanaf de Vesterålen eilanden en rijden daarmee zo van de ene naar de andere scenic route. Op het eiland Senja vind je namelijk ook al zo’n mooie route en deze begint precies op de plek waar de ferry aanmeert, namelijk in Gryllefjord. Handig!

Om bij het startpunt van de hike naar Husfjellet te komen moeten we precies de scenic route volgen – vervelend! ;-) – tot Skaland. We rijden langs indrukwekkende bergen, voorbij diepe fjorden, langs toffe uitkijkpunten en parelwitte zandstranden. Geen straf!

Wat ons nog meer opvalt aan Senja is de gastvrijheid en vriendelijkheid van de lokale bevolking. Ze zijn heel actief bezig om reizigers zo goed mogelijk te faciliteren en zijn ontzettend vriendelijk. Op diverse plekken vinden we gastenboeken waarin je feedback kunt geven, zodat ze jouw ervaring in Senja kunnen verbeteren. Bij de Joker in Skaland (kleine supermarkt) krijg je zelfs gratis koffie. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt! Ook parkeren is goed geregeld en voor een wc hoef je niet lang te zoeken. Echt opvallend en heel fijn.

Over de hike naar Husfjellet

De start van onze hike

Die ochtend zijn we op ons gemak wakker geworden en hebben we ons klaar gemaakt voor de hike. Rond 11:15 uur vertrekken we met onze rugzakken met snacks, lunch en water richting de top. Het is niet heel zonnig vandaag, maar in ieder geval droog en de wolken hangen niet te laag, waardoor het zicht prima zal zijn vanaf de berg. We hebben er zin in!

Het eerste deel wandelen we fluitend over een vlak gravelpad, maar dat makkelijke stuk duurt niet heel lang. Als we de bossen in gaan, begint de klim en wordt het pad uitdagender. Het is modderig en er steken veel boomwortels uit de grond die je wil ontwijken. De klim is redelijk steil, maar wel prima vol te houden.

Na een tijdje komen we de bossen uit en over de minder begroeide vlakte klimmen we door tot de eerste top: Sommardalhaugen. Deze ligt precies op de helft qua afstand en hoogtemeters. Goed moment voor een korte pauze. Nu kunnen we ook gelijk het fjord naast ons bekijken waar allemaal kleine eilandjes in liggen. Ziet er mooi uit. Mooier dan op de foto’s eigenlijk. ;-)

Dabben in de modder

Na Sommardalhaugen is het pad even wat vlakker en vrij makkelijk, totdat we bij een heel groot modderstuk komen. Over tientallen meters in de lengte én breedte is het pad zo zompig dat we even moeten zoeken hoe we het beste kunnen lopen. We zakken liever niet tot onze knieën in de modder!

De planken die ze over dit deel hebben neergelegd zijn leuk, als je ze zou kunnen bereiken. Een flink gedeelte tot de planken (veel te groot voor een grote sprong of stap) is zo drassig dat je niet zonder natte voeten bij de planken komt. Uiteindelijk vinden we allebei een andere weg door dit modderige deel en komen we verder, maar wel met een laag water in onze schoenen. Ach ja, je moet er wat voor over hebben!

De tweede klim naar de top van Husfjellet

Na het modderige deel begint de tweede klim die doorgaat tot aan de top. We lopen over een brede, kale bergrug richting de top en het wordt steeds wat kouder, maar bergopwaarts hebben we daar weinig last van. De klim houdt ons lekker warm.

Het pad is niet al te steil en ook niet technisch lastig. De top is al de hele tijd in zicht en dat motiveert. Ondertussen krijgen we steeds beter zicht op het fjord naast ons. De verschillende kleuren blauw in het water en de veelal onbewoonde eilandjes met verstopte stranden liggen er schitterend bij. Het water ligt erg stil en ziet er heel sereen uit. In de verte zien we inmiddels hoge bergtoppen opdoemen met hier en daar nog wat sneeuw. Dit uitzicht is de hike al waard, maar het wordt nog beter!

Een adembenemend uitzicht op Senja

We zetten nog even door en 1,5 uur na de start van de hike staan we op de top. We hebben nu een 360 graden uitzicht waar we helemaal van ondersteboven zijn. We hebben al zoveel hikes gedaan in Noorwegen, maar oh wat blijft dit mooi.

Ik kan je wel uitgebreid beschrijven wat we zien, maar de foto’s vertellen het verhaal al. Kijk zelf maar hoe fantastisch dit is.

Niet gek dat we hier een hele tijd hebben gezeten, toch? We realiseerden ons dat het één van onze laatste hikes in de bergen van Noorwegen zou zijn en namen het natuurschoon daarom nog meer in ons op. Dit uitzicht willen we zo goed mogelijk opslaan in onze koppies!

Maar na 3 kwartier genieten is het tijd om terug te gaan. De lucht wordt donkerder en nu we een tijdje stil zitten op de winderige top, krijgen we het koud. In beweging komen dus! De terugweg verloopt soepel. We lopen expres niet te snel, zodat we nog net iets langer kunnen genieten van dit landschap.

Husfjellet is al genoeg reden om naar Senja te gaan

We raden de hike naar Husfjellet voor 200% aan als je op Senja bent. Of nee, het is eigenlijk al genoeg reden om Senja op te nemen in je reis door Noorwegen! En dan heb je ook nog de scenic route over het eiland én de machtige Segla berg. Het maakt Senja één van de beste delen van Noord-Noorwegen wat ons betreft!

Segla: het hoogtepunt van het Noorse eiland Senja

Alles over reizen in Noorwegen

Noorwegen

Bewonder de iconische berg Segla met een hike naar Mount Hesten

Bewonder Preikestolen zonder de massale drukte