Hike naar het spectaculaire uitzicht op Roys Peak | Must-do in Wanaka

De wekker gaat vroeg, veel te vroeg! Het is nog koud en donker buiten en we hebben grote moeite met uit bed komen. We weten dat ons een verbluffend uitzicht staat te wachten, maar daarvoor moeten we eerst nog een uitputtende hike volbrengen. Over een afstand van 8 kilometer moeten we meer dan 1.200 meter klimmen! Maar we zetten de knop om en gaan ervoor. Gelukkig maar, want het blijkt - als je het ons vraagt - één van de mooiste daghikes in Nieuw-Zeeland te zijn!

Over de hike naar Roys Peak

De hike naar Roys Peak staat bekend als beeldschoon, maar ook als een echte uitdaging. Het is dé ultieme daghike die je vanuit Wanaka kunt maken, want vanaf de top heb je een spectaculair uitzicht over Lake Wanaka en de omringende bergen. Via een zigzag pad loop je in 8 kilometer naar de top. Vervolgens is het dezelfde weg terug naar de parkeerplaats.

• Afstand: 16 kilometer
  • Aantal hoogtemeters: 1.228 meter
  • Geschatte tijd: 5 tot 6 uur
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld - het pad is goed onderhouden en niet moeilijk te lopen. Met een gemiddelde conditie én een flinke dosis doorzettingsvermogen haal je de top wel!

Via een zigzag pad loop je naar de top.

Onze tocht naar Roys Peak

Het startpunt van de hike ligt een paar kilometer buiten Wanaka. We zijn al vroeg vertrokken, vooral omdat we hebben gelezen dat parkeren nog weleens lastig kan zijn als je wat later begint. Als we rond 7 uur arriveren, is er in ieder geval nog plek genoeg! Even nadat de zon is opgekomen, vertrekken we. Op naar de top!

Direct als we de parkeerplaats verlaten, beginnen we met stijgen. Doordat het pad vrij steil is, duurt het niet lang voor je je al een stuk hoger bevindt. De auto’s op de parkeerplaats worden snel kleiner en kleiner. Dat motiveert!

Terwijl de zon opkomt wandelen we rustig maar gestaag verder. Onderweg komen we langs grazende schapen en zien we tientallen konijntjes door het gras hupsen. Konden wij ons op deze berg ook maar zo makkelijk verplaatsen als zij! ;-) Als we zo’n 400 meter zijn gestegen, zijn we eigenlijk toe aan een pauze. Precies op dat moment krijgen we af en toe wat vlakke(re) stukken op de track, waardoor we besluiten om toch nog maar wat meer door te zetten. Pas op de helft - na 4 kilometer en 600 meter klimmen - stoppen we wat langer om wat te drinken en te eten. So far, so good!

Op de beroemde fotoplek

Na onze korte stop zijn we klaar om verder te gaan. Hoe hoger we komen, hoe beter ons uitzicht wordt. Lake Wanaka is echt prachtig en de bergen zijn dramatisch en schilderachtig tegelijk. Een mooie combinatie! Deze schitterende natuur zorgt ervoor dat we regelmatig even stilstaan om een foto te maken. En stiekem even op adem te komen natuurlijk. ;-)

Na een tijdje zien we in de verte al de plek vanaf waar je de beroemde Roys Peak foto kunt maken. Dit is namelijk niet helemaal op de top, maar zo’n 260 meter lager. Het hiket altijd fijner als je je volgende doel in zicht hebt! Hijgend en zwetend komen we bij het uitzichtpunt en we zijn verbluft. Wat een landschap! Het is maar goed dat we een extra accu voor de camera bij hebben, want die maakt overuren. ;-) Zo mooi!

Nadat we hier hebben uitgerust en voldoende foto’s hebben gemaakt, gaan we verder. Op naar de top! Want ondanks dat je hier al het beroemde uitzicht hebt, willen we natuurlijk nog wel de echte top halen.

De laatste loodjes wegen het zwaarst

Vanaf het uitzichtpunt naar de top blijkt een pittige klim te zijn. We moeten nog 260 meter stijgen over 1,5 kilometer afstand. Ook mentaal is dit het lastigste stuk van de hike voor ons. We zijn net al getrakteerd op zo’n fantastisch uitzicht en gaan nu vooral nog verder voor het behalen van een prestatie: het bereiken van de top. De hele tijd zien we al de antenne waar ook de top van de berg is en steeds als je denkt dat je bezig bent met het laatste stukje, dan blijkt om de hoek dat het pad toch anders loopt en dus nog veel langer is.

Maar ach, het hoort erbij dat je het even zwaar hebt tijdens zo’n hike. Al met al is het ons echt goed afgegaan. Beter dan we hadden verwacht! 3 uur nadat we zijn vertrokken komen we op de top en geven we elkaar een high five. Yes! En ook het uitzicht vanaf de top is spectaculair. De natuur rondom Wanaka is adembenemend mooi.

What goes up, must come down

De koude wind op de top zorgt ervoor dat we na 20 minuten rusten aan onze tocht terug gaan beginnen. En je weet: “what goes up, must come down.” We hebben het conditioneel zware stuk nu gehad, maar zó veel en lang afdalen is ook niet fijn. Je moet jezelf constant ‘tegenhouden’ en dat vraagt veel van je knieën en enkels. En na een half uur zo steil naar beneden lopen voel je je tenen ook wel! ;-)

Een kleine 5,5 uur nadat we vertrokken zijn, zijn we terug bij het beginpunt van de trail. De komende dagen gaan we het even wat rustiger aan doen én nagenieten van dit spectaculaire landschap!

Tips voor de hike naar Roys Peak

• Check de weersverwachting een paar dagen voor je wilt gaan hiken. Deze hike doe je echt voor de uitzichten en als je weinig of niks ziet door bewolking of regen, dan zou dat echt zonde zijn. Een heldere dag maakt je uitzicht onderweg onvergetelijk!
  • Bereid je voor op zon en zweten, maar ook op kou en harde wind. Wij liepen bijna de hele tijd in ons T-shirt, maar op de top stond een harde, koude wind. Toen waren we blij dat we onze jas bij hadden! Vergeet ook zeker niet je zonnebrandcrème, want je loopt eigenlijk de hele tijd onbeschut.
  • Voldoende water en snacks zijn een must voor deze hike. Bij zo’n inspanning zijn snacks met een hoge energiewaarde, zoals bananen, noten en muesli repen, altijd een goed idee. Qua hoeveelheid water zit je met een 1,5 liter fles per persoon wel goed. Als je later vertrekt en daardoor langer in de warmte loopt, dan heb je misschien meer nodig. Neem liever teveel dan te weinig water mee.
  • De parkeerplaats bij het startpunt van de hike is niet zo groot. In de zomer (hoogseizoen) is het in ieder geval te klein voor het aantal hikers. Het is daarom slim om op tijd aan de hike te beginnen. Ander voordeel van vroeg beginnen is dat het tijdens je klim nog niet zo warm is. Bij ons was het op de terugweg al veel warmer en was de zon veel krachtiger dan tijdens onze klim. Dat scheelt een hoop zweetdruppels! ;-)

Al onze belevenissen in Nieuw-Zeeland

Het mooiste van Mount Cook National Park

Twee dagen in het schitterende Abel Tasman National Park

Tips voor de Tongariro Crossing

Nieuw-Zeeland

Wat kost reizen in Nieuw-Zeeland?

Indonesië+1

Persoonlijke update vanuit Bali

Nieuw-Zeeland

Wellington: de speciaalbier hoofdstad van Nieuw-Zeeland