De Rhine Falls bezoeken | Onze eerste stop in Zwitserland

Yes, het is gelukt! Na 1,5 dag tuffen met Bruno komen we aan bij de Rhine Falls. Deze watervallen liggen net over de grens met Duitsland en lijken ons een prima plek voor een kennismaking met Zwitserland. We hadden alleen niet verwacht dat het er gelijk zó mooi zou zijn. Dit is een schitterend begin van onze vakantie door Zwitserland!

We hadden de Rhine Falls niet als must see op ons lijstje staan voor deze vakantie, maar de locatie maakte dat dit onze eerste bestemming in Zwitserland werd. De Rhine Falls, ofwel Rheinfall in het Duits, liggen namelijk vlakbij de grens tussen Zwitserland en Duitsland en na bijna 800 kilometer met een oude, lawaaierige bus ben je even toe aan rust. :-)

Dus zo belandden we aan het eind van de zaterdagmiddag bij deze toeristische waterval. Want onze verwachtingen waren misschien niet bijster hoog, het is wel een bekende highlight in Zwitserland. Het is namelijk de grootste waterval van Europa als je kijkt naar de hoeveelheid water die er elke seconden doorheen gaat. Iedere seconde (in de zomer) gaat er 600.000 liter naar beneden. Dat is altijd indrukwekkend!

Onze verwachtingen overtroffen

Toen we arriveerden bij P4 (zegt al iets over de mate van toerisme hier hè!), waren we vooral moe. Het was een lange reis geweest en het laatste stuk door Duitsland hadden we de kortste in plaats van de snelste route genomen. Dat kun je met een oude bus van zo'n 3.300 kg en slechts 70 pk beter niet doen, dat hebben we geleerd van dit foutje. De route bracht ons ineens door het heuvelachtige Zwarte Woud en al snel reden we in de tweede versnelling bergopwaarts. Dat ging niet heel rap, maar het was tegelijkertijd een goede oefening. En het is een mooie route om te rijden. Ook trotseerden we hier onze eerste 14% helling met Bruno. Wat hij echt fantastisch deed! Een foutje was het achteraf misschien niet, maar al die nieuwe ervaringen kosten wel energie. ;-)

Je mag blijven kamperen op P4, dus we hadden ons eindstation voor die dag bereikt en wilden in eerste instantie gelijk neerploffen en een biertje open trekken om te vieren dat we Zwitserland hadden gehaald. Maar we besloten toch maar even te gaan kijken bij de waterval, want we hadden al een glimp van dit natuurgeweld opgevangen vanaf de weg en dat zag er toch wel heel tof uit.

En ja, de plek is best toeristisch, maar het is er ook gewoon heel mooi. Niet alleen de watervallen zelf, maar het hele plaatje maakt het een bezienswaardigheid waar je echt even moet stoppen. Over de waterval loopt een spoorbrug waar af en toe een trein overheen rijdt, de omgeving is onwijs groen en er staat een soort oud fort op een heuvel naast de waterval. Het geheel doet het hem!

Wandelen bij de Rhine Falls

De volgende ochtend besluiten we daarom om niet gelijk verder te rijden, maar om een wandeling te maken bij de watervallen. Dat is zeker de moeite! Wij kiezen voor een rondje van 3 kilometer waarbij we langs de rivier wandelen, over een brug naar de overkant gaan en dan via het bos aan de kant van het oude fort en de spoorbrug komen. Je kunt zo zelfs over de brug wandelen en komt dan vanzelf weer terug bij de parkeerplaatsen. Blijf gewoon langs het water lopen en je ziet de waterval en al het moois er omheen van alle kanten.

Wat voelen we ons heerlijk deze ochtend. Het zonnetje schijnt. We zijn blij. De reiskriebels gieren als een gek door ons lijf. Dat gevoel hebben we zo gemist. Zwitserland heeft heel wat in petto en dit is pas het begin!

Praktische tips voor een bezoek aan de Rhine Falls

Je bereikt de Rhine Falls eenvoudig met de auto of je camper. Er zijn in totaal 4 parkeervelden, waarbij P4 geschikt is voor campers. Op P4 mag je ook blijven kamperen, heel fijn! Je betaalt 5 Zwitserse Frank (CHF) voor het eerste uur parkeren en daarna 2 CHF per uur.

Op het moment van onze vakantie staat 1 Zwitserse Frank ongeveer gelijk aan €0,92.

Je hoeft geen ticket te kopen voor de Rhine Falls zelf. Alleen specifieke platformen zijn toegankelijk met een betaald ticket, maar ook zonder dit ticket kun je volop genieten van het natuurschoon. Je kunt daarnaast met een bootje tot vlakbij de watervallen komen en zelfs op de middelste rots worden afgezet, zodat je tussen de waterval staat. Dit hebben wij niet gedaan, maar ik denk dat je je regenjas mee moet nemen als je wel voor deze optie kiest. ;-)

Door naar Wasserauen

Na deze fijne ochtend gaan we door. Onze beentjes zijn opgewarmd, tijd voor een echte hike! We rijden door richting Wasserauen om de Ebenalp te beklimmen en de Seealpsee te bewonderen!

Lees meer blogs over Zwitserland

Zwitersland

Op watervallen jacht in het schitterende Lauterbrunnen

Kies deze budgetvriendelijke én prachtige hike naar Schäfler

Hike van Hoher Kasten naar Saxer Lücke

Oostenrijk

5 tips voor een bezoek aan de Krimmler watervallen

Zweden

Een dag in Nationaal Park Fulufjället

Noorwegen

Hike door de Husedalen vallei met haar prachtige watervallen