Over spuit struggles en onze gewijzigde plannen | Persoonlijke update uit Midden-Amerika

We zijn alweer 3 maanden aan het rondreizen door Midden-Amerika en vonden het hoog tijd voor een persoonlijke update. In dit blog vertellen we je of we onze camperbus Bruno al missen, of Midden-Amerika is wat we hadden verwacht en waarom we totaal geen idee hebben hoe de komende weken eruit gaan zien. Toch proberen we een beetje vooruit te blikken en we kunnen in ieder geval wel zeggen waar we deze zomer zullen zijn!

3 maanden in Midden-Amerika

Na 6 intense en hele gezellige weken in Nederland stapten we half november het vliegtuig in. Voor het eerst in jaren vlogen we weer naar een verre bestemming voor langere tijd. De afgelopen 3 maanden reisden we met bijna alles wat we bezitten door Mexico, Guatemala en Belize en nu zijn we neergestreken in Costa Rica. We hebben een fantastische tijd, alhoewel we wel hele duidelijke favorieten hebben in Midden-Amerika.

Het mega toeristische Yucatán in Mexico bleek bijvoorbeeld niet aan ons besteed. We vonden het druk en overpriced en alhoewel we mooie highlights hebben bezocht, werden we niet vaak omver geblazen. Het is een typische zon, zee en strandbestemming en daar worden wij minder happy van. Geef ons maar natuur, rust en puurheid!

Maar je hoort ons zeker niet klagen hoor. Ook al waren onze eerste 4 weken in Mexico qua reizen mwah, qua plezier was het top. We hebben samen genoten van het mooie weer, onze voetjes in de zee, een biertje met zonsondergang, tegen elkaar aan geplakt zitten op de scooter. Gewoon het samen zijn en nieuwe dingen beleven. Dat maakt ons altijd gelukkig!

Toen we eenmaal in San Cristóbal de las Casas arriveerden, zagen we een andere kant van Mexico. Eentje die wij veel leuker vinden! We werden omring door bergen, het klimaat is fijn, de balans tussen locals en toeristen is goed, je hebt mooie natuur in de omgeving waar je een leuke dagtrip naartoe kunt maken en onze portemonnee vond het ook een stuk aangenamer. Dat we het naar ons zin hadden hier bleek wel uit ons verblijf van 2 weken in San Cristóbal en 1 week in Oaxaca. In deze bruisende stad luidden we het nieuwe jaar in en toen waren we klaar voor een nieuwe bestemming: Guatemala.

Bij aankomst in Guatemala waren we gelijk in onze nopjes. De vulkanen in dit land zijn absurd mooi en elke dag konden we er uren naar staren. We beklommen de Acatenango vulkaan en zagen vulkaan Fuego recht voor onze neus een lava vuurwerkshow geven. Het werd een verbazingwekkend hoogtepunt dat we nooit zullen vergeten. Daarna hadden we een heerlijke week bij Lake Atitlán en tot slot brachten we een bezoek aan Tikal. Deze oude Maya ruïnes liggen verstopt in de jungle en zijn de mooiste Maya bouwwerken die we ooit hebben gezien. Kortom, in Guatemala was elke bestemming een schot in de roos.

Vervolgens reisden we door naar Caye Caulker, het chillste eiland van Belize. Hier voel je dat echte eilandsfeertje. Overal eet je verse vis van de barbecue, het motto is ‘go slow’ en de palmbomen en het felblauwe zeewater geven je een vakantiegevoel van heb ik jou daar. We snorkelden met pijlstaartroggen en zusterhaaien bij het op één na grootste koraalrif ter wereld en we vlogen over Belize’s grootste wonder: The Great Blue Hole. Het voelde als een vakantie in deze reis en het was fan-tas-tisch!

Misschien denk je nu: Huh? Heb ik de blogs over al deze mooie plekken gemist? Nee hoor! We lopen een beetje achter met het schrijven van de blogs, oepsie. Maar hou Travly in de gaten, want de komende tijd komen de blogs over al deze ervaringen online.

We hadden het nog veel langer vol kunnen houden op Caye Caulker, maar het was tijd voor mijn maandelijkse injectie en daarvoor gingen we terug naar Mexico. Na 5 dagen reizen met boten, bussen, taxi’s en een vliegtuig zat de injectie erin en kwamen we aan in Costa Rica. Het land van de groene jungle, tropische stranden en natuurlijk wildlife. Wij hopen heel erg op een ontmoeting met een luiaard. Duimen!

Minder echt reizen, meer een manier van leven

Als je deze samenvatting van 3 maanden Midden-Amerika leest, valt je misschien op dat we best lang op dezelfde plek blijven en minder verschillende bezienswaardigheden hebben bezocht. Dat klopt! We reizen nu langzamer dan tijdens onze wereldreis en deels komt dat doordat er ook gewerkt moet worden af en toe. Al dat gereis betaalt zichzelf niet. ;-)

Aan de andere kant komt het doordat we langzamerhand merken dat onze drang om álles te zien in een land afneemt. Het afgelopen jaar hebben we onwijs veel gezien en beleefd en daar zijn we ongelooflijk blij mee. Tegelijkertijd is het ook vermoeiend om altijd op pad te zijn en dat merken we steeds vaker. Op de meeste dagen zijn we of aan het werk, of sightseeing aan het doen of onderweg van A naar B. Of soms een combinatie van 2 of zelfs 3 dingen op één dag.

Reismoe zijn is best een lastig onderwerp vinden wij. Als je dit aan iemand vertelt of ook nu ik dit schrijf, voel ik me enorm verwend en ergens durf je dit gevoel niet zo goed uit te spreken. Moe worden van reizen, er zijn ergere dingen zou je kunnen denken. Toch is reisvermoeidheid wel serieus iets om rekening mee te houden hebben we geleerd. Altijd naar jezelf en elkaar blijven luisteren is belangrijk. We doen dit ten slotte voor ons eigen plezier!

Dat is allemaal erg leuk, maar we merken dat je ook rust moet inbouwen. Anders geniet je steeds minder van alles om je heen en dat is juist wat we niet willen. We zijn daarom wat kritischer geworden op waar we wel en niet naartoe gaan en proberen ook gewoon regelmatig niks te doen. Dat blijft lastig, want we worden enthousiast van al die highlights om ons heen, maar het lukt ons steeds beter. En uiteindelijk doet dat ons goed!

We realiseren ons meer en meer dat we niet per se ‘op reis zijn’ zoals tijdens de wereldreis, maar dat dit nu ons leven is. We hebben alle tijd, kunnen een land gewoon nog eens bezoeken als we willen en we hoeven onszelf niet voorbij rennen. We doen dit omdat het ons gelukkig maakt, dus laten we het ook zo inrichten dat we er blij van worden. Niks moet, alles mag! ;-)

Backpacken of met de camper reizen?

Het was jaren geleden dat we als backpackers hadden rondgereisd. Na onze wereldreis in 2018 en 2019 zijn we alleen nog maar met een camper op vakantie gegaan. Eerst met een gehuurd campertje in IJsland en daarna natuurlijk met onze eigen kanjer Bruno. Na 5 maanden kamperen in Scandinavië waren we benieuwd hoe we het zouden vinden om weer te gaan backpacken. We kunnen je nu vertellen: Backpacken heeft absoluut voordelen (altijd een wc en douche hebben is top!), maar wij missen onze trouwe Bruno echt.

Het is niet alleen fijn dat je altijd je eigen huisje en spullen bij hebt, maar met een camper reizen geeft ook nog meer vrijheid. Nu zijn we afhankelijk van beschikbare accommodaties en de tijden waarop de bus vertrekt en moeten we dit soort dingen toch altijd één tot enkele dagen van tevoren vastleggen. Met een eigen camper kun je gaan en staan waar je wil en wanneer je wil. Dat is zo fijn! Dat merken we nu des te meer.

Het is niet zo dat we backpacken niks meer vinden. Zeker niet! Maar we hebben ook veel zin om straks weer een tijdje in Bruno te leven. We denken dan ook dat een volgende, lange reis heel waarschijnlijk weer met camper gaat zijn. Maar je weet het nooit natuurlijk!

Eerder dan verwacht terug naar Nederland

Als trouwe Travly-lezer weet je waarschijnlijk dat ik elke 4 weken een medicijn nodig heb en dat dit medicijn niet altijd even makkelijk verkrijgbaar is. Gelukkig konden we de afgelopen keren in Mexico terecht voor mijn maandelijkse injectie en is het daar allemaal soepel verlopen.

Maar de laatste tijd houdt het regelen van de volgende injectie ons flink bezig, want het blijkt in Midden-Amerika allemaal niet zo simpel te zijn. De spuit is in veel landen niet verkrijgbaar en in de landen waar ik hem wel kan krijgen (o.a. Costa Rica en Panama) is ‘ie veel te duur. De zorgverzekering vergoedt het medicijn tot maximaal de Nederlandse prijs, maar hier in Costa Rica zou ik bijna €2.000 meer dan dat mogen neertellen. Ai, niet echt haalbaar.

Ondertussen tikte de tijd door en is het over een paar weken toch echt tijd voor mijn volgende injectie… We hebben alles op alles gezet om mijn volgende injectie te organiseren. We hebben gemaild met allerlei apotheken en veelvuldig contact gehad met de medewerkers van de farmaceut in wel 6 verschillende landen in Midden- en Zuid-Amerika om onze kansen te spreiden.

Gelukkig zijn we flexibel in onze reisplannen. We zouden het allerliefst na onze tijd in Costa Rica nog naar Nicaragua gaan, maar daar is het medicijn niet verkrijgbaar. Naar een ander land dan maar? En welke dan?

Over mijn maandelijkse injecties tijdens onze wereldreis Lees ook: Onze buitenlandse ziekenhuis avonturen

Een paar dagen geleden kregen we antwoord op onze vragen. Puntje bij paaltje komt het erop neer dat we de injectie enkel in Medellín (Colombia) kunnen krijgen voor een prijs vergelijkbaar met die in Nederland. We zouden dan dus alleen voor de injectie op en neer moeten vliegen naar Medellín en dat loopt best in de papieren. Zeker toen we daarna gingen kijken naar de vluchtprijzen terug naar Nederland voor half april. De tickets zijn in april bijna 2 keer zo duur als wanneer we half maart naar Nederland zouden vliegen.

We vonden het een hele lastige keuze en hebben er dagenlang mee in onze maag gezeten. Beide opties vonden we eigenlijk niet zo. Een maand eerder naar Nederland? Liever niet. Maar ruim €1.000 meer kwijt zijn voor 4 weken langer de tijd in Midden-Amerika… Is dat het waard? Zeker als je je bedenkt dat 5 dagen daarvan verloren gaan aan het op en neer reizen.

Uiteindelijk hebben we - met een beetje buikpijn - een knoop doorgehakt en de tickets terug naar Nederland geboekt. Op 19 maart staan we weer met beide benen op Nederlandse bodem en dan zetten we er gelijk een spuit in. We boekten de tickets met een dubbel gevoel, maar zijn vooral heel dankbaar voor alles wat we hebben mogen zien en ervaren en kijken er naar uit om onze familie en vrienden weer in de armen te sluiten. Die €1.000 houden we voor nu in onze zak en komt vast goed van pas bij een volgende trip. :-)

De zomer in Nederland

Hoe dan ook, het was altijd ons plan om vanaf het voorjaar een tijdje in Nederland te zijn. Weer eens met vrienden een terrasje pakken, meer tijd doorbrengen met familie, genieten van alle Nederlandse gemakken. Ook erg leuk! En niet te vergeten: Er staat een spiksplinternieuwe motor klaar waarmee Ronny zijn lol op kan.

We gaan in Bruno wonen op een kleine camping. Lekker in de rust en dichtbij familie en vrienden. We denken tot en met augustus in Nederland te blijven, alhoewel we met Bruno natuurlijk de vrijheid hebben om op pad te gaan voor een weekendje in eigen land of een vakantietrip in Europa. Die vrijheid blijft en dat is het mooiste wat er is.

De verdere toekomst

Als we iets verder vooruit kijken, dan merken we bij onszelf dat één van onze reisdromen de afgelopen maanden sterker is geworden. We noemden het al eens op Travly als een optie, maar nu lijkt dit onze volgende, echt lange reis te gaan worden. Voor deze grote reis zouden we nog erg veel moeten voorbereiden en dus houden we het nog even voor onszelf totdat we meer weten, maar in ons hoofd komt dit avontuur alvast een beetje dichterbij.

Nu gaan we eerst genieten van onze laatste weken in Costa Rica en Nicaragua. Hasta luego!

Lees meer persoonlijke updates

Verenigde Staten

Dwars door Amerika: 15 dagen, 11 staten & 3.975 kilometer

De voorbereidingen voor onze reis door de VS, Canada en Alaska

Onze hoogtepunten en uitdagingen in 2023

Verenigde Staten

Aankondiging: de roadtrip van ons leven

Over onze tijd in Nederland en onze reisplannen voor de rest van dit jaar