Dit zijn de Secret Gili's van Lombok | Psst, we verklappen een geheimpje

Als we het hebben over de Gili eilanden van Indonesië, dan gaat het in principe over de drie kleine eilandjes vlakbij de noordwest kust van Lombok. Gili Air, Gili Meno en Gili Trawangan hebben zich ontpopt tot topbestemmingen tijdens een rondreis of vakantie in Indonesië. Maar de Secret Gili's, die kennen nog niet veel mensen. De piepkleine eilandjes liggen een paar kilometer van de kust in het zuidwesten van Lombok en zijn een absolute oase van rust. Er zijn geen wegen, geen winkels en er is geen wifi. Wat er wel is? Verlaten stranden, onbewoonde eilandjes, bijzonder koraal en heel veel felgekleurde vissen. Relax & unwind, dat motto past hier wel!

Een paar dagen van tevoren lezen we op internet over snorkeltrips naar de Secret Gili’s. Rondom de verlaten mini eilandjes zou bijzonder koraal leven én heel veel vissen. We hebben inmiddels meerdere keren gesnorkeld in Indonesië en we vinden dit echt leuk om te doen! We denken er daarom over om zo’n snorkeltrip te doen, totdat we ontdekken dat je ook kunt overnachten op de Secret Gili’s. Op Gili Sudak - het grootste eiland, maar nog steeds kleiner dan 1 vierkante kilometer - heb je één accommodatie en op Gili Nanggu ook eentje. Wij boeken twee nachtjes bij Nirvana Gili Sudak en een paar dagen later nemen we de boot naar dit onbekende eilandje. We zijn benieuwd!

Gili Kedis: de kleinste van de Secret Gili's

De Secret Gili’s bestaan uit Gili Sudak, Gili Tangkong, Gili Nanggu en Gili Kedis. Die laatste is echt ontzettend klein en heeft maar een doorsnede van enkele meters! De Secret Gili’s liggen op 30 tot 45 minuten varen vanuit de haven van Lembar.

Aankomst op Gili Sudak

In de ochtend vertrekken we van Gili Air - één van de bekende Gili eilanden - naar Gili Sudak. Eerst gaan we met een volgepropt bootje naar Bangsal (Lombok) en daar moeten we flink onderhandelen voordat we een normale prijs krijgen voor de taxi. De rit naar de haven duurt ongeveer 2 uur en vanaf daar stappen we weer een klein bootje in dat ons naar Gili Sudak brengt. Na een halve dag reizen zijn we er, fijn!

We checken in en krijgen de sleutel van ons bungalowtje. Die is - zoals verwacht - basic, maar prima. We hebben lekkere ligstoelen voor de deur en zitten pal aan de zee. Leuk! Bij de accommodatie zit een restaurant en direct daarnaast zit nog een restaurantje. Als we een rondje om het eiland lopen, zien we enkele locals vissen en wat koeien grazen, maar dat is het wel. Als je graag de rust opzoekt, dan zit je hier goed!

Tijdens onze korte wandeling om het eiland worden we wel geconfronteerd met het vervuilingsprobleem in de zeeën en oceanen. Doordat er op sommige delen van het eiland vrijwel niemand komt of woont, voelt niemand zich verantwoordelijk en ruimt niemand het aangespoelde afval op. Op sommige plekken ligt het echt vol. Slippers, plastic verpakkingen, glazen flesjes… Zo zonde! En echt niet goed voor alles wat in de zee leeft natuurlijk.

Nadat we geluncht hebben (verse vis natuurlijk!) met onze voetjes in het zand, gaan we de onderwaterwereld eens verkennen. We huren een snorkelset en de beste snorkelspot van Gili Sudak blijkt pal voor onze bungalow te zijn. Lekker makkelijk! Het snorkelen bevalt ons super goed, want er is echt veel te zien onder water. Er leeft veel kleurrijk koraal en er zijn zóveel vissen. Ze zwemmen soms op enkele centimeters voor mijn duikbril voorbij. En ze hebben echt alle kleuren van de regenboog. Er zijn kleintjes bij, maar ook flinke jongens. Ook zien we een zeepaardje, maar die is helaas al dood. :-( Maar ook die kun je hier dus wel tegenkomen!

Aan het einde van de middag pakken we de kajak - die mag je gratis gebruiken als gast bij Nirvana Gili Sudak - en peddelen we in 10 minuten naar het piepkleine Gili Kedis. Toch nog best veel gedaan in één middagje op zo’n ‘relax-eiland’!

De andere Secret Gili’s verkennen

De volgende ochtend gaan we de andere eilandjes in de buurt verkennen. De eigenaar van de accommodatie vertelde ons dat we makkelijk met de kajak naar Gili Nanggu - het verst gelegen eiland vanaf Gili Sudak - konden gaan. Vol goede moed vertrekken we met onze kajaks en snorkelsets en al snel zien we het eerste eiland, Gili Tangkong, liggen. Toch vergis je je op zee altijd in de afstanden. Dat eiland is nog verder weg dan het lijkt! Na een half uurtje kajakken vinden we het tijd voor pauze en een drankje, dus gaan we bij Gili Tangkong aan wal. Er is wel iets wat op een restaurantje lijkt, maar de dame die het beheert ligt diep te slapen. Geen drinken voor ons dus! ;-)

We kajakken verder en een half uur later staan wij op Gili Nanggu. De dagtrips zijn hier inmiddels ook gearriveerd en daardoor zien we gelijk waar we in zee moeten zijn om te snorkelen. Waar we alle andere snorkels uit het water zien steken! In het restaurant op Gili Nanggu kunnen we gelukkig wél wat drinken krijgen en na een korte rustpauze duiken we met onze snorkels het zeewater in.

En het kajakken was het zeker waard! Het koraal is hier nog mooier dan bij Gili Sudak en er zijn nog meer vissen. We zien zelfs het zeldzame blauwe koraal! Ook zien we tijdens het snorkelen iets wat in eerste instantie een soort donkere wolk lijkt, maar dan ineens beweegt het. Als we dichterbij komen, blijkt het een enorme schol vissen te zijn. Honderden, misschien wel duizenden vissen op een kluitje!

Nadat we hier onze ogen hebben uitgekeken, proberen we ook nog een andere snorkelspot bij Gili Nanggu, maar daar is het koraal veelal dood helaas. Inmiddels is het behoorlijk gaan waaien en zien we donkere wolken over ons heen komen. We pakken de kajaks en peddelen terug naar huis. Door de stroming gaan we een stuk sneller, maar de klotsende golven maken in de kajak blijven zitten wel wat lastiger! ;-)

Na dit kajak- en snorkelavontuur houden we een relax-middagje. Daarvoor zijn we ten slotte ook naar de Secret Gili’s gekomen!

Handig om te weten

• Je kunt de Secret Gili’s dus als dagtrip bezoeken, bijvoorbeeld vanuit Senggigi, of je kunt er één of meerdere nachtjes blijven slapen. Als je er wilt overnachten, dan zijn Nirvana Gili Sudak en het ietwat prijzigere Gili Nanggu Cottages je enige opties. Vooraf boeken is daarom wel verstandig!
  • Je bereikt de Secret Gili’s met de boot vanaf de haven van Lembar of een bootje vanaf een haven vlakbij Sekotong. De haven van Lembar is vrij groot en zal iedere chauffeur kunnen vinden, maar het vertrekpunt bij Sekotong is minder bekend. Dit ligt aan de straat Jl. Raya Sekotong. Als je deze weg volgt in westelijke richting, dan kom je vanzelf de bordjes tegen waar ‘boat transport to Gili Sudak & Gili Nanggu’ op staat. Vanaf hier is Gili Sudak slechts een kwartiertje varen en voor een enkele reis betaalden wij 150.000 roepia (€10). Als je een bootje vanaf Lembar neemt, houd dan rekening met een vaartijd van 30 tot 45 minuten en een prijs van 250.000 tot 350.000 roepia (€16 - €23) voor een enkele reis.
  • Zorg dat je genoeg cash geld meeneemt naar de Secret Gili’s, want pinnen is hier (natuurlijk) onmogelijk. Bij Nirvana Gili Sudak accepteren ze wel creditcard betalingen, maar dan rekenen ze 3% extra.
  • Voor eten & drinken betaal je wat meer dan je gewend bent op Lombok of Bali. Denk aan 50.000 tot 70.000 roepia voor een hoofd- of lunchgerecht (€3,30 - €4,70) en 15.000 roepia (€1) voor een blikje fris. Een grote bier kost je 10.000 roepia (€1) meer dan je gewend bent en komt daarmee op 50.000 roepia in plaats van 40.000 roepia. Eettip: probeer de ‘local fish’ bij de warung naast Nirvana Gili Sudak. Om te smullen! :-)

Alle blogs over Indonesië

Indonesië

Een meerdaagse boottocht langs de Komodo eilanden

4 redenen waarom je naar het eilandje Gili Air in Indonesië wil

Complete eilandgids voor Nusa Penida

Indonesië

De leukste route voor een reis naar Bali

Maleisië

Onze dagen op het eiland Langkawi

Indonesië

Wat kost reizen in Indonesië?