Een scooter huren in Azië | Dit moet je weten

Djura

Scooteren is niet alleen de goedkoopste manier om je te verplaatsen in Azië, het is ook nog eens de leukste! Met de scooter heb je alle vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Tijdens onze wereldreis hebben we denk ik wel 80 verschillende scooters gehuurd en inmiddels durf ik wel te zeggen dat we experts zijn in het huren en rijden van scooters in Azië. We vertellen je daarom alles wat we geleerd hebben over het huren van een scooter in Azië!

Als je voor het eerst een Aziatisch land bezoekt, dan is het iets wat direct opvalt: zoveel scooters. Ze sjezen langs alle kanten aan je voorbij en piepen overal tussendoor. Op het eerst gezicht ziet het verkeer er nogal chaotisch uit, maar als je wat langer in Azië bent of als je zelf deelneemt aan het verkeer, dan merk je al snel dat er wel enige vorm van logica in zit. Tips voor veiliger scooter rijden in Azië volgen binnenkort in een ander blog. We vertellen je nu alles wat je moet weten over het huren van een scooter in Azië.

Tips voor het huren van een scooter

Op toeristische plekken in Azië kun je echt op iedere hoek van de straat een scooter huren. Toch zou ik niet zomaar lukraak ergens een scooter huren, want je hoort nog weleens verhalen dat toeristen achteraf problemen krijgen bij verhuurders. Zo zou je schade veroorzaakt hebben die je (voor een veel te hoge prijs) moet betalen of worden scooters zelfs door de verhuurder gejat en laten ze jou opdraaien voor de kosten! Daar heb je tijdens je vakantie natuurlijk geen zin in...

Je kunt niet alles voorkomen, maar met deze tips kun je het risico op problemen in ieder geval wel beperken.

  • Check de reviews van de verhuurder op Tripadvisor, Google of Facebook. Als de verhuurder geen reviews heeft of je leest in de reviews dat andere huurders problemen hebben gehad, kies dan voor een andere verhuurder. Er zijn er toch meer dan genoeg!
  • Bekijk de scooter en accepteer het niet als je een rammelbakkie mee krijgt. Ook al is de huurprijs maar een paar euro, je hebt er echt geen zin in om halverwege je trip langs de kant te staan met pech. Neem dus even een paar minuutjes om de scooter te bekijken en rijd eventueel een proefritje.
  • Maak foto's van de scooter voordat je vertrekt. Je hebt dan bewijs van de schades die al aanwezig waren voordat jij de scooter meenam. Als er bij het inleveren discussie zou ontstaan, kun je aantonen dat jij die schades niet veroorzaakt hebt.
  • Regelmatig verhuren accommodaties zelf ook scooters of kunnen ze je een verhuurder aanraden. Door het via je accommodatie te regelen, is de kans minder groot dat je belazerd wordt. Je bent namelijk te gast bij hun verblijf en de meeste accommodatie eigenaren willen hun gasten echt niet op (laten) lichten. :-)

Ben trouwens niet verbaasd als je je rijbewijs niet hoeft te laten zien en zonder enige vorm van borg of legitimatie weg kunt rijden. In veel gevallen zijn de Aziaten goed van vertrouwen en zullen ze je niet vragen om officiële documenten voor je de scooter mag huren.

Ben je verzekerd?

We hebben het steeds over scooters, maar eigenlijk zijn het (automatische) motors die je huurt. De scooters hebben namelijk een vermogen van meer dan 50cc en je kunt er gerust 70 kilometer per uur mee rijden. In Nederland mag je motorvoertuigen met meer dan 50cc enkel besturen als je in het bezit bent van een motorrijbewijs (rijbewijs A). In Azië zal hier geen haan naar kraaien, maar toch is het belangrijk om te weten. Als je niet in het bezit bent van een motorrijbewijs en toch een scooter (van meer dan 50cc) bestuurt, dan ben je niet verzekerd als er iets gebeurt. Je bestuurt namelijk een voertuig waarvoor je niet het vereiste rijbewijs hebt...

Let op, zowel in Vietnam als in Sri Lanka moet je officieel een lokaal rijbewijs hebben om rond te mogen rijden. Het internationaal rijbewijs is niet geldig in Vietnam en in Sri Lanka moet je een permit regelen. Deze kun je krijgen met je internationaal rijbewijs. Je krijgt in Sri Lanka alleen een permit om scooter te rijden als je in het bezit bent van een motorrijbewijs!

Stel dat je door een ongeluk in het ziekenhuis belandt, dan zijn de medische kosten hoogstwaarschijnlijk voor jezelf. Ook als je schade zou veroorzaken aan anderen, dan zal je verzekering niet uitkeren als je geen motorrijbewijs hebt. Het financiële risico van scooter rijden in Azië zonder motorrijbewijs is dus echt iets om over na te denken. Of je wel of geen scooter moet huren, dat is echt aan jezelf om te bepalen. Ronny heeft een motorrijbewijs en in eerste instantie reed hij daarom altijd. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb ook heel wat kilometers afgelegd op de scooter. Mijn advies is: kies wat goed voelt voor jou. Als je je maar bewust bent van de risico's die je neemt.

Niet alle verhuurders geven je uit zichzelf een helm mee, maar ze hebben deze altijd wel liggen. Vraag er dus naar voor je vertrekt. Ook al dragen de locals misschien lang niet allemaal een helm, vaak is het wel verplicht. En het is natuurlijk verstandig om jezelf te beschermen, ook als het bloedheet is.

Automatische en semi-automatische scooters

In veel landen in Zuidoost-Azië kun je kiezen tussen een automatische en semi-automatische scooter. Bij een automatische scooter hoef je helemaal niet te schakelen. Een semi-automatische scooter heeft versnellingen en met je voet zet je de scooter steeds in de juiste versnelling. Het makkelijkste te rijden is dus een automatische scooter, maar deze zijn vaak wel een tikkeltje duurder. Rijden met een semi-automatische scooter hebben de meeste backpackers vrij snel onder de knie.

Als je in bergachtig gebied gaat rijden, zoals bij de Ha Giang Loop, dan is het fijner om met een semi-automatische scooter te rijden. De wegen zijn soms namelijk zo steil dat het fijn is om even terug te kunnen schakelen voor wat meer power. Zorg er trouwens ook voor dat je in bergachtig gebied een scooter huurt met genoeg vermogen (minimaal 100cc), zeker als je met iemand achterop gaat rijden.

Vietnam

Alles over de Ha Giang Loop in Vietnam

De borg

In de verschillende Aziatische landen wordt er vaak net iets anders omgegaan met borg. In Thailand is het gebruikelijk om een borg te betalen in cash, terwijl we in Indonesië vrijwel nooit borg betaalden voor de scooter. In sommige gevallen komt het voor dat ze je vragen om je paspoort achter te laten als borg. Dit mag niet en ons advies is ook echt om dit niet te doen. Je kunt een kopie achterlaten van je paspoort of voorstellen om een borg in contant geld te betalen, maar je belangrijkste reisdocument moet je niet zomaar afgeven.

Het is ons altijd gelukt om een scooter mee te krijgen zonder ons paspoort af te geven, behalve tijdens de Pakse Loop in Laos. De enige betrouwbare verhuurder in Pakse was Miss Noy en hier was een paspoort als borg noodzakelijk en niet onderhandelbaar. Omdat we anders simpelweg de Pakse Loop niet zouden kunnen rijden én de verhuurder erg goede beoordelingen had, hebben we uiteindelijk (met veel tegenzin) één paspoort achtergelaten. Maar prettig was dat zeker niet!

Laos

Alles over de Pakse Loop in Laos

Een internationaal rijbewijs

Als je een voertuig wilt besturen in een land buiten de EU, dan heb je een internationaal rijbewijs nodig. In theorie. In de praktijk zal geen enkele scooter verhuurder in Azië je vragen naar je internationaal rijbewijs. En Vietnam is trouwens ook nog één van de weinige landen waar het internationaal rijbewijs niet geldt en waar je een Vietnamees rijbewijs nodig zou hebben.

Wie eventueel wel kan vragen naar het internationaal rijbewijs? Dat is de politie. Om problemen te voorkomen, raad ik daarom aan om het internationaal rijbewijs gewoon even te regelen. Je schaft dit namelijk voor minder dan €20 aan bij de ANWB en vervolgens is het rijbewijs een jaar geldig.

Schade & diefstal

Negen van de tien keer biedt de verhuurder geen verzekering aan bij de scooterhuur. Dat betekent dat als je schades veroorzaakt of als de scooter gestolen wordt jij verantwoordelijk bent voor de kosten. Ben dus voorzichtig en als je de scooter meerdere dagen huurt, zorg er dan voor dat deze 's nachts op een veilige plek staat. Vaak heeft je hotel of hostel een goede plek om je scooter 's nachts te parkeren. Soms zetten ze hem gewoon in de hal van de receptie!

Als je wel schade hebt veroorzaakt aan de scooter, geef dit dan eerlijk aan bij het inleveren. Je kunt samen met de verhuurder bespreken hoe je dit oplost, bijvoorbeeld door het betalen van een bedrag om de schade te repareren.

Scooter rijden is leuk!

Na het lezen van dit blog ben je misschien wel helemaal ontmoedigd om een scooter te gaan huren in Azië. Dat is zeker niet de bedoeling, want wij vonden het rondrijden met de scooter echt heerlijk. Het is ook nog eens makkelijk en goedkoop. Wel willen we eerlijk zijn over de risico's en aandachtspunten bij het huren van een scooter, juist om je te informeren en er hopelijk bij te helpen dat jouw scooter ervaringen net zo gaaf worden als die van ons.

De leukste scooter tochten in Azië zijn - volgens ons - de Bolaven Loop vanuit Pakse in Laos, de Ha Giang Loop in Vietnam, de Thakhek Loop in Laos, de kronkelweg van Chiang Mai naar Pai in Thailand en de rit van Hué naar Hoi An in Vietnam. In onze blogs lees je alle details over deze gave roadtrips!

Binnenkort volgt een blog met tips over scooter rijden in Azië. Want ook dat is met het chaotische verkeer en de slechte wegen nog weleens een uitdaging. Veel plezier en safe driving!

Onze ervaringen & tips Scooter rijden in Azië

Blogs over scooter rijden

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Scooter rijden in Azië

Sri Lanka

Tuktuk rijden in Sri Lanka + kortingscode

Vietnam

Wat kost reizen in Vietnam?

Laos

Wat kost reizen in Laos?

Maleisië

Wat kost reizen in Maleisië?

Indonesië

De leukste route voor een reis naar Bali

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen