In je eentje op de top van de populaire Rainbow Mountain | Zo doe je dat

De gekleurde berg van Peru prijkte al maanden hoog op onze bucketlist. De berg heeft wel 7 verschillende kleuren en is ontzettend fotogeniek. Een unieke plek die we maar wat graag wilden zien! Maar we hoorden dat Rainbow Mountain enorm in populariteit is toegenomen de afgelopen jaren. Andere reizigers waren na hun beklimming van de berg enigszins teleurgesteld op de top, omdat het zwart stond van de toeristen. Hoog tijd om op zoek te gaan naar een manier om Rainbow Mountain voor onszelf te hebben. Enne… dat is gelukt! Lees alles over onze dag bij Rainbow Mountain en de Red Valley én hoe jij ook in je eentje op de top van deze waanzinnige berg kunt staan.

Over Rainbow Mountain

De originele naam van Rainbow Mountain is Vinicunca, wat 'zeven kleuren berg' betekent in de Quechua taal. Nu kom je meerdere namen tegen voor dit fenomenale natuurverschijnsel: Cerro Colorado, Montaña de Siete Colores, Rainbow Mountain en af en toe nog steeds de originele naam Vinicunca. Rainbow Mountain kun je enkel bereiken door te hiken. Vanaf Cusco is het ongeveer 3 uur rijden naar de plek waar de wandelroute begint. Oke, luie toeristen kunnen ook per paard naar de bergtop gebracht worden, maar where is the fun in that? ;-)

Rainbow Mountain ligt op meer dan 5.000 meter boven zeeniveau. Behoorlijk hoog! Zorg daarom dat je al gewend bent aan de hoogte door enkele dagen in Cusco te verblijven en alvast een andere hike te maken om te wennen, bijvoorbeeld naar Humantay Lake.

Onze dag bij Rainbow Mountain en de Red Valley

Met nog wat lichte spierpijn van gisteren (hike naar Humantay Lake) stappen we in de taxi. We hebben een lange rit en pittige hike voor de boeg, dus we proberen nog maar even onze ogen dicht te doen. Maar na 1,5 uur rijden willen we onze ogen helemaal niet meer dicht doen. We rijden nu al door een schitterend landschap! Torenhoge, roodkleurige bergen omringen ons. We rijden door dorpjes waar schattige kinderen naar ons zwaaien en tientallen alpaca's langs de weg rennen. Dit móet wel een topdag worden!

Een fijn begin

Wanneer we de auto uitstappen en om ons heen kijken, zijn we de vermoeidheid en spierpijn van gisteren alweer vergeten. We vinden het nu al fantastisch! Roodbruine bergen, een groene vallei, besneeuwde bergtoppen, het is hier mooi. Vol enthousiasme beginnen we aan de hike die overigens in het begin heel goed te doen is. Vooraf hadden we best wat blogs gelezen over de hike en andere reizigers gesproken die de hike al gedaan hadden. De meerderheid vindt het een onwijs zware tocht naar de top van Rainbow Mountain. Doordat ik gisteren al wat last had van de hoogte bij het Humantay Lake en dit nog veel hoger is, maak ik me een beetje zorgen. Ben ik hier wel klaar voor? Ter geruststelling stop ik nog maar een coca-snoepje in mijn mond. ;-)

Wat een landschap, hè!

We beginnen met een vrij vlak pad. Af en toe gaan we een klein stukje naar boven of naar beneden, maar moe worden we hier nog niet van. In de verte zien we hoe het pad loopt tot aan de top. Het is duidelijk dat het laatste deel van de hike een stuk lastiger wordt, want dan gaan we echt steil omhoog. Wat ook duidelijk is, is dat we rustig aan kunnen doen. De top staat zwart van de mensen. Als we op ons gemak doen, is de ergste drukte op de top misschien voorbij als wij daar aankomen.

Het harde werken is begonnen

We komen bij het klim-stuk van de hike. Het harde werken is begonnen! Toch gaat het ons erg goed af vandaag. Veel beter zelfs dan gisteren, terwijl we nu toch echt honderden meters hoger zitten en je dan normaal gesproken juist meer moeite zou moeten hebben met het leveren van een inspanning. We stoppen af en toe even om op adem te komen en een banaan te eten, maar toch zijn we vrij snel boven. Wat is dit een gave plek! We kijken zo op Rainbow Mountain en zijn diep onder de indruk. En trots op onszelf, weer een hike die we hebben volbracht!

De top gehaald!

Op de top

Het is niet meer zo druk op de top van Rainbow Mountain als toen we erheen liepen, maar rustig kunnen we het ook niet noemen. Het blijkt nog best wel een uitdaging om een foto te maken zonder andere mensen erop. Ach, die foto's kunnen ons gestolen worden. We zijn verliefd op dit uitzicht en dit landschap! Een ijskoude wind zorgt ervoor dat je het niet veel langer dan een half uur volhoudt op de bergtop. We hebben trouwens echt geluk met het weer, want 2 weken geleden lag er nog sneeuw op Rainbow Mountain. Dan zie je al die kleuren van het landschap natuurlijk veel minder en dat maakt het nou juist zo spectaculair!

Hier word je stil van.

Naar Red Valley

Vlakbij de top van Rainbow Mountain ligt ook het uitkijkpunt over Red Valley. Veel bezoekers van Rainbow Mountain weten dit niet of hebben geen kracht meer om hier ook nog naartoe te lopen, maar wij gaan ervoor. Uitrusten doen we vanavond wel. ;-) We dalen een stukje af en schieten dan een zijpad in naar Red Valley. We zijn eigenlijk zo bij het uitkijkpunt, binnen 20 minuten lopen vanaf de top van Rainbow Mountain!

Voor Rainbow Mountain betaal je 10 soles entree per persoon. Voor Red Valley moet je opnieuw 10 soles entree per persoon betalen. 10 soles is ongeveer 2,50 euro.

En wat zijn we blij dat we deze plek ook nog meegepakt hebben. Het is spectaculair. De bergen zijn enorm rood met af en toe wat groene begroeiing. We gaan er eens even op ons gemak bij zitten en in alle rust genieten van dit uitzicht. We kijken naar de grazende lama's in het dal, vliegen wat met onze drone en zijn verwonderd over de schoonheid van de natuur. Wat een prachtplek!

Alleen op de top van Rainbow Mountain

Als we teruglopen vanaf Red Valley naar het hoofdpad, zien we dat er nu (rond 13:00 uur) bijna niemand meer op de top van Rainbow Mountain is. We twijfelen even of we nog een keer naar boven zullen klimmen, want onze benen zijn echt wel moe nu. Maar ja, alleen zijn op zo'n unieke plek, daarvoor willen we best door het stof gaan. Hoppa, we gaan er gewoon nog een keertje op. En ik kan je zeggen, in je eentje op zo'n schitterende plek staan is betoverend. Een onvergetelijke herinnering. We kijken elkaar aan en lachen naar elkaar. Wat is de wereld mooi. En hoe tof is het om al die waanzinnige plekken samen te mogen ontdekken.

Het is gewoon leeg!

Kippenvel moment

De top = leeg!

Rainbow Mountain bezoeken - twee opties

Er zijn twee manieren om Rainbow Mountain te bezoeken. De makkelijkste manier is om een tour te boeken vanuit Cusco. Een tourbureau vinden moet niet moeilijk zijn, want het stikt ervan in Cusco en ze bieden allemaal een dagtour naar Rainbow Mountain aan. Heel veel mensen kiezen voor deze optie, misschien omdat ze niet weten dat er een alternatief is? Het grote nadeel van een tour is de tijdsdruk en de drukte op de berg. Vrijwel alle tours vertrekken op dezelfde tijd vanuit Cusco. Dat betekent dat iedereen ongeveer tegelijk begint aan de hike en dat iedereen tegelijk op de top staat. Je kunt daarnaast niet zelf bepalen hoe lang je op de top blijft, want op een bepaalde tijd zul je terug bij het busje moeten zijn. Gelukkig kan dat anders!

Met een tour is de kans klein dat je alleen bent op de top van Rainbow Mountain.

Een heel goed alternatief is namelijk zelf naar Rainbow Mountain gaan. Je zou een auto kunnen huren, maar een taxi regelen is comfortabeler. Het is een uitdagende hike, dus het is erg fijn als je naderhand niet nog 3 uur terug naar Cusco moet rijden. In Cusco kun je een chauffeur regelen die je naar het startpunt van de hike brengt, op de parkeerplaats op je wacht terwijl jij aan het hiken bent en je naderhand weer terug rijdt naar Cusco. Het grote voordeel is dat jij bepaalt hoe laat je vertrekt én hoe lang je bij Rainbow Mountain blijft. Zo kun je de grote drukte ontwijken en Rainbow Mountain zelfs voor jezelf hebben!

Een tour naar Rainbow Mountain kost ongeveer 80 soles (€20,70). Een taxi die je naar Rainbow Mountain brengt, op je wacht tijdens het hiken en je terug naar Cusco rijdt kost 250 soles (€65). Als je met 3 personen bent, ben je met de taxi bijna niet duurder uit dan met een groepstour!

Wat je moet doen om alleen op Rainbow Mountain te staan

#1 Regel een betrouwbare taxi chauffeur

Je hebt een taxi chauffeur nodig die je zal brengen, op je zal wachten en je mee terug neemt naar Cusco. Om een taxi chauffeur te vinden kun je willekeurig wat taxi's op straat aanhouden en met hen een babbeltje maken, maar je weet dan natuurlijk nog niet hoe betrouwbaar je chauffeur is. Helaas komt het weleens voor dat taxi chauffeurs toeristen oplichten of beroven, je wilt natuurlijk niet dat dit jou overkomt. Je weet vooraf nooit 100% zeker of de taxi chauffeur van goede wil is, maar door een chauffeur via je hotel te regelen mag je er wel wat geruster op zijn.

Wij verbleven in een Airbnb in Cusco en hadden dus niet de mogelijkheid om iets te regelen via ons hotel. We spraken zelf met een taxi chauffeur die we hadden aangehouden op straat, maar bij hem hadden we geen goed gevoel. Uiteindelijk vonden we via Tripadvisor een taxibedrijf met goede reviews voor dit soort dagtochten. We namen contact op en na wat onderhandelen kwamen we uit op een prijs van 250 soles (€65) voor de dag naar Rainbow Mountain. Niet slecht voor iets wat meer dan 100 kilometer (enkele reis) rijden is, toch?

In de taxi hoef je je niet te vervelen. Alpaca's kijken!

#2 Bepaal je vertrektijd

De meeste tourgroepen vertrekken heel vroeg in de ochtend. Tussen 3 en 4 uur 's nachts wordt iedereen opgehaald bij hun hotel en daarna vertrekt het busje richting Rainbow Mountain. Wij gingen bij een aantal tourbureaus langs om even navraag te doen over de tour naar Rainbow Mountain. Niet dat we het via een tourbureau wilden boeken, maar we wilden wel graag hun tijdsschema weten. Zo konden wij er precies op mikken dat we op de top zouden zijn als de tourgroepen weer vertrokken waren.

In je eentje op de top van Rainbow Mountain, het kan!

Houd er rekening mee dat het ongeveer 3 uur rijden is naar het startpunt van de hike. De meeste tourgroepen gaan voor de hike nog ontbijten, hiervoor zou ik een klein uurtje rekenen. De hike naar de top duurde voor ons ongeveer 1,5 uur, dus reken maar uit. Het is het drukste op de bergtop tussen half 10 en 12 uur. Na 12 uur wordt het rustiger, om 1 uur is er bijna niemand meer! Mijn advies zou zijn om om 8 uur 's ochtends met de taxi te vertrekken. Dan begin je rond 11 uur aan de hike en sta je rond half 1 op de top. Precies op het moment dat de meeste bezoekers al weg zijn of gaan beginnen aan hun wandeltocht terug!

Wij waren achteraf gezien iets te vroeg vertrokken, namelijk om 7 uur. Daarom was het de eerste keer dat wij de top bereikten (rond half 12) nog best druk op Rainbow Mountain. Maar toen we een uurtje hadden gespendeerd bij Red Valley (inclusief heen- en teruglopen), was de top ineens vrijwel leeg! Er kwamen op dat moment ook bijna geen mensen meer richting de top lopen. De locals ruimden hun spullen op, een teken dat de toeristenstroom echt voorbij is. Op dát exacte moment wil je op Rainbow Mountain staan!

#3 Bereid je voor en ga genieten

Er zijn wat dingen die handig zijn om te weten, zodat je bezoek aan Rainbow Mountain extra comfortabel wordt. Dit zijn onze tips.

• Bereid je voor op de hoogte. 5.000 meter boven zeeniveau is niet niks! We hebben meerdere mensen beroerd terug zien komen of aan extra zuurstof gezien. Er waren zelfs mensen die per paard naar beneden werden gebracht, omdat ze zelf niet meer in staat waren om te lopen. Laat je lijf van tevoren goed wennen en begin niet aan de hike als je de dagen ervoor op minder hoogte al last hebt gehad van hoogteziekte. Wat je verder kunt doen om je lichaam te helpen te dealen met het zuurstofgebrek: coca-thee drinken, coca-snoepjes eten, veel water drinken, voldoende rusten tijdens de hike.
  • Kleed je warm genoeg aan. Op meer dan 5.000 meter hoogte is het best koud. Vooral de wind op de top is freezing. We hadden gelukkig een muts bij, maar een sjaal en handschoenen waren ook fijn geweest.
  • Vergeet je niet in te smeren tegen de zon. Ook al lijkt het vrij bewolkt, op 5.000 meter boven zeeniveau is de zon erg krachtig en verbrand je snel. Door de kou hadden wij er helemaal niet aan gedacht. Gevolg: verbrande koppies.

Voor ons was de hike naar Rainbow Mountain één van onze favoriete dagen in Peru. Het landschap is fenomenaal, spectaculair, waanzinnig! Voor ons wat het een onvergetelijke ervaring. Hopelijk wordt jouw dag bij Rainbow Mountain net zo fantastisch!

Alles over onze reis door Peru

Peru

Info en tips over de beklimming van Huayna Picchu

De ultieme gids voor een bezoek aan Machu Picchu

De verschillende onderdelen van Machu Picchu uitgelegd

Peru

Tickets voor Machu Picchu

Zo kom je bij Machu Picchu

Wat kost een bezoek aan Machu Picchu?