Het beste uitzicht op Lion Rock heb je vanaf Pidurangala Rock | Doen in Sigiriya

Lion Rock is waarschijnlijk de meest gefotografeerde rots in Sri Lanka. En dat is logisch, want de unieke vorm van de rots in het groene landschap zorgt voor waanzinnige foto's. In het dorp Sigiriya ligt echter nog een rots, de Pidurangala Rock. Vanaf deze rots heb je het allerbeste uitzicht op Lion Rock én de toegangsprijs is ongeveer 10% van die voor Lion Rock. Wij wisten het wel en beklommen Pidurangala Rock om vanaf daar de zonsondergang te bekijken met Lion Rock op de achtergrond. Alleen dat liep even anders dan gedacht...

Lion Rock of Pidurangala Rock?

Het piepkleine dorpje Sigiriya - wat eigenlijk maar uit één doorgaande weg met wat huisjes en accommodaties bestaat - is bekend vanwege Lion Rock. Deze rots is ontzettend fotogeniek en heeft ook nog historische waarde. In de 5e eeuw liet koning Kassapa een paleis bovenop de rots bouwen en de overblijfselen hiervan kun je nog steeds bewonderen als je de rots beklimt.

Lion Rock staat ook wel bekend als Sigiriya Rock of de Leeuwenrots in het Nederlands. De beroemde rots ligt in het dorp Sigiriya, maar is ook te bezoeken vanaf het nabijgelegen stadje Dambulla.

Er zijn alleen twee grote nadelen aan het bezoeken van Sigiriya Rock, ofwel de Leeuwenrots. Nadeel één: het is er vaak onwijs druk. Nadeel twee: de toegangsprijs is $30. Vanwege de aanslagen in Sri Lanka in april en het negatieve reisadvies dat daarna is afgekondigd, zouden we geen last gehad hebben van nadeel 1. Zelfs de meest toeristische trekpleisters zijn nu heel rustig. Maar 30 dollar vonden we wel echt veel geld. En dat terwijl je vanaf Lion Rock zelf natuurlijk niet het uitzicht op de rots hebt, terwijl dat ons juist het allermooiste leek!

Wij hadden de keuze dus snel gemaakt. Wij gingen de nabijgelegen Pidurangala Rock beklimmen. Voor deze rots betaal je slechts 500 roepies entree (€2,50) per persoon én vanaf de top heb je het perfecte uitzicht op Sigiriya Rock. De mooiste momenten van de dag om op Pidurangala Rock te zijn, zijn de zonsopkomst en de zonsondergang. Aangezien we afgelopen maanden al wel erg vaak 's nachts ons bed uit moesten, kozen wij voor de zonsondergang. Op naar één van de beste uitzichten in Sri Lanka!

Avontuurlijker dan verwacht

Een uurtje of twee voordat we in de tuktuk stapten om ons naar de ingang van Pidurangala Rock te laten brengen, had het al wel eventjes geregend en zachtjes gedonderd. Maar nu scheen de zon weer en zagen we volop blauw in de lucht, dus het leek ons een prima moment om de zonsondergang te gaan kijken vanaf de rots.

Eenmaal bij de ingang betalen we de entree en beginnen we aan de klim naar boven. Die valt ons alles mee. Het grootste gedeelte bestaat uit (soms afgebrokkelde) traptreden en het laatste stuk moet je wat klauteren over grote rotsblokken. Binnen een half uur staan we op de top. We zijn verbluft door de schoonheid van deze plek. De vorm van Lion Rock is zo speciaal en dat hij zo uitsteekt in het groene landschap maakt het een nog indrukwekkendere eye-catcher.

Onderweg naar boven

Daar is 'ie dan!

In eerste instantie zijn we blij met het windje dat waait op de top van de rots, want het is weer flink warm vandaag in Sri Lanka. We horen het in de verte wat rommelen en zien wat grijze wolken, maar alles lijkt nog oke. Als het steeds meer begint te donderen en de grijze lucht dichterbij komt, beseffen we ons dat de harde wind misschien een voorbode is voor slecht weer.

Een paar minuten daarna zien we in de verte de bliksemschichten uit de wolken komen en wordt het gedonder een beetje intimiderend. Ik voel me niet fijn, we zitten hier op het hoogste punt in de omgeving én de top is zo goed als kaal. Wij zijn nu dus echt het hoogste punt...

De lucht wordt grijzer en grijzer...

En dan gaat het allemaal erg snel. 5 minuten geleden leek het onweer nog op afstand te zijn en van ons weg te bewegen, maar de wind draait en ineens komt het slechte weer onze kant op. Het is jammer, maar voor onze veiligheid moeten we nu echt een stukje afdalen. We besluiten om het pad terug te volgen en onder een grote, overhangende rots te wachten en te kijken of het onweer voorbij trekt. Misschien is het zo wel over en kunnen we alsnog een mooie zonsondergang zien.

Helaas is dat niet het geval... Het onweer wordt heviger en heviger en het komt steeds dichterbij. We kruipen steeds verder in het 'grotje' waar het overigens enorm stinkt naar vleermuizenpoep. ;-) Het geluid van het gedonder is oorverdovend, het is alsof de wereld vergaat. Inmiddels is het heel, heel, heel hard gaan regenen. We zien de bliksems vlakbij ons inslaan en leuk is het nu niet meer. Althans, vooral voor mij. Ik ben normaal niet bang voor onweer, maar op deze locatie en met deze intensiteit ben ik totaal niet op mijn gemak. Gelukkig is Ronny rustig en probeert hij de situatie zo goed mogelijk in te schatten. We moeten namelijk nog een minuut of 20 afdalen langs een bospad en we willen dit op een zo veilig mogelijk moment doen.

Helaas blijft het onweer precies boven de rots hangen, zul je altijd zien. Het is nu half 6 en over een half uur zal de zon ondergaan. Ik wil echt niet in de donkerte terug moeten lopen, maar door dit onweer tussen alle bomen naar beneden wandelen is ook geen prettig idee. Het lijkt een eeuwigheid te duren, maar dan eindelijk wordt de donder iets minder intens en neemt de frequentie van de bliksems af. Het regent nog wel even hard, maar dat we zeiknat worden maakt me niet uit. Als we maar veilig beneden komen, dat is het belangrijkste!

Onder de overhangende rots

Vanaf ons "schuilgrotje"

We pakken dit moment om snel naar beneden te gaan. Het is iets voor 6 uur en het wordt nu echt al donker... Op het bospad merken we dat extra goed, want we raken zelfs een keer het pad kwijt doordat de bomen het beetje licht dat er nog is wegnemen. Het pad is inmiddels één grote waterval en regelmatig sta ik dieper dan tot mijn enkels in de plassen. We haasten ons. Wat ben ik opgelucht als we eenmaal beneden zijn en onze tuktuk chauffeur op ons staat te wachten. Pfieuw, eind goed, al goed! :-)

De volgende ochtend lachen we erom!

Tweede poging

Ja, dat was een avontuur! We hebben door deze omstandigheden alleen niet echt op ons gemak van het uitzicht kunnen genieten en besluiten daarom om twee dagen later nog een keer naar de Pidurangala Rock te gaan. We gaan nu in de ochtend en hebben perfect weer. Het uitzicht is fenomenaal en dat was nog een keer klimmen echt meer dan waard!

Onze schuilplek van twee dagen ervoor

Onze tip: check het weer eventjes voor je aan je klim naar de top van Pidurangala Rock of Lion Rock begint. ;-) De zonsondergang hebben we uiteindelijk niet gezien, maar deze plek is hoe dan ook schitterend. Terecht één van de populairste highlights in Sri Lanka!

Alles over onze reis in Sri Lanka

Sri Lanka

De ultieme route voor je reis door Sri Lanka

Wat kost reizen in Sri Lanka?