Een scootertocht over het Bolaven Plateau | Doen in Pakse

Djura

Pakse is de grootste stad in het zuiden van Laos, maar veel is er in de stad zelf eigenlijk niet te doen. Waarom reist iedereen dan toch af naar deze stad? Omdat het het startpunt is van een waanzinnige scootertocht door de omgeving! De Bolaven Loop wordt steeds geliefder en wij snappen wel waarom. Je rijdt langs piepkleine dorpjes en magisch mooie watervallen. Je slaapt in schattige bungalows of guesthouses op de route en wordt overal met open armen ontvangen. Wij zijn fan van de Bolaven Loop en vertellen je er alles over!

Wat is de Bolaven Loop?

De Bolaven Loop is een scootertocht over het Bolaven Plateau dat vlakbij Pakse ligt. Het Bolaven Plateau is een hoogvlakte vol regenwoud, koffie- & theeplantages en watervallen. Toen we wat afbeeldingen googelden van deze spectaculaire omgeving, waren we snel om. Dit willen we sowieso zien! Ook leven er etnische minderheden op het Bolaven Plateau en de beste koffie van Laos komt van deze vruchtbare vlakte.

Je kunt het Bolaven Plateau bezoeken met een georganiseerde tour vanuit Pakse, maar het is natuurlijk veel leuker om zelf met een scooter op pad te gaan. Zo kun je stoppen waar je wilt en al rondrijdend ervaar je het authentieke Laos pas echt!

De grote vs. de kleine route

Als je besluit met de scooter de Bolaven Loop te gaan rijden, heb je de keuze uit de 'small loop' en de 'big loop'. De kleine ronde is in totaal ongeveer 200 kilometer en kost je minimaal 2 dagen. De uitgebreide route is ongeveer 330 kilometer en hiervoor heb je minimaal 4 dagen nodig. Wij kiezen voor de kleinere loop, omdat wij in Thakhek (onze volgende bestemming) ook al een 4-daagse scootertocht gaan doen door de omgeving.

Een scooter huren in Pakse

Eenmaal besloten gaan we op zoek naar een goede scooterverhuurder. In Pakse zijn genoeg organisaties die scooters verhuren, dus moeilijk kan het niet zijn denken we. Nadat we bij diverse verhuurders navraag hebben gedaan, blijkt dat ze overal vragen om je paspoort achter te laten als borg. Oeh, dat is even slikken. We hebben dit nooit eerder gedaan en zijn hier dan ook vrij huiverig voor... We besluiten om hier niet direct in mee te gaan en gaan eerst wat meer onderzoek doen voordat we ons meest waardevolle document zomaar afgeven.

Uiteindelijk blijkt dat het 'normaal' is in Laos om je paspoort als borg af te geven en dat het eigenlijk overal gebeurt. De reden dat ze dit doen is dat er veel scooters gestolen worden en dit als enige echt garantie geeft dat de huurder terugkomt met de scooter. Tja, we willen wel scooteren... Daarom besluiten we om een scooter te huren bij Miss Noy in Pakse. Over deze organisatie lezen we enkel goede verhalen en overal lees en hoor je over Miss Noy als het gaat om scooters huren in Pakse.

In Laos kun je vaak kiezen uit een automatische scooter of semi-automatische scooter. Bij een automatische scooter hoef je enkel gas te geven en te remmen, terwijl je bij een semi-automatische ook moet schakelen. Met je voet zet je de scooter dan in de juiste versnelling. De scooters zijn eigenlijk altijd meer dan 100 cc en dat heb je ook wel nodig in bergachtig gebied. Het betekent echter wel dat je verzekering eventuele schades (aan jezelf en schade die jij toebrengt aan anderen) niet dekt als je geen geldig motorrijbewijs hebt. Maak dus altijd een weloverwogen keuze of je wel of geen scooter gaat rijden. Er zitten risico's aan en de medische voorzieningen in het zuiden van Laos zijn erg beperkt. Als je gaat scooteren, ben voorzichtig! De gehele loop gaat over geasfalteerde wegen, maar er zitten genoeg kuilen in de weg of stukken slecht wegdek. Lekker op je gemak rijden dus. Dan geniet je ook het meeste van de schitterende omgeving!

Dit moet je weten Een scooter huren in Azië

Onze ervaringen & tips Scooter rijden in Azië

Een semi-automatische scooter huur je voor 5 tot 8 euro per dag. Voor een automatische scooter betaal je gewoonlijk 9 tot 12 euro per dag. Bij Miss Noy betaalden wij voor onze automatische scooter 90.000 Kip (≈ 9 euro) per dag. Aan volle tank benzine is ongeveer 2 euro en daar kun je makkelijk 100 kilometer mee rijden.

Planning & route van de kleine Bolaven Loop

Dag 1: van Pakse naar Tad Lo (86 km)

Nadat we de scooter hebben opgehaald bij Miss Noy, kunnen we van start. Binnen een paar kilometer ben je de stad al uit en na een tijdje sla je linksaf naar route 20. Vanaf daar is het eigenlijk alleen nog maar rechtdoor tot het eindpunt van vandaag: Tad Lo. Zodra we route 20 oprijden, is het gelijk lekker rustig qua verkeer. De weg is breed, dus dat is makkelijk rijden. Halverwege kun je een leuke stop maken bij Tad Pasuam. Deze waterval is nog niet zo spectaculair, maar het is fijn om even je benen te strekken na deze eerste kilometers.

Tad Pasuam

Tad Pasuam

Uiteindelijk komen we bij het schattige dorpje Tad Lo. Het dorp bestaat uit een paar straten en je vindt hier een aantal guesthouses. Wij verbleven bij Fandee Guesthouse. Hier slaap je in een basic maar prima bungalowtje voor maar 60.000 Kip (≈ 6 euro). Je kunt niet reserveren bij Fandee Guesthouse helaas. Er hangt een fijne, relaxte sfeer in het dorp. De weg deel je met de koeien, varkens en kippen en ja, dat heeft wel wat. :-)

Fandee Guesthouse

Nadat we even hebben uitgerust en hebben geluncht bij Fandee Guesthouse, lopen we naar de Tad Lo watervallen. Een leuke plek om de middag door te brengen. Ook voor de locals is het een fijne spot waar ze graag verkoeling zoeken. In sommige delen van het water kun je een verfrissende duik nemen.

Zelfs Belgische biertjes bij het Fandee Guesthouse

Tad Lo watervallen

Tad Lo watervallen

Dag 2: van Tad Lo via Paksong naar Pakse (114 km) of naar Champasak (145 km)

Als we wakker worden van de piepende puppy's en loeiende kalfjes, lacht het zonnetje ons alweer toe. Tijd om het plateau verder te verkennen! Het eerste stuk van vandaag rijden we langs veel koffieboeren. De weg tot Paksong heeft wat ons betreft de mooiste omgeving van de route. Bij Paksong houd je rechts aan waardoor je weer op route 16 richting Pakse komt. Vrij snel na deze kruising kom je langs CPC Coffee. Hier mag je gratis rondkijken op de koffieplantage en moet je daarna natuurlijk even proeven van de echte Laotiaanse koffie!

Koffieplantage bezoeken

Na CPC Coffee liggen er 4 waanzinnige watervallen op de route. Als we je één tip mogen geven: plan genoeg tijd voor deze plaatjes! En als je maar 1 dag te besteden hebt in de omgeving van Pakse, bezoek dan deze 4 watervallen. Voor ons waren Tad Yuang, Tad Champi, Tad Fane en Tad E-Tu de hoogtepunten van de scootertocht. Voor de meeste watervallen betaal je een klein bedrag aan entree (1 tot 2 euro) en voor het parkeren van de scooter ben je meestal 50 eurocent kwijt.

Tad Yuang

Tad Champi

Tad Fane

Tad E-Tu

Na deze watervallen is het enkel nog de weg volgen tot Pakse. Of je breidt de loop met één dag uit, zoals wij deden. Ongeveer 45 kilometer ten zuiden van Pakse ligt namelijk de eeuwenoude tempel Wat Phu. We besluiten daarom om aan het einde van de dag door te rijden naar Champasak en daar te overnachten aan de Mekong rivier. Daarmee voeg je nog zo'n 30 kilometer toe aan je dag, maar dan ben je de volgende dag wel voor de drukte bij de tempel!

Extra dag 3: van Champasak naar Wat Phu en terug naar Pakse (55 km)

Als je voldoende tijd hebt, dan zijn de eeuwenoude tempelruïnes van Wat Phu een must-see. De tempel is gebouwd in de Khmer-stijl, net als de beroemde tempels van Angkor in Cambodja. Bovendien ligt de tempel op een berg, waardoor je mooi uitzicht hebt over de omgeving. Wij slapen in het nabijgelegen stadje Champasak, waardoor we binnen 10 kilometer rijden bij de tempel zijn. De entree is 55.000 Kip (≈ 5,50 euro). Je kunt je zo'n 2 uur vermaken en rondkijken bij de tempel.

Wat Phu

Daarna rijden we op ons gemak terug naar Pakse. Met stof in alle hoeken en gaten komen we terug in de stad, maar wat zijn we een ervaring rijker!

Tips voor de Bolaven Loop

  • Wij hebben een goede ervaring met het huren van een scooter bij Miss Noy. Miss Noy is erg populair, dus als het kan ga je een dag van tevoren langs om een scooter te reserveren. Iedere avond vanaf 6 uur geeft de eigenaar van Miss Noy uitleg over de route en alle do's en don'ts. Een goede voorbereiding! Wat wij verder heel prettig vonden aan Miss Noy is dat je vooraf niet hoeft te zeggen hoeveel dagen je de scooter wilt huren en je kunt je grote backpack gratis achterlaten.
  • Toen wij de scooterloop deden, werd er flink gewerkt aan de weg tussen Paksong en Pakse. Dit zorgt voor een hoop vertraging. Vertrek dus op tijd terug richting Pakse, zodat je hier niet in het donker hoeft te rijden.
  • Je kunt niet zoveel meenemen op de scooter, dus dat betekent keuzes maken. Wat je in ieder geval niet moet vergeten is je internationaal rijbewijs (kun je aanvragen bij de ANWB), muggenspray en zonnebrand. Ook zijn wandelschoenen erg handig en neem zeker ook poncho's en een winddichte jas mee. Het kan flink afkoelen op het plateau!
  • Op de route heb ik geen pinautomaten gezien. Neem dus voldoende contant geld mee.
  • Vraag altijd even bij je guesthouse waar je je scooter het veiligste kunt parkeren in de nacht. Helaas is scooterdiefstal geen uitzondering in Laos. Veel guesthouses laten je daarom de scooter binnen parkeren als het donker wordt.
  • Pakse is niet echt een leuke stad, dus blijf er zeker niet te lang. Maar als je er bent: ga eten bij het Daolin Restaurant of koffie drinken bij het Sinouk Café.

Oke, vanuit het toeristischere Vang Vieng of Luang Prabang is het even reizen voor je in Pakse bent, maar die busuren zijn het waard. Je ziet spectaculaire natuur én het echte Laotiaanse leven!

Onze beste tips voor een reis door Laos

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Laos

Alles over de Thakhek Loop

Oostenrijk

Rijd de Grossglockner Hochalpenstrasse met de motor

België

Onze tips voor een fantastische motorvakantie in de Ardennen

Portugal

12 tips voor de leukste plekken in Cascais en de omgeving

Zwitersland

Motor rijden over Zwitserse bergpassen

Zwitersland

Ticino: het Italiaanse deel van Zwitserland

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen