Twee dagen in het schitterende Abel Tasman National Park

Nadat we de ferry hebben genomen naar het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland, rijden we gelijk door richting het Abel Tasman National Park. Met haar goudgele stranden, weelderige bossen en kraakheldere zeewater is dat een bezienswaardigheid in Nieuw-Zeeland die we gezien willen hebben! In twee dagen tijd verkennen we het bekende en een minder bekend deel van dit natuurpark. We delen onze ervaringen met je in dit blog!

Er is van alles te doen in het Abel Tasman National Park. Je kunt er kajakken, hiken, boottrips maken of zelfs in een klein vliegtuigje over het landschap vliegen! Wij willen het natuurschoon van het park graag goed zien, maar ook weer niet teveel geld uitgeven. Een dagje kajakken of met een boot langs verschillende baaien varen kost ons minstens honderd euro! De prijs van een vluchtje over het park laat ik maar even achterwege. ;-)

Wij kiezen er daarom voor om te gaan hiken. Op de eerste dag gaan we met de campervan naar het noordelijk gelegen Totaranui en maken we vanuit daar een daghike door een minder bezocht deel van het park. Op dag twee gaan we voor een vaker gekozen optie: met de watertaxi naar één van de baaien - Torrent Bay in ons geval - en te voet terug naar het startpunt van de hike. Beide dagen waren ontzettend mooi!

Dag 1: Totaranui tot de Awaroa Inlet

• Aantal kilometer gehiket: 12,2 km in ongeveer 3,5 uur tijd
  • Highlights: Strand bij Totaranui, Skinner Point, Goat Bay, Waiharakeke Bay & Awaroa Inlet

De afgelopen nacht hebben we ons huisje op wielen geparkeerd in Takaka. Dit is het enige noemenswaardige dorp mét een gratis campsite dat in de buurt ligt van Totaranui. We vertrekken vroeg en rijden naar het Abel Tasman National Park. We rijden door een waanzinnig landschap. Bergen, bossen, zee. Onze eerste kennismaking met het Abel Tasman National Park is positief!

Op de parkeerplaats bij Totaranui maken we nog even een kop koffie (tja, helaas wel oploskoffie. Camping life!) om op te warmen. Het is echt nog fris! Na deze warme 'wakker maker' zijn we er klaar voor. Rond 9 uur vertrekken we richting de Awaroa Inlet. We zijn nog niet eens echt vertrokken en al onder de indruk van de natuur. Het strand bij Totaranui is prachtig! En er gebeurt nog iets leuks: we zien voor het eerst een kiwi! (de Nieuw-Zeelandse vogel)

Strand bij Totaranui

De kiwi's zijn nieuwsgierige vogels.

Al na een kwartiertje lopen komen we bij het eerste uitzichtpunt: Skinner Point. Vanaf hier hebben we perfect zicht op de baai bij Totaranui. Die zou zo op een ansichtkaart kunnen. Wauw! Dan gaan we richting de volgende baai. Helaas is de korte en makkelijke route langs de kust onbegaanbaar geworden en daarom afgesloten. We moeten nu langs een ander pad dat gelijk steil omhoog loopt. En dat is niet voor eventjes... De klim is echt flink! Laten we maar zeggen dat het een goede oefening is voor de hikes op het Zuidereiland die nog op ons lijstje staan voor de komende weken. ;-)

Bij Skinner Point

Skinner Point

Gelukkig mag je na het klimmen ook altijd weer afdalen. Hierna komen we bij Goat Bay, waar we de route volgen over het strand. Ook Goat Bay is een pareltje! Poederwitte stranden zijn mooi, maar goudgeel zand is ook zeker niet verkeerd. De combinatie met het blauwe water en de groene bossen maken de baaien van het Abel Tasman National Park echt schitterend.

Tot slot lopen we door naar de Awaroa Inlet. Dit is een grote inham waar tijdens eb vrijwel geen water in staat en tijdens vloed je prachtige zandbanken in de zee moet kunnen zien. Op de informatiefolder staat vermeld dat je de Awaroa Inlet enkel te voet kunt oversteken 1,5 uur voor eb tot 2 uur na eb. Wij willen de inham niet oversteken, maar willen hem wel graag zien met water erin. Wij gingen er daarom vanuit dat als we hier rond half 11 / 11 uur zouden zijn (2,5 - 3 uur na eb), dat er dan genoeg water in zou staan om dat mooie plaatje te bewonderen. Helaas ligt de inham nog hartstikke droog als wij aankomen. Jammer!

De Awaroa Inlet ligt nog helemaal droog. Jammer!

We hebben niet de tijd om uren te wachten totdat de zee de inham vult met water en dus besluiten we om te draaien en hetzelfde pad terug te nemen. We hebben er een goed tempo in zitten en zijn rond half 1 terug bij de campervan. Tijd voor een gebakken ei met bacon en kaas. Dat hebben we wel verdiend! :-)

We waren van plan om na de lunch ook nog naar Anapai Bay - ten noorden van Totaranui - te wandelen, maar we zitten een beetje krap in de tijd. We willen de aankomende nacht namelijk kamperen vlakbij Marahau en dat is nog wel 1,5 uur rijden. Vanuit Marahau zullen we morgenochtend de watertaxi nemen. We besluiten daarom om het voor vandaag hierbij te laten. Morgen weer een dag om van dit schitterende park te genieten!

Dag 2: Marahau - Torrent Bay - Marahau

• Aantal kilometer gehiket: 19 km in ongeveer 6 uur tijd
  • Highlights: Split Apple Rock, Adele Island, Torrent Bay, Anchorage Bay, Pitt Head, Te Pukatea Bay, Yellow Point Lookout, Stilwell Bay, Apple Tree Bay & Coquille Bay

Om 5 over 7 's ochtends wordt er hard op het raam van onze campervan geklopt. Het is een ranger die komt controleren op de gratis campsite waar we staan... Je moet hier als kampeerder namelijk om 7 uur 's ochtends weg zijn. Aaai, wij wisten niet dat dit zó strikt gehandhaafd werd. Even rustig wakker worden zit er deze ochtend dus niet in!

Met de slaap nog in onze ogen rijden we naar Marahau. Vanuit dit dorpje nemen we de watertaxi naar Torrent Bay. Met de boot gaan is de enige vervoersoptie in dit gedeelte van het park. Nu zien wij het niet alleen als een mogelijkheid om op onze bestemming te komen, de boottocht zelf is ook al leuk! Zo zien we al die mooie baaien en stranden eerst vanaf het water en later op de dag vanaf het wandelpad. Kunnen we er 2 keer van genieten! ;-)

In het Abel Tasman National Park heb je de grootste verschillen tussen eb en vloed in heel Nieuw-Zeeland. Soms kom je op plekken waar hele baaien en inhammen compleet droog liggen en als je er dan een paar uur later bent, herken je de plek bijna niet meer terug. Vol met zeewater! Bijzonder om eens te zien.

Doordat het eb is, staat een groot deel van de baai bij Marahau droog. Gelukkig hebben ze hier een handige oplossing voor gevonden. Ze leggen de boot op een aanhanger met een klein trekkertje ervoor. Iedereen gaat al in het bootje zitten (het zwemvest moet zelfs al aan) en de trekker trekt ons vlotjes over de weg, het strand en dan het water in. Een bijzondere manier van te water gaan! :-)

Dat is nog eens een andere manier van te water gaan! ;-)

Eerst varen we naar Split Apple Rock. Dit is waarschijnlijk de meest gefotografeerde rots van Nieuw-Zeeland. Echt een bekend punt in het Abel Tasman National Park. Waarom? Dat weet ik eigenlijk niet. Maar we maken er - net zoals alle anderen - maar braaf een foto van. Daarna varen we langs Adele Island waar we enkele zeehondjes zien. Je moet goed kijken, want ze zijn lastig te spotten op de grijze rotsen. Schattige beestjes!

Split Apple Rock

Na zo'n 45 minuten varen worden we afgezet bij Torrent Bay. Hier gaat onze wandeling beginnen! Doordat het nog eb is kunnen we een kortere route nemen naar Anchorage Bay. Dit langgerekte strand is echt super mooi! We kiezen ervoor om het extra rondje te maken langs het uitkijkpunt Pitt Head en de Te Pukatea Bay. Van die extra 2,5 kilometer hebben we echt geen spijt. Topplekken!

Doordat het eb is kunnen we hier makkelijk te voet oversteken.

Weer een kiwi!

Anchorage Bay

Te Pukatea Bay

Iets voor 12 uur beginnen we aan de hike richting Marahau. We hebben namelijk nog een lange weg voor de boeg. Zo'n 14 kilometer! Het wandelpad begint gelijk met een steile klim. Je loopt nu bijna de hele tijd in de zon en het begint warm te worden. Maar hoe hoger we komen, hoe beter het uitzicht op zee en de groene bossen wordt. Dat maakt die zweetdruppels zeker goed!

We lopen kilometers door het bos voor we weer bij een baai komen. Van Anchorage Bay tot Stilwell Bay is voor ons het saaiste stuk van de hike. Maar als we dan eenmaal bij het Yellow Point uitzichtpunt komen, zijn we gelijk weer vrolijk. Wat een landschap hier! We zijn absoluut onder de indruk. Op deze stranden is het soms net alsof je in een tropisch land bent beland in plaats van in Nieuw-Zeeland. De variatie die dit land heeft in natuur is echt tof!

Een lange wandeling door het bos

Stilwell Bay ligt er prachtig bij en we vinden het dan ook geen enkel probleem om de extra meters naar beneden - en later terug naar boven - te lopen naar de baai. Het strand is gewoon perfect. Goudkleurig zand, mooie rotsen op het strand en in het water en er hangt een relaxte sfeer. Top! Ronny vindt het blauwe zeewater onweerstaanbaar en neemt snel een duik. Heerlijk verfrissend!

Stilwell Bay

Na Stilwell Bay hiken we verder. De mooiste plekjes van onze hike hebben we nu wel gehad. Veel mensen nemen dan ook de watertaxi terug vanuit Apple Tree Bay in plaats van helemaal te lopen naar Marahau. Wij kozen ervoor om te hiken, puur om de kosten voor ons bezoek aan het Abel Tasman National Park een beetje laag te houden. Een enkele reis met de watertaxi kost namelijk zo'n 20 euro per persoon!

We komen nog langs Apple Tree Bay, Coquille Bay, Stu's Lookout en Porters Beach. Leuke baaien, maar ze halen het in schoonheid zeker niet bij hun voorgangers van vandaag.

Adele Island

Bijna bij het eindpunt van onze hike

Iets voor 4 uur komen we terug bij Barrie (onze campervan). We zijn moe van twee dagen hiken, maar vonden het Abel Tasman Park die moeite meer dan waard!

Meer blogs over Nieuw-Zeeland

Hike naar het spectaculaire uitzicht op Roys Peak

Het mooiste van Mount Cook National Park

Tips voor de Tongariro Crossing

Nieuw-Zeeland

Wat kost reizen in Nieuw-Zeeland?

Indonesië+1

Persoonlijke update vanuit Bali

Nieuw-Zeeland

Wellington: de speciaalbier hoofdstad van Nieuw-Zeeland