Hike door de Husedalen vallei met haar prachtige watervallen | Aanrader in Noorwegen

Water, water en nog meer water. In de Husedalen vallei vind je 4 krachtige watervallen die door een mooie hike aan elkaar verbonden worden. Voor ons was het een hike waar we vooraf geen hele hoge verwachtingen van hadden, maar die ons absoluut verraste met haar natuurschoon. Is het dan echt óveral in Noorwegen mooi?

Nadat we onze benen een paar dagen hadden laten bijkomen van de lange Trolltunga hike, waren we klaar voor onze volgende uitdaging: de 4 watervallen hike in Husedalen. Net zoals de hike naar Trolltunga ligt dit in de Hardanger regio, maar deze wandeling is lang niet zo bekend als die naar Trolltunga.

Poseer op de iconische Trolltunga

De dag begint gelijk fijn. Het zonnetje schijnt, we zijn relaxed, we voelen ons goed. Laat die hike maar komen!

Waterval na waterval

Vanaf de parkeerplaats lopen we het eerste deel over een breed gravelpad richting de eerste waterval. Dat het nu nog zo makkelijk lopen is, vinden we wel een keertje lekker. We hebben de afgelopen weken al zoveel rotsachtige ‘klim hikes’ gehad. Ontspannen lopen is ook weleens fijn.

Al na iets meer dan 1,5 kilometer komen we bij de eerste waterval: Tveitafossen. Oke, dat begint goed. Wat een kracht! De hoeveelheid water die naar beneden komt zetten is enorm, maar dat zal ook de tijd van het jaar zijn. Nu is de sneeuw op de bergen volop aan het smelten en dat zie je hier allemaal naar beneden komen.

Na Tveitafossen blijkt het makkelijk inkomen klaar te zijn. Langs een grote pijp waar ze water doorheen laten stromen om elektriciteit op te wekken klimmen we over natte rotsen omhoog. Het duurt niet lang voordat we de volgende waterval alweer horen. Tussen de bomen door vangen we af en toe al een glimp op van Nyastølfossen. De twee watervallen liggen maar 1,2 kilometer uit elkaar, maar intussen zijn we wel 220 meter in hoogte gestegen.

Nadat we met zicht op de waterval even pauze hebben gehouden, gaan we door naar waterval 3 van vandaag. Daarvoor moeten we nog wat steile stukken trotseren, maar dan komen we in een prachtige, groene vallei. Nykkjesøyfossen past perfect in het landschap en het is net alsof we een schilderijtje in gewandeld zijn. Heel idyllisch!

Onze weg zoeken door het drassige landschap

We kunnen hier wel de hele dag chillen in het zonnetje, maar na een tijdje gaan we toch maar verder naar de laatste waterval van vandaag. Dat betekent eerst nog even flink klimmen, maar daarna komen we in een vrij open landschap terecht en zien we het water bij Søtefossen hard naar beneden kletteren. We lopen wat meer richting de waterval, maar waar het pad precies loopt is hier niet meer zo duidelijk. Door de grote hoeveelheid water zijn er veel drassige stukken en het is even zoeken naar een plek waar we over kunnen steken zonder onze schoenen te verliezen in de diepe modder.

Al met al hebben we nu vanaf het beginpunt tot de 4e waterval zo’n 6 kilometer gehiket en zijn we wel 600 meter hoger geëindigd, maar doordat je iedere 1 á 2 kilometer een nieuwe waterval ziet, voelt het helemaal niet als een pittige hike. Erg leuk!

Terug over het gravelpad

Nu moeten we nog terug. Tot aan Nykkjesøyfossen lopen we dezelfde weg terug als we gekomen zijn, maar daarna kiezen we voor een makkelijkere route terug. Er loopt namelijk ook een gravelpad vanaf de parkeerplaats die bijna helemaal naar de 3e waterval gaat. Aangezien afdalen over natte, gladde rotsen een stuk lastiger is dan klimmen, kiezen wij voor de makkelijke weg terug. Lekker over het gravelpaadje!

Eigenlijk is dat ook juist wel leuk, want nu zien we de watervallen vanuit andere punten en vallen je andere dingen op dan tijdens de heenweg. Zeker een aanrader dus om via het gravelpad terug te gaan.

Onze mening over de 4 watervallen hike in Husedalen

Wij vonden het een hele geslaagde hike! Het landschap is weer even wat anders dan bij hikes zoals Trolltunga of Preikestolen en dat is tof. Wij hadden ook het geluk dat het heerlijk weer was en de watervallen heel krachtig waren door de grote hoeveelheid smeltwater vanaf de bergen. Dat maakt deze hike zeker mooier!

Een ander pluspunt aan de hike is dat je niet lang hoeft te lopen voordat je bij een volgende waterval komt. Daardoor blijf je continu gemotiveerd. Je voelt bijna niet dat je in totaal 12 kilometer loopt en 600 meter klimt en daalt. En je hoeft het lastigere pad niet af te dalen, maar kunt voor het grootste deel een makkelijker gravelpad kiezen. Dat bespaart je ook best wat tijd. Wij deden in totaal 4,5 uur over de hike, inclusief stops.

Voor ons was dit een heerlijke dag in Husedalen. Zonnetje, bergen, watervallen, veel groen, wat wil je nog meer!

Alles over reizen in Noorwegen

Zweden

Een dag in Nationaal Park Fulufjället

Bewonder de iconische berg Segla met een hike naar Mount Hesten

Waarom je de hike naar Husfjellet op Senja niet wil missen