Reis door Medellín met de metro en kabelbaan | Snel, veilig & goedkoop

Djura

Medellín is waarschijnlijk Colombia's meest beruchte stad. Nog geen 20 jaar geleden was het één van de gevaarlijkste steden ter wereld, tegenwoordig is het de favoriete stad van vele Colombianen én toeristen. Hoe gek het misschien ook klinkt, het metrostelsel dat gebouwd werd in 1994 was het begin van de transformatie van de stad. Onveilige wijken werden verbonden met betere delen in de stad, waardoor de economie kon groeien en de invloed van bendes afnam. Het metrostelsel - met enkele kabelbanen - is niet alleen erg belangrijk voor de inwoners van Medellín, ook voor toeristen is het een uitkomst. Met de metro reis je namelijk snel, goedkoop en veilig door de stad!

Waarom je zou moeten reizen met de metro

Het is snel.

In veel gevallen ben je met de metro het snelste op je bestemming. Het verkeer in Medellín is namelijk behoorlijk druk en met een auto of taxi zul je snel vast komen te staan. Het gebeurde ons meer dan één keer dat we over een ritje van nog geen 3 kilometer een half uur deden. Met de metro heb je geen last van files en verkeerschaos en dat scheelt een hoop tijd!

Het is goedkoop.

Reizen met de metro kost bijna niks! Bij het station waar je instapt koop je een kaartje voor 2.400 pesos (ongeveer €0,70) en daarmee kun je zo lang of zo ver reizen als je wilt. Pas op het moment dat je een metrostation verlaat en opnieuw de metro wilt pakken, moet je een nieuw kaartje kopen.

Het is veilig.

Met de metro kun je op een veilige manier door de stad reizen en wijken bezoeken waar je normaal niet zo snel naartoe zou gaan. Met de kabelbanen die bij het metrostelsel horen kun je over de sloppenwijken van Medellín reizen en van een veilige afstand het leven hier aanschouwen. Je moet natuurlijk op drukke stations altijd goed op je spullen blijven letten, maar dat geldt voor vrijwel alle grote steden in de wereld wel. In Medellín zijn de stations heel schoon, netjes en wij voelden ons er fijn en op ons gemak.

De metrostations zijn modern en overzichtelijk.

Het is leuk.

Het is ook gewoon erg leuk om met de metro en kabelbanen te reizen. Als je naar buiten kijkt, zie je van alles gebeuren. Het is dé manier om een kijkje te nemen in het leven van de inwoners van Medellín. En dat verveelt niet snel!

Een kijkje in het leven van de inwoners van Medellín

De metrolijnen en kabelbanen in Medellín

In 1994 werden de eerste metrolijnen aangelegd en nog steeds vindt er uitbreiding plaats. Iedere lijn heeft een letter of cijfer en eigen kleur op de plattegrond. Waarschijnlijk zul je het meeste gebruik maken van lijn A tussen La Estrella en Niquia, aangezien het station van El Poblado op deze lijn ligt. In de wijk Poblado verblijven namelijk de meeste toeristen. Het station San Antonio is een belangrijke halte waar je over kunt stappen op andere lijnen en de tram (lijn T-A) richting Oriente.

Een overzicht van de verschillende metrolijnen en kabelbanen

De lijnen K, L en H zijn geen metro's, maar kabelbanen. Vooral lijn K die naar Santo Domingo gaat en lijn L die naar Parque Arvi gaat zijn populair bij toeristen. Door de kaart van Medellín offline beschikbaar te maken in de app maps.me, kun je altijd zien bij welk metrostation je in de buurt bent.

Prijs van een ritje

Bij een metrostation kun je eenvoudig een kaartje kopen voor je reis met de metro. Momenteel (aug 2018) kost een kaartje 2.400 pesos. Dit is ongeveer €0,70. Met dit kaartje kun je reizen totdat je weer een metrostation verlaat. Als je gewoon een beetje door het raampje naar de stad wilt kijken en bij de eindhalte direct weer terug gaat zonder van het station af te gaan, hoef je geen nieuw kaartje te kopen. Super voordelig dus!

Ook als je overstapt op een andere lijn hoef je in veel gevallen geen nieuw kaartje te kopen. Hierop zijn twee uitzonderingen. De kabelbaan naar Arvi (lijn L) heeft een andere prijs en hiervoor moet je een nieuw kaartje kopen. Dit kost momenteel 5.550 pesos, wat omgerekend ongeveer €1,70 is. Als je bij station Arvi niet uitstapt en gelijk weer terug gaat met de kabelbaan, dan hoef je daar geen nieuw kaartje te kopen. Als je een wandeling gaat maken in het natuurgebied en later met de kabelbaan terug wil, dan moet je wel opnieuw een kaartje kopen van 5.550 pesos per persoon.

De andere uitzondering is lijn T-A. Hier stap je van de metro over op de tram en moet je altijd een nieuw kaartje (2.400 pesos) kopen. Je kunt wel weer gewoon met ditzelfde kaartje in de kabelbaan naar Villa Sierra (lijn H) en zelfs terug naar San Antonio reizen.

Handig om te weten

  • De metro's rijden heel frequent. Vaak wel iedere 5 minuten. Je hoeft dus nooit lang te wachten bij de stations.
  • Van maandag t/m zaterdag rijden alle metrolijnen (behalve lijn L naar Parque Arvi) van half 5 's ochtends tot 11 uur in de avond. Op zondagen en feestdagen rijden de lijnen A, B, T-A, 1 en 2 vanaf 5 uur 's ochtends, lijn K vanaf half 9 's ochtends en lijn J en H vanaf 9 uur 's ochtends. Alle lijnen rijden dan slechts tot 10 uur in de avond. Enkel lijn L naar Parque Arvi heeft helemaal afwijkende tijden, namelijk dagelijks van 9:00 tot 18:00 uur. Op de eerste werkdag van de week is lijn L gesloten.

De kabelbaan naar Parque Arvi

Reizen met de metro's en kabelbanen in Medellín is heel makkelijk en leuk. Daarnaast is het ook nog eens een goedkope manier om veel wijken in de stad te zien. Dus ga vooral een dagje metro-en door de stad. Een leuke ervaring en je komt met onwijs veel nieuwe indrukken terug!

Alles over onze reis door Colombia

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Colombia

Een afwisselende reisroute door Colombia

Colombia

Wat kost backpacken in Colombia?

Colombia

Complete stadsgids voor Medellín in Colombia

Peru

De ultieme route door Peru in 3 tot 4 weken

Chili

Wat kost backpacken in Chili?

Bolivia

Wat kost reizen in Bolivia?

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen