Hiken door Boynton Canyon met een detour naar Subway Cave | Onze favoriete hike in Sedona

Als je gaat hiken in Sedona, kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen. Alle trails zijn mooi! Toch sprong er voor ons eentje bovenuit: de hike door Boynton Canyon met een detour naar Subway Cave. Tijdens deze hike loop je tussen de hoge rotswanden met hun kenmerkende roodbruine kleur en kom je in een fantastische grot. De Boynton Canyon Trail heeft alles wat je wil zien als je in Sedona bent!

Over de Boynton Canyon Trail inclusief Subway Cave

• Start- en eindpunt: Boynton Canyon Trailhead aan Boynton Canyon Road
  • Route: Boynton Canyon Trailhead > Boynton Vista Trail > Subway Cave > Boynton Canyon Overlook > Boynton Canyon Trailhead
  • Afstand: 12 kilometer
  • Hoogtemeters: ongeveer 400 meter klimmen en dalen
  • Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
  • Benodigde tijd: 4,5 tot 6,5 uur

Bovenstaande hike-info geldt voor de wandeling inclusief de detours naar Boynton Vista en Subway Cave. Vooral Subway Cave wil je echt niet missen. Het is het hoogtepunt van deze hike en misschien zelfs onze favoriete plek in Sedona. Kies je er toch voor om alleen de Boynton Canyon Trail te doen - zonder detours - dan is je hike bijna 10 kilometer en trotseer je ongeveer 250 hoogtemeters.

Onze hike door de Boynton Canyon en naar Subway Cave

Net op tijd bij de parkeerplaats

We hebben er inmiddels 2 wandeldagen in Sedona op zitten en hebben één ding geleerd: parkeren bij de trailheads is vaak problematisch. Tijdens onze hike bij Cathedral Rock vertelde een vrijwilliger ons dat we vroeg moeten beginnen aan de Boynton Canyon Trail, omdat de parkeerplaats snel vol is. Dat advies nemen we ter harte!

Wij arriveren iets voor half 8 bij de parkeerplaats aan Boynton Canyon Road. Er zijn gelukkig nog een stuk of 10 plekken vrij, maar we hadden niet veel later moeten komen. 10 minuten later staat het parkeerterrein vol. Zet je wekker dus vroeg als je de Boynton Canyon Trail naar Subway Cave wil doen! ;-)

Een matige start

De wandeling start met een zandpad dat de Boynton Canyon in leidt. We zijn nog geen 10 minuten bezig of de eerste detour is daar. Rechts van ons ligt de Boynton Vista Trail. Dit is een kort pad naar een iets hoger gelegen uitzichtpunt. Het is al best druk op het wandelpad en dus nemen wij deze detour in de hoop wat mensen af te schudden.

Het informatiebord vertelt ons dat dit een detour van 2 mijl (3,2 kilometer) is, maar na minder dan 400 meter lopen over een ietwat steil pad met losse stenen (gemiddelde helling van 10%) staan we al bij de Boynton Canyon Vista. Dat is snel!

Het uitzicht op Boynton Canyon vanaf hier stelt ons een beetje teleur. In het voorste deel van de canyon ligt namelijk het Enchantment Resort en dat is heel groot. We krijgen hier niet echt het gevoel in de natuur te zijn en al helemaal niet door al het bouwlawaai dat vanuit het resort komt. Jammer!

Als we daarna teruglopen naar het hoofdpad en de Boynton Canyon Trail verder volgen, blijven we best lang langs dit resort lopen. Om ons heen is wat begroeiing en ook zien we af en toe de enorme rotswanden met hun bruinrode kleur, maar het resort verpest het totaalplaatje nogal. We vragen ons af of deze hike wel een goede keuze was…

De schoonheid van de Boynton Canyon

Maar natuurlijk lopen we door en dat wordt beloond. Zodra we het resort achter ons laten, komt de schoonheid van de Boynton Canyon duidelijk naar voren. We hiken langs gigantische rotswanden die met hun bruinrode kleur een prachtig contrast vormen met de groene planten in de kloof.

We lopen over smalle paadjes met veel begroeiing (dat betekent schaduw, ook weleens fijn!) en af en toe komen we op een open plek waar we verder de kloof in kunnen kijken. Vanaf dat moment zijn we om. Boynton Canyon is zeker de moeite waard!

De Subway Cave

Na 3 kilometer over de Boynton Canyon Trail moeten we op gaan letten. Ergens komt de vertakking naar rechts voor de detour naar Subway Cave, maar dit staat niet aangegeven met een bordje. Wij houden maps.me in de gaten, maar dat blijkt niet echt nodig. Er zijn genoeg andere wandelaars op de trail en werkelijk iedereen gaat naar Subway Cave, dus je hoeft alleen maar de andere hikers te volgen om de afslag naar rechts te vinden.

Onze verwachtingen van Subway Cave zijn niet al te hoog gespannen. Ik vind het erg druk op het pad en verwacht een dikke rij bij de grot en gisteren bleek Birthing Cave ook minder spectaculair dan foto’s je laten geloven. Maar wie weet worden we verrast!

Het pad klimt omhoog totdat we een meter of 15 onder de grot staan. Via een smalle geul klimmen we naar boven. Dat is best pittig (voor mij), want de stappen omhoog zijn groot en je hebt weinig houvast op de gladde rotsen. Ik heb ook nog een zware rugzak die ik met mij mee omhoog moet krijgen, maar gelukkig heb ik Ronny. Hij geeft mij af en toe een kontje of zet mijn voet vast, zodat ik grip heb en toch boven kom.

En dan staan we in Subway Cave! We zijn positief verrast door deze grot. De zon licht de grotwanden prachtig op en je hebt uitzicht op een oogverblindend landschap met bruine, rode en zwarte tinten in de rotsen en daaronder een weelderige, groene omgeving. Wauw, we zijn onder de indruk!

We hoeven maar even te wachten om een foto te kunnen maken zonder andere mensen erop en ja, dit is wel wat!

Daarna lopen we via de rechterkant Subway Cave uit. Dit paadje is in de bocht erg smal en er ligt een afgrond ernaast, dus even naar je voeten kijken in plaats van het landschap. ;-) Na die bocht wordt het pad langs de rotswand iets ruimer en is er nog van alles te bekijken. We hebben nog steeds uitzicht op dat fantastische landschap en we gaan er even voor zitten om dit in ons op te nemen.

We verkennen de rotswand verder en vinden nog wat ruïnes en rotstekeningen, maar het is ons vooral om de natuur te doen hier. Er zijn aan dit pad nog verschillende mini-grotjes / inhammen in de rotswand die een mooie hoek voor een foto creëren. We blijven uiteindelijk wel een uur hangen in en rondom de Subway Cave voordat we afdalen via een ander pad dan de geul waardoor we naar boven zijn gekomen. Dit pad is ook steil, maar lang niet zo lastig als de geul die rechtstreeks de grot in gaat. Als ik dat eerder had geweten… ;-)

Naar Boynton Canyon Overlook

Aan het einde van de ochtend zijn we - nog helemaal in de wolken van wat we net hebben gezien - terug bij de Boynton Canyon Trail. We slaan rechtsaf, want de trail loopt nog 1,7 kilometer door naar de Boynton Canyon Overlook. Het landschap verandert bijna gelijk als we verder de Boynton Canyon in lopen. We zijn nu omringd door naaldbos. Het ziet er niet alleen anders uit, het ruikt ook anders dan net.

Waarschijnlijk komt de zon minder goed over de hoge rotswanden heen en is het daardoor vochtiger en groeien er andere planten en bomen. Bij de trailhead zagen we een poster waarop staat dat er beren leven in de Boynton Canyon en we hebben het idee dat we nu in hun leefgebied zijn. Dit voelt als een typische plek om een beer tegen het lijf te lopen. Het is een stuk rustiger dan op de trail tot de Subway Cave. Waarschijnlijk kiezen veel mensen ervoor om alleen naar de grot en terug te lopen en niet verder de Boynton Canyon in te gaan.

Gelukkig hoeven wij ons nog niet al te druk te maken over beren, want als het goed is, zijn ze nog lekker in winterslaap. (begin maart) Wij kunnen ons focussen op de trail en de klim die voor ons ligt tot het uitzichtpunt. Het is even zweten, maar dan kom je op een open plek, waarbij je heel goed zicht hebt over de rotswanden en het bos dat in de kloof ligt. Het is waanzinnig! Tijd voor een bammetje with a view. ;-)

De terugweg

Rond 13:15 uur beginnen we aan de wandeling terug. We hebben alle detours al gedaan op de heenweg en volgen dus nu enkel de 5 kilometer lange Boynton Canyon Trail. Het blijft mooi om hier te wandelen, maar zodra we weer bij het resort komen slaat de vermoeidheid en de warmte toe. We vinden het welletjes geweest voor vandaag. Gelukkig duurt het dan niet heel lang meer voordat we Bruno zien, die braaf op ons staat te wachten. Op naar een wildkampeerplek en bijkomen maar!

Waarom de Boynton Canyon Trail onze favoriet is

Het is lastig kiezen, maar wij denken dat de Boynton Canyon Trail met detour naar Subway Cave toch wel onze favoriet in Sedona is. Cathedral Rock was ook geweldig, maar Boynton Canyon Trail is met de kleuren in de canyon, de Subway Cave en het uitzichtpunt aan het einde gevarieerder naar onze mening. Boynton Canyon Vista (de eerste detour) vonden wij niet zo interessant, dus die zou je eventueel kunnen overslaan om de hike iets in te korten.

Tips voor de hike door Boynton Canyon en naar Subway Cave

• Voor de Boynton Canyon Trail heb je een Red Rock Pass nodig. Deze koop je voor $5 per dag of $15 per week. Als je een America The Beautiful Annual Pass hebt, dan kun je die gebruiken en hoef je geen Red Rock Pass te kopen. Leg de pas voor de voorruit in je voertuig als bewijs van betaling.
  • De zon is krachtig in Sedona en ook al loop je in de Boynton Canyon regelmatig in de schaduw, het is belangrijk om genoeg water mee te nemen. Zeker in de middag - als je terug loopt - is het veel warmer dan toen je ‘s ochtends vroeg begon en zul je merken dat je snel dorst hebt. Niet besparen op water dus!
  • Sedona is een geliefde hike-bestemming en het kan erg druk zijn op de trails. In Subway Cave is maar weinig ruimte en ik kan me voorstellen dat het onprettig is als je op dit kleine stukje met veel mensen staat. Probeer daarom weekenden en feestdagen te vermijden. Dat scheelt al veel qua drukte.
  • Weinig tijd? Dan kun je eventueel alleen naar Subway Cave lopen en terug. Je hike is dan 7,6 kilometer in totaal en bevat maar 1 klim. (ongeveer 200 meter) Wij vonden de Boynton Canyon Overlook ook de moeite waard, maar als je echt moet kiezen, dan is de Subway Cave wel het hoogtepunt van de hike. Figuurlijk dan!
  • Je hoeft niet per se via de steile geul de Subway Cave in te klauteren. Loop iets verder naar links (als je met je gezicht naar de klimgeul staat) en dan vind je daar een steil pad naar boven. Je gaat vanaf daar naar rechts en moet dan wel over het smalle pad met een afgrond ernaast de grot in lopen, maar dat is nog altijd makkelijker dan de weg naar boven via de geul.

Ontdek het beste van de VS

Verenigde Staten

Birthing Cave in Sedona: must-do of tegenvaller?