Met de camper door Nederland | Onze eerste vakantie met Bruno

Begin juli was het zover. Wij waren 1,5 week vrij en Bruno was er klaar voor. Samen vertrokken we op onze eerste echte vakantie. In Nederland weliswaar, zodat we op ons gemak konden wennen. We hebben het heerlijk gehad! Bruno is top en vanlife bevalt ons meer dan goed!

Sorry voor de stilte op Travly

Maar voordat ik in geuren en kleuren ga vertellen over onze eerste kampeervakantie, moeten we even sorry zeggen. Het is wel héél stil geweest op Travly de laatste maanden. Aan de ene kant kwam dat natuurlijk doordat er niet of nauwelijks gereisd kon worden het afgelopen half jaar. Schrijven of lezen over reizen is echt een stuk minder leuk als het niet mag!

Maar dat was niet de enige reden voor de stilte op Travly. We waren ook gewoon ontzettend druk. Natuurlijk met het ombouwen van Bruno (wat een fantastisch project, maar tijd- en geldrovend is zoiets wel 😉), maar ook met het opstarten van mijn eigen bedrijf. Sinds februari werk ik namelijk parttime en ben ik daarnaast voor mezelf begonnen. Ik help mensen om het maximale uit hun sollicitaties te halen en heb daarvoor een online masterclass en online sollicitatiecursus ontwikkeld. Ook heel wat werk geweest, maar dat staat nu!

Door alle drukte van de afgelopen maanden waren we heel erg toe aan deze vakantie. Natuurlijk konden we niet wachten om eindelijk met Bruno op pad te gaan, maar ook gewoon relaxen, rust pakken, samen zijn. Dat hadden we gemist!

Op naar Haarlem

Zoals je van ons gewend bent, gingen we op vakantie zonder strak plan. Dat we richting Haarlem en de Beemster en daarna naar Friesland zouden gaan, dat hadden we wel bedacht. Maar geen exacte route, campings of planning. We zien wel hoe en wat. :-)

Enkele dagen voor vertrek hebben we met hulp van familie (dankjulliewel toppers!) de laatste klusjes in Bruno gedaan. De gordijntjes opgehangen, de v-riem gespannen, de banden op de juiste spanning gezet. Nu kon de vakantie echt van start!

De eerste dag vertrokken we richting Haarlem. De reis daarheen ging gelijk hartstikke goed. In Bruno rijden is echt wel even anders dan je gewend bent, maar het voelt al snel vertrouwd. Na een kleine 2 uur tuffen (met koffiepauze) komen we aan op de camping en zetten we Bruno op zijn plek. Die staat! Vanlife kan beginnen!

Het is trouwens voor mij de eerste keer dat ik op een camping in Nederland verblijf (festivalcampings niet meegerekend), maar dat bevalt al gelijk goed. Op de één of andere manier voel je je op een camping direct ontspannen en onthaast. En dat is precies waar we aan toe waren!

Touren door West-Friesland

Na ons bezoekje aan Haarlem rijden we verder. In de dagen erna strepen we als toerist in eigen land heel wat highlights van West-Friesland af. We wandelen in het Nationaal Park Kennemerland, we bezoeken de Zaanse Schans, we verblijven bij reisgenootjes van onze China reis en we bezoeken het schattige Edam. We genieten volop. Van de rust op de boerencampings, de dieren, de lokale speciaalbieren, de leuke plekken en van elkaar.

Eén dagje ruilen we Bruno even in voor een kleiner vervoersmiddel, een scooter, zodat we over smalle dijkweggetjes en over de paadjes in de polders het platteland en de stadjes Marken en Monnickendam kunnen verkennen. Super leuk en echt een aanrader!

Het is zó leuk om met zo'n knappe, leuke bus rond te rijden. Mensen zwaaien naar ons, spreken ons aan en kijken graag even binnen. We zijn super trots en blij. Deze camper is gewoon van ons! Met een huisje op wielen kun je gaan en staan waar je wil. Per dag bepalen wat we gaan doen. Waar we gaan slapen. Wij houden daar echt van!

En het verblijven in Bruno gaat top. Het bed slaapt goed, we hebben alle ruimte in Bruno om spullen op te bergen en kunnen makkelijk binnen zitten en chillen als het minder goed weer is. Ook het rijden in Bruno went verrassend snel. Eigenlijk rijden we er zo mee weg. We gaan niet snel, maar dat hoeft ook niet. We hebben geen haast. ;-)

Het enige waar we even op moeten letten is parkeren. We passen qua hoogte niet in parkeergarages en sommige parkeerveldjes zijn klein opgezet en daarom niet geschikt voor ons.

Na een enkele keer billen knijpen in Edam (de parkeerplaats in het centrum bleek niet geschikt en toen moesten we met Bruno door de smalle éénrichtingstraatjes en over de kleine bruggetjes in het centrum van Edam om weer uit het centrum te komen) leren we ons lesje en checken we voortaan even Google Streetview voordat we naar een parkeerplaats rijden. So far, so good!

Pech onderweg

Na een paar dagen is het tijd om verder te rijden. Op naar Friesland! Als we over de snelweg richting de Afsluitdijk rijden, horen we al wat geluiden van onder de motorkap vandaan komen. Een bekend geluid, dat is de v-riem. Bruno's v-riem zat al eerder niet lekker, maar we dachten dat dat probleem nu opgelost was. Als we even stoppen bij een benzinepomp voor koffie, gaat op de afrit het acculampje branden. Een teken dat we moeten stoppen...

Gelukkig staan we op een prima plek om pech te hebben. Als we zelf even onder Bruno kruipen, zien we dat de v-riem erg los hangt. Dat zal het probleem wel zijn. We bellen de ANWB en binnen een half uurtje is er iemand om ons te helpen. Na een korte inspectie (waarbij Bruno complimenten krijgt over zijn technische staat) blijkt dat de v-riem die er nu op ligt te groot is en daardoor is gaan slippen en slijten.

Helaas heeft de ANWB monteur geen passende v-riem bij en dus wordt er een tijdelijke oplossing bedacht waarmee we voor nu in ieder geval door kunnen. Fijn!

Genieten in Friesland

Onze vakantie gaat verder in Friesland. We bezoeken het Planetarium in Franeker, verblijven op een camping met wijngaard en proeven voor het eerst wijn van Nederlandse bodem (ook niet verkeerd!) en we geven Bruno een dagje rust en stappen op de fiets voor een tochtje langs Sneek, IJlst, Wolsum, Blauwhuis en Bolsward. Het bevalt ons super goed in Friesland. Veel groen, lekker rustig, vriendelijke mensen. Heel leuk!

Een kokende motor...

Die zondag willen we gaan touren langs wat dorpjes aan het IJsselmeer. Eerst even langs Oudega en dan via Workum, Hindelopen en Stavoren naar de volgende camping. Maar dat loopt even anders. Al bij vertrek horen we de v-riem weer piepen. Naarmate we langer rijden, wordt het geluid intenser. We stoppen en kruipen eronder om te kijken hoe de v-riem erbij hangt, maar hij ziet er nog strak gespannen uit. Tja, doorrijden dan maar...

Het geluid van de v-riem blijven we horen en dan ineens... stopt het. We beseffen ons gelijk: de v-riem is eraf. En dat zien we ook, want het acculampje brandt gelijk weer en de temperatuur van de motor loopt in enkele seconden op naar meer dan 100 graden. We moeten zo snel mogelijk stoppen! Gelukkig komt er na zo'n 500 meter een pechvak waar we kunnen stoppen en als we uitstappen, zien we dat er stoom uit de motorkap komt. Shit!

Die tijdelijke oplossing was dus inderdaad tijdelijk. Gelukkig hebben we al wel een andere v-riem gekocht de dag ervoor. We bellen Mark, onze zwager en Bruno monteur, en hij vertelt ons dat we wel gewoon verder kunnen rijden als we er die andere v-riem op zien te krijgen. Nog nooit gedaan, maar toch maar gewoon proberen! Mark helpt Ronny via Facetime en na een uurtje ploeteren is het gelukt. Hij ligt erop! Yes!

Pech hebben is niet leuk, maar het blijft een oudere bus waarmee we nu voor het eerst echt op pad zijn. Dat er nog iets naar boven komt, vinden we dus echt niet raar. En hoe tof is het als je het zelf kunt oplossen?! Eind goed, al goed dus!

Ons vuurtje brandt weer volop

Onze vakantie is bijna ten einde. De laatste dagen verblijven we aan het IJsselmeer, bezoeken we Kampen en rijden we terug naar Brabant. Helemaal ontspannen en nog verliefder dan we al waren op Bruno komen we thuis. Dit hadden we nog véél langer vol kunnen houden. Het reisvuurtje in ons stond (door corona en de reisbeperkingen) even op een lager pitje, maar hij is weer volop gaan branden. We kunnen echt niet wachten totdat we weer op pad mogen. En of dat nou dichtbij of ver weg is, er is altijd een avontuur te beleven en iets nieuws te ontdekken.

Enne, de stilte op Travly is nu over hoor. ;-) Ook van al onze volgende avonturen houden we je hier op de hoogte. Fijne zomer!

Lees meer blogs over tripjes in Nederland

Slovenië

Roadtrippen door Slovenië? Stop bij deze highlights

Oostenrijk

Wat kost een vakantie in Oostenrijk?

Zweden

10 tips voor Zweeds Lapland in de zomer

Denemarken+2

100 dagen met de camper door Scandinavië