Een meerdaagse boottocht langs de Komodo eilanden | Must-do in Indonesië

Een jaar geleden hoorde je nog bijna niemand over de Komodo eilanden, nu zijn ze hot & happening. Het nationaal park wordt in een razend tempo populair en het is geen raadsel waarom. Je vindt er bergachtige, onbewoonde eilanden met roze stranden, een spectaculaire onderwaterwereld en het is de leefomgeving van de bijzondere komodovaranen. De beste manier om al dit moois te zien? Een meerdaagse boottocht! Wij stapten voor 3 dagen aan boord bij Flores XP Adventure en een avontuur, dat werd het zeker!

Over het Komodo National Park

Het Komodo National Park bestaat uit meerdere eilanden voor de westkust van Flores. Het stadje Labuan Bajo is de uitvalsbasis om de eilanden en de onderwaterwereld te verkennen. En dat laatste mag je zeker niet overslaan als je naar de Komodo eilanden gaat. Je hebt er tal van duik- en snorkelspots die bekend staan als één van de mooiste in Indonesië en zelfs van Zuidoost-Azië! Met een beetje geluk zie je - naast heel veel koraal en vissen - manta's, schildpadden en zelfs haaien.

Onder water is het minstens zo mooi als boven water!

Daarnaast kun je op Komodo Island en Rinca Island de grootste hagedis ter wereld spotten. De komodovaraan kan maar liefst 3 meter lang worden! Een beetje afstand houden van dit gigantische beest is wel aan te raden. Hun beet is hartstikke giftig en in veel gevallen dodelijk.

De komodovaraan kun je alleen in het Komodo National Park in het wild zien.

De Komodo eilanden bezoeken

Er zijn meerdere manieren om de Komodo eilanden te ontdekken, maar wat in ieder geval vast staat is dat je een boot op moet. ;-) Vanuit het stadje Labuan Bajo in Flores kun je een dagtour doen naar de bekendste highlights, maar eigenlijk is een meerdaagse tour noodzakelijk om de schoonheid van de eilanden én de onderwaterwereld op je gemak te kunnen bewonderen. Er zijn namelijk zoveel schitterende plekken!

Wij kozen daarom voor een 3-daagse boottocht georganiseerd door Flores XP Adventure. Tijdens de tour gaan we de mooiste eilanden bezoeken, veel snorkelen en/of duiken, een wandeling maken om de komodovaraan te zien én er is tijd om te relaxen op de oogverblindende stranden. We slapen één nachtje op de boot en één nacht in het Flores XPirates Camp. Dat worden een paar avontuurlijke dagen!

Het eilandhoppen bij Komodo begint minder rooskleurig dan verwacht

Twee dagen voordat we aan onze boottour langs de Komodo eilanden beginnen arriveren we al in Labuan Bajo. Het idee was dat we hier nog iets van de omgeving zouden kunnen zien, maar het weer zit ons flink tegen. Het blijft maar regenen!

Ook als we op de eerste dag van de tour naar de haven gaan, regent het pijpenstelen. Ai, hier hadden we niet op gerekend. Hopelijk klaart het snel op! We ontmoeten de andere reizigers in onze groep, onze gidsen en de stille maar ontzettend belangrijke krachten voor de komende drie dagen (kapitein, mechanical, kok, etcetera). Onze gids geeft ons een korte briefing en dan is het tijd om te gaan. Die grijze wolken boven ons proberen we gewoon even te vergeten! ;-)

Op naar de Komodo eilanden!

Maar helaas zorgen de grijze wolken niet alleen voor een grauwig landschap, ze zorgen ook voor een erg wilde zee. Al na een kwartiertje varen begint de boot enorm te schommelen en een half uur later vraagt iedereen in de groep zich hardop af waarom we ook alweer vrijwillig 3 dagen op een boot wilden vertoeven. Na anderhalf uur varen zijn we nog steeds niet in rustiger water en het lukt lang niet iedereen om het ontbijt van vanmorgen binnen te houden. Ook wij hebben het zwaar, maar verrassend genoeg komt het bij ons niet tot overgeven. Gelukkig!

De eerste duik-/snorkelspot die op het programma stond voor vandaag moeten we overslaan. De zee is hier echt te ruig, maar we gaan op de derde dag alsnog naar deze plek. We varen verder naar Turtle Point (bij het eilandje Sabia) en iedereen slaakt een zucht van opluchting. De zee is hier rustig en we kunnen eindelijk even bijkomen na de wilde start van vanmorgen.

Schildpadden spotten bij Turtle Point

En doordat de zee hier wel rustig is, kunnen we het water in. Yes! Turtle Point is één van de plekken waar je als beginner kunt duiken in het Komodo National Park. Op veel duiklocaties heb je te maken met sterke stromingen, waardoor het niet veilig is om hier de diepte in te gaan zonder veel ervaring. Ronny pakt zijn kans en kiest ervoor om te gaan duiken bij Turtle Point. Ik vond de ochtend al spannend genoeg en ga voor het snorkelen. Ik ben namelijk nog best wel zenuwachtig als ik ga duiken en wil nu juist vooral even tot rust komen. ;-)

Maar of je nou gaat snorkelen of gaat duiken, Turtle Point stelt sowieso niet teleur. Net als bij de Gili eilanden zien we nu ook al binnen een minuut de eerste schildpad. En daar blijft het niet bij. We zien ze regelmatig op de bodem liggen, voorbij zwemmen of zelfs vlak voor onze neus langskomen. Zulke leuke beesten! We zijn nu al mega enthousiast over de onderwaterwereld bij Komodo en dit was pas onze eerste onderwater-ervaring hier!

Lunch & Mawan Island

Dan is het tijd voor de lunch! Door in het water te hebben gelegen voelt iedereen zich een stuk beter en kunnen we weer aan eten denken. Daarna varen we - in rustig water - naar Mawan Island en gaan we met een klein bootje naar het strand. Dit is niet het bekende Pink Beach op Komodo Island, maar ook dit strand is een beetje roze door het aangespoelde, rode koraal. Prachtig!

Vanaf het strand stappen we met onze snorkels en vinnen de zee in en kijken we onder water onze ogen uit. Het koraal heeft allerlei kleuren, net zoals de vissen. We zien hele kleine visjes, maar ook echte joekels. Het meest bijzondere is wel de haai die we op een korte afstand van ons voorbij zien zwemmen. Alhoewel de haaien hier niet gevaarlijk zijn, houden we toch maar afstand. Een beetje eng ziet 'ie er wel uit! ;-)

Mawan Island

Slapen op de boot

In de namiddag varen we naar Padar Island. Eigenlijk zouden we hier aan land gaan om de hike naar het uitkijkpunt te maken en vanaf daar de zonsondergang te zien, maar door de dikke bewolking is de zonsondergang vandaag niet echt waarneembaar. Onze gids besluit om wel alvast naar het eiland te varen en de nacht in de baai bij het eiland door te brengen, zodat we de volgende dag met zonsopkomst op het viewpoint zijn. Dat vinden we een goed idee!

Dan is het tijd om te gaan slapen in onze kamertjes op de boot. We liggen in een rustige baai, maar helemaal stil ligt de boot natuurlijk niet. In het begin denk ik dan ook dat het onmogelijk is om hier te slapen, maar gelukkig valt dat alles mee. Slapen op een boot kunnen we in ieder geval weer van onze bucketlist afstrepen. ;-)

Onze slaapkamer op de boot

Het verbluffende uitzicht over Padar Island

Om 5 uur 's ochtends staat Paul (onze gids) alweer op onze deur te kloppen, want het is tijd om aan land te gaan. We stappen aan boord van het kleine bootje en worden in alle donkerte afgezet op Padar Island. We nemen de trap naar boven en langzaam wordt het lichter. We zien steeds beter hoe waanzinnig mooi dit eiland is. Aan beide kanten van het eiland liggen prachtige, ronde baaien met daarin parelwitte stranden. Op eentje na dan, dat strand is juist zwart. De ruige bergen, de stranden, de vorm van het eiland, Padar Island biedt echt één van de mooiste uitzichten in Azië - als je het ons vraagt.

Op zoek naar de komodovaranen

En van de ene highlight gaan we door naar de andere. We varen naar Komodo Island en gaan onder leiding van een ranger een korte wandeling maken. Het doel: de komodovaranen zien! Nu zijn we vooraf al een beetje sceptisch over deze wandeltocht, aangezien we van veel andere reizigers hebben gehoord dat ze de komodovaranen enkel op het einde bij het restaurant hebben gezien. Volgens de rangers komen ze af op de geur van het voedsel, maar is dat zo? Of zouden ze stiekem gevoerd worden, zodat bezoekers ze altijd zien en daardoor een positieve ervaring hebben? We weten oprecht niet hoe het zit, maar we mogen het ons hardop afvragen, toch?

Dat er vaak tijdens de wandeling geen komodovaranen gespot worden blijkt wel uit hoe onze ranger rondloopt. Hij kijkt vooral naar de grond voor zijn voeten in plaats van om zich heen en als er dan een komodovaraan een stukje voor ons over het pad loopt, zien wij hem eerder dan hij... We hebben dus wel echt geluk om 2 keer een kleine 'komodo dragon' te zien tijdens de 45 minuten durende wandeling. Als we bij het restaurant komen, liggen daar inderdaad de grote jongens. Bewegen doen ze bijna niet, maar ach, we hebben ze gezien hè. ;-)

De enigszins ongeïnteresseerde ranger

Relaxen op Pink Beach & de mini Malediven

Het is daarna maar eventjes varen tot we bij Pink Beach aankomen. Op dit lichtroze strand - het is niet zo felroze op het moment dat wij er zijn als we op sommige foto's online zagen - krijgen we tijd om te relaxen en te snorkelen. Zowel boven als onder water is het wederom schitterend!

Pink Beach

En de hoogtepunten volgen elkaar in een rap tempo op vandaag, want onze volgende stop is weer zo oogverblindend mooi. Het eilandje Taka Makassar bestaat enkel uit zand met daar omheen super helder water. Deze plek staat binnen Komodo ook wel bekend als de mini Malediven.

Batu Bolong: de mooiste snorkelspot so far

Na Taka Makassar hebben we nog tijd voor één snorkelspot. We varen voorbij Manta Point en turen met zijn allen in het water om te kijken of we een manta kunnen zien vanaf de boot, maar helaas. Ze zijn niet thuis. ;-) Daarom varen we door naar Batu Bolong - de bekendste snorkel- en duikplek van het Komodo National Park - en gaan we het morgen nog eens proberen bij Manta Point.

Bij Batu Bolong staat een sterke stroming en duiken is hier enkel geschikt voor gevorderden. Maar dat maakt niks uit, want het snorkelen is hier al onwijs mooi. De hoeveelheid vissen is ongekend! Nu hebben we (nog) niet zoveel 'vissenkennis' en kan ik je niet zeggen welke vissoorten we allemaal gezien hebben, maar wat ik wel weet is dat het super veel soorten zijn én dat het heel, heel, heel mooi is! Het koraal heeft ook de meest fantastische kleuren en als klap op de vuurpijl zien we ook nog een schildpad. Eenmaal terug aan boord hebben we een lach op ons gezicht van oor tot oor. Dit was echt de beste plek waar we ooit gesnorkeld hebben!

Batu Bolong - de mooiste duik- / snorkelplek in de omgeving!

Een overzicht van de duiklocaties in het Komodo National Park

Als we daarna naar het Flores XPirates Camp varen, wordt het gemis van de zonsondergang van gisteren meer dan goed gemaakt. Kijk maar!

De laatste dag: 3x snorkelen

Nadat we een nachtje in een echt bed op het land hebben geslapen - ja, dat heeft toch echt wel onze voorkeur! - bij het XPirates Camp, zijn we klaar voor de laatste dag van de tour. Er staan 3 verschillende duik- / snorkellocaties op het programma. We beginnen bij Mini Wall, de plek die we op dag 1 moesten overslaan vanwege de slechte condities. Ronny trekt zijn duikpak nog een keer aan, ik kies voor de inmiddels vertrouwde snorkel. ;-)

Het duiklogboek invullen met Paul

Na een leuke duik en snorkelsessie bij Mini Wall gaan we het nog eens proberen bij Manta Point. In een klein bootje kammen we het hele gebied uit op zoek naar de manta's, maar we zien ze maar niet. Erg jammer, want bij Nusa Penida was het zo gaaf om deze gigantische beesten te zien. We hadden dat graag nog eens mee willen maken. Ook als we dan uiteindelijk toch maar het water in gaan, hebben we geen geluk. Tja, dat hoort er ook bij. Wildlife is niet te voorspellen.

Helaas geen manta's dit keer!

Tot slot springen we nog een keer het water in bij Tatawa Island. Ook hier is de zeebodem weer gezegend met prachtig koraal en is het water ontzettend helder. Zo helder dat ik in de verte weer een haai zie zwemmen. Gelukkig is hij niet zo dichtbij. ;-) Er staat een hele sterke stroming bij Tatawa Island en we laten ons lekker meedrijven. Aan het einde van het rif worden we door het kleine bootje opgepikt. Dat is nog eens relaxt snorkelen. ;-)

Tatawa Island

Het einde van een onvergetelijk avontuur

En daarmee komt een waanzinnig avontuur ten einde. We varen terug naar Labuan Bajo - dit keer geen zieken gelukkig - en zetten weer voet aan land op Flores. Onder het genot van een biertje en een lekkere pizza praten we nog uren na over onze belevenissen. We hebben ontzettend genoten van de tour! Het was één van onze hoogtepunten tijdens twee maanden reizen in Indonesië!

Over Flores XP Adventure Tours

Als je in Labuan Bajo bent, zul je zien dat er heel veel tourbureaus zijn die boottochten langs de Komodo eilanden aanbieden. Een keuze maken kan dan best wel lastig zijn! Wij hebben online best wat onderzoek gedaan naar de verschillende tourbureaus, hun reviews en hun programma. Zo zijn we uiteindelijk bij Flores XP Adventure Tours terecht gekomen. Hun reviews waren erg positief en het programma van de 3-daagse Dragon Tour sprak ons ook erg aan. Het is een hele fijne mix van activiteiten onder & boven water en het is niet te volgepropt. Precies goed!

Daarnaast was de boot erg fijn, de slaapkamers hartstikke prima, het eten lekker en de staf super vriendelijk. Er werd slim geïmproviseerd toen het weer tegen zat en veiligheid stond altijd voorop. Er zouden 14 gasten op de boot kunnen, maar Flores XP laat maximaal 10 deelnemers toe per tour. Zo heeft iedereen altijd meer dan genoeg plek.

Is er iets in de tour wat je niet aanspreekt, dan kun je er ook voor kiezen om op het Flores XPirates Camp te verblijven. Vanaf het onbewoonde eiland kun je dan meegaan op dagtrips en/of fundives zo vaak en wanneer je maar wilt. Je eigen ervaring creëren dus. :-)

Het Flores XPirates Camp

Voor het actuele aanbod en de prijzen kun je een kijkje nemen op de website van Flores XP.

Handig om te weten

• Het stadje Labuan Bajo op het eiland Flores is de uitvalsbasis om de Komodo eilanden te verkennen. Je kunt Labuan Bajo bereiken per vliegtuig (Komodo Airport) of je kunt de boot nemen vanaf Bali of Lombok. Dit laatste duurt wel meerdere dagen. Als je al op Flores bent, dan kun je Labuan Bajo ook bereiken met de bus / shared taxi. De reistijd vanuit Bajawa is wel 8 tot 10 uur. Vanuit Ruteng ben je zo'n 4 uur onderweg.
  • Voor het Komodo National Park dien je entree te betalen en die is behoorlijk hoog. Hoeveel het exact is, is nogal onduidelijk. Er zijn namelijk allerlei tickets en fees en dan heb je bij sommige plekken nog extra belastingen en dat soort dingen. Flores XP gaf aan dat we maximaal 400.000 roepia (€25) per persoon per dag kwijt zouden zijn aan tickets, fees en taxes. Uiteindelijk viel het mee en betaalden we 656.000 roepia per persoon aan entreegelden gedurende 3 dagen.
  • Er zijn plannen om Komodo Island (tijdelijk) te sluiten in 2020. Voor welke periode dit zal zijn is nog niet duidelijk, dus het is slim om voor het plannen van je reis het nieuws over het nationaal park in de gaten te houden. Nu leven de komodovaranen ook op Rinca Island - een ander eiland in het nationaal park -, dus zoals het er nu uitziet kun je deze unieke diersoort nog wel gaan bekijken. Ook in 2020!
  • Het regenseizoen in dit gebied loopt van december t/m maart. Tours kunnen in deze periode niet altijd doorgaan of moeten hun schema aanpassen. Het is dus het slimste om in één van de andere maanden je tour te boeken. Juli & augustus zijn veruit de drukste maanden van het jaar en vooraf boeken is dan eigenlijk wel een must.

Dus ben je wel in voor een paar avontuurlijke dagen, waanzinnige landschappen, gezelligheid op de boot en terugkomen met fantastische herinneringen? Dan mag je het eilandhoppen bij Komodo écht niet missen!

Alles over onze reis door Indonesië

Onze boottocht is mede mogelijk gemaakt door Flores XP Adventure Tours. Deze samenwerking heeft de inhoud van dit blog op geen enkele wijze beïnvloed. Het is puur enthousiasme wat je leest!

Indonesië

Complete eilandgids voor Nusa Penida

De zonsopkomst vanaf de Borobudur tempel