3 heerlijke relax-dagen in Arequipa | De witte stad van Peru

Na 3 weken backpacken door Peru komen we aan in Arequipa. We hebben de afgelopen dagen het reistempo er flink in gehad en zijn nu toe aan een paar nachten op dezelfde plek, niet teveel doen en zelf ons eten koken (met veel groenten!). Arequipa blijkt een schot in de roos! Via Airbnb huren we een fijn appartementje, we doen boodschappen op de lokale markt en nestelen ons met de afleveringen van Zondag met Lubach en Boer zoekt vrouw op de bank. Ja, ook dat hoort bij wereldreizen. Af en toe een paar dagen lekker niksen!

Uitrustdag 1: brood met avocado, boodschappen doen en een tv-avondje

Met de nachtbus arriveren we vroeg in de ochtend in Arequipa. Zo fijn dat we gelijk mogen inchecken in ons appartement. De locatie is ideaal: in het historische centrum, maar in de avond geen lawaai van de straat. Heerlijk! Nadat we ons geïnstalleerd hebben, gaan we erop uit voor een kopje koffie en wat te eten. Het ontbijt in de nachtbus bestond uit droge koekjes, dus we lusten wel wat. ;-)

We wandelen door de gezellige straten op zoek naar een fijne plek voor een kopje koffie. We komen terecht op een kleurrijk binnenpleintje, bij het restaurant Tanta. De koffie is hier goed en op de ontbijtkaart staat brood met avocado. Een simpel gerecht, maar goed op smaak gebracht met limoen, peper en zout. Smullen! Zo lekker dat we hier op dag 3 speciaal nog terug gaan voor dit maaltje.

Het terras van Tanta

Hoewel onze eerste indruk van Arequipa goed is, hebben we gewoon zin om ons terug te trekken in het appartement. We slaan flink wat boodschappen in bij een grote supermarkt en komen de rest van de dag ons huisje niet meer uit. We koken zelf een pasta en kijken via onze laptop afleveringen van Expeditie Robinson, Boer zoekt Vrouw en De Slimste Mens terug. Na twee maanden reizen is zo'n huiselijk avondje echt fijn!

Uitrustdag 2: naar de lokale markt, lachen om alpaca's en een internetstoring

Vandaag gaan we de witte stad maar eens wat beter verkennen. We beginnen bij de San Camilo markt en dit blijkt mijn favoriete plek van de hele stad. Van fruitsapjes tot orgaanvlees, je vindt het allemaal op deze levendige en kleurrijke markt. We lopen langs de kraampjes met kaas, fruit, groenten, bloemen, noten, kruiden, vlees en vis en kijken onze ogen uit. Wij zijn gewend dat lokale markten vaak smoezelig zijn. Meestal ruikt het er ook niet al te best. Maar over deze markt zijn we eigenlijk wel enthousiast, we krijgen zin om dingen te kopen!

Wij willen vanavond een Griekse salade maken en doen daarom onze boodschappen op de markt. Voor spotprijzen kopen we komkommers, tomaten, olijven (hele lekkere!) en rode ui. Ook de aardbeien, mango's en amandelen kunnen we niet laten liggen. Met een goedgevulde tas, een grote glimlach en slechts 6 euro armer komen we terug in ons appartementje. Dit was leuk!

Nadat we al onze aankopen hebben opgeruimd, gaan we weer op pad. Bij een schattig koffietentje stoppen we even, want ja, we doen nog steeds alles op ons gemak deze dagen. Daarna lopen we naar Alpaca Mundo, een winkel met kleding van lama- en alpaca wol. Nu zijn we niet echt geïnteresseerd in de kleding, maar ze hebben bij de winkel ook een aantal lama's en alpaca's en een klein museum over het verwerken van de alpacawol. Bij het kleine weilandje mogen we de alpaca's voeren en het zijn echt zulke grappige dieren! Naast ezeltjes en luiaarden misschien wel mijn nieuwe lievelingsbeesten! Vooral de alpaca-soort die een beetje op een schaap lijkt heeft mijn hart gestolen. Prachtig!

In de avond zijn we weer fijn in ons appartementje. De Griekse salade smaakt super! Helaas kunnen we nu geen tv-avondje houden, want het internet ligt er al een paar uur uit. Het blijkt een lokale storing te zijn... Dan maar kletsen met een wijntje en biertje erbij. Ook een meer dan prima manier om de avond te vullen, toch?

Uitrustdag 3: mensen kijken bij het uitzichtpunt en lokaal speciaalbier ontdekt

Alweer onze laatste dag in Arequipa! We slenteren op ons gemak door de mooie straten, op weg naar het Yanahuara uitkijkpunt. Vanaf hier heb je goed zicht op de imposante vulkaan Misti die direct achter Arequipa ligt.

Leuk weetje: de actieve vulkaan van 5.822 meter hoog heeft gezorgd voor de bijnaam van de stad. De koloniale gebouwen in Arequipa zijn namelijk gebouwd van het witte vulkaangesteente, daardoor wordt Arequipa ook wel de 'witte stad' genoemd.

Het uitzicht is mooi, maar het allerleukste van deze ochtend is eigenlijk gewoon kijken naar de mensen. De plek blijkt een toeristische hotspot en iedereen doet meer dan zijn best om de mooiste foto te maken. Het is vermakelijk om mensen op de meest ongemakkelijke manieren te zien poseren om maar zoveel mogelijk likes op Instagram te scoren. Een leuk tafereel om een half uurtje gade te slaan. ;-)

Er worden ook trouwfoto's gemaakt bij het uitzichtpunt.

Vulkaan Misti

In de middag gaan we naar een café dat Ronny heeft gevonden op Tripadvisor. Natuurlijk is het een biercafé! Bij Chelawasi Public House hebben ze onwijs veel (voor Zuid-Amerikaanse begrippen) soorten speciaalbier. Ook echt lokaal gebrouwen biertjes, leuk! Ronny kan niet kiezen tussen al die onbekende bieren, dus neemt hij een proefplankje met 4 kleine glazen bier. Er staat goede muziek op en met de gratis popcorn is het sfeertje compleet. Een aanrader wat ons betreft!

Zo, nu we drie dagen op ons gemak hebben gedaan, wordt het tijd om weer wat actiever te worden. De volgende ochtend pakken we de bus naar de Colca Canyon: één van de diepste kloven ter wereld. Daarover binnenkort meer!

Alle blogs over Peru

Peru

De ultieme route door Peru in 3 tot 4 weken

Een terugblik op 2018

Chili

Over de eerste keer op een slaapzaal, gedoe met de laatste spuit & meer

Bolivia

5 redenen waarom wij Sucre de fijnste stad van Bolivia vinden

Peru

Wat kost backpacken in Peru?