Hiken naar de beroemde Mount Fitz Roy in Patagonië

Ondanks dat onze benen nog zeer doen van de W-trek in Torres del Paine, trekken we een paar dagen daarna toch alweer onze wandelschoenen aan. We zijn in het dorpje El Chaltén, de uitvalsbasis om de imposante Mount Fitz Roy te bewonderen. Die kans laten we natuurlijk niet aan ons voorbij gaan!

Over de hike naar Mount Fitz Roy

• Aantal kilometer: 21 kilometer ( + 4 km als je ook naar Mirador Piedras Blancas gaat)
  • Aantal uur hiken: 7 tot 8 uur (incl. korte stops)
  • Hoogtemeters: 750 meter
  • Highlights onderweg: Mirador Rio de las Vueltas, Mirador Fitz Roy, Laguna Capri, Laguna de los Tres, Mirador Piedras Blancas (optioneel)

8:30 - 10:00 uur | De eerste kilometers en uitkijkpunten

Om half 9 lopen we weg bij ons mini huisje in El Chaltén. Ons lichaam is misschien nog niet voldoende hersteld voor weer een dag hiken, maar de berg Fitz Roy moet het waard zijn! Vandaag zijn de weersvoorspellingen het beste van de 3 dagen dat we in El Chaltén zijn, dus die kans moeten we pakken!

Na 10 minuutjes komen we bij het startpunt van de trail naar Laguna de los Tres. Dat is ons doel voor vandaag, want hier zie je Mount Fitz Roy van dichtbij. Eerder tijdens de hike zullen we al van verder weg uitzicht hebben op deze indrukwekkende berg, namelijk vanaf het Fitz Roy Viewpoint.

Hier begint de hike naar Mount Fitz Roy.

Al na een kwartiertje hiken komen we bij het eerste uitkijkpunt: Mirador Rio de las Vueltas. Vanaf de start tot hier moet je zo'n 100 meter in hoogte stijgen. Goed te doen!

Mirador Rio de las Vueltas

We lopen verder richting Mirador Fitz Roy. Hiervoor moeten we nog eens 250 meter klimmen, maar dit blijkt vooral in de eerste 1,5 kilometer na het vorige viewpoint te zijn. Daarna wordt het pad vrij vlak. Het is sowieso nog erg lekker lopen in vergelijking met Torres del Paine. Het is een zacht bospad met weinig obstakels zoals grote of losse stenen. Ook loop je hier nog de hele tijd uit de wind. Easy de peasy. ;-)

Een fijn wandelpad in het bos

Na ongeveer een uur vanaf de start komen we bij Mirador Fitz Roy. Wauw, wat een natuurpracht. De berg ziet er enorm machtig en indrukwekkend uit. Doordat de lucht helder is, zien we de top van de Fitz Roy heel goed. De perfecte plek voor een muesli reep en drinkpauze. ;-)

• Van onze accommodatie tot de start van de trail: 10 min. - 1,3 km
  • Start trail tot Mirador Rio de las Vueltas: 15 min. - 0,7 km - 100 meter stijgen
  • Mirador Rio de las Vueltas tot Fitz Roy Viewpoint: 40 min. - 3 km - 250 meter stijgen

10:00 - 12:00 uur | Kilometers maken en dan... de hoogte in!

Na het uitkijkpunt over Mount Fitz Roy is het pad vrij vlak. Hier kun je lekker doorwandelen en even wat kilometers maken. Tot camping Poincenot is het ongeveer 4,7 kilometer. Een dik uur nadat we bij het Fitz Roy Viewpoint zijn vertrokken, komen we aan bij de camping. Nu gaat het gevreesde stuk beginnen...

Het eerste deel na de camping is nog makkelijk.

De andere reizigers die we vooraf spraken over deze hike, hadden het namelijk over een "moeilijk pad", "enorm steil stuk" of zelfs "helse laatste kilometer" op het einde... We weten dat we vanaf de camping tot het laatste uitzichtpunt zo'n 400 meter moeten klimmen over ongeveer 2,4 kilometer. Dat zou inderdaad weleens steil omhoog kunnen worden dan!

De eerste kilometer na de camping is nog prima. Het pad begint iets te stijgen, maar niet veel. Daarna moeten onze beenspieren echt aan de slag. Vanaf hier ligt het pad vol met grote en kleine losse stenen. Je moet goed kijken waar je je voeten neerzet en steeds je balans zoeken. Inmiddels hebben we ook geen beschutting meer van het bos en voelen we de koude wind in ons gezicht. Dit is inderdaad het zwaarste stuk van de hike!

Goed dat er een pijltje staat, ik zie niet wat het pad is!

De laatste meters tot Laguna de los Tres.

We hebben het allebei lastig met de laatste kilometers naar boven. Ronny vanwege zijn pijnlijke knieën en achillespees (overbelast tijdens de W-trek?) en ik voel de vermoeidheid van de vorige hikes nog in mijn benen zitten. Omdat Ronny alleen maar meer pijn krijgt als hij steeds moet stoppen om op mij te wachten, besluiten we dat hij alvast vooruit gaat.

Na een uur bikkelen (voor Ronny 50 minuten) staan we op de top. Toch maar mooi gehaald!

• Fitz Roy Viewpoint tot Camping Poincenot: 1 uur & 10 min. - 4,7 km
  • Camping Poincenot tot Laguna de los Tres: 1 uur - 2,4 km - 400 meter stijgen

12:00 - 12:15 uur | Op het eindpunt bij Mount Fitz Roy

Ik had verwacht dat dit de mooiste plek van onze hike zou zijn, maar eerlijk gezegd valt het uitzicht een beetje tegen. De lucht is inmiddels wit van de wolken en het normaal groenblauwe meer is bevroren en dus helemaal wit. Dat maakt het uitzicht toch wat minder spectaculair. Jammer!

Laguna de los Tres & Mount Fitz Roy

Het uitzicht is nog steeds gaaf en Mount Fitz Roy blijft enorm indrukwekkend, maar ik had het me gewoon nog net iets beter voorgesteld. Maar ja, dat hoort ook bij reizen en hiken. Niet alles is (altijd) zoals je het op de foto's op internet ziet. ;-) Wel zijn we superblij dat we bij het vorige uitzichtpunt een fenomenaal én zonnig uitzicht hadden op Mount Fitz Roy. Dat maakt veel goed!

Het is erg koud bij Laguna de los Tres, onder het vriespunt denk ik. Niet echt een plek waar je op je gemak een uur blijft zitten kijken dus. Na een kwartiertje besluiten we om maar weer terug te lopen naar het beginpunt.

12:15 - 15:30 uur | En nu nog naar beneden...

Bij hiking trails die vol losse stenen liggen en waarbij je soms grote stappen omhoog moet doen, weten we inmiddels dat de weg naar beneden vaak lastiger is dan het lijkt. Je moet constant opletten waar je je voeten neerzet en uitkijken dat je niet wegglijdt over de losse steentjes. Het pad is smal en er zijn veel hikers die op dit tijdstip omhoog komen. Elkaar laten passeren kost veel tijd.

Een smal pad waar zowel stijgende als afdalende hikers overheen moeten.

Kortom, de weg van het eindpunt terug naar de camping duurt uiteindelijk ongeveer even lang als de weg naar boven. Door al dat dalen beginnen onze knietjes ook behoorlijk tegen te sputteren, maar we zullen toch terug moeten. ;-)

We zijn blij als we bij de camping zijn. Nu is het in ieder geval een paar kilometer vrij vlak en de paden zijn weer veel makkelijker. Fijn! We stoppen eerst even om wat zelf meegenomen crackers te eten en hiken daarna snel verder. Het zonnetje schijnt niet meer en als je stil staat of zit, krijgen we het snel koud nu.

Daarom pauzeren we verder niet meer onderweg. We houden een goed tempo erin en zijn uiteindelijk om 15:30 uur terug bij het beginpunt van de trail. High five!

15:30 uur | Tijd voor een beloning!

Nu hebben we wel een beloning verdiend, vinden we zelf. ;-) We stoppen bij een cafe met de naam 'Beers & Burgers' en trakteren onszelf op een grote bier én een dikke hamburger. Smikkelen!

Wij hebben wel een traktatie verdiend. Vinden we zelf!

Mount Fitz Roy is niet de enige mooie daghike die je kunt maken vanuit El Chaltén, er zijn er nog veel meer! Wij hadden het liefst nog één of twee hikes gemaakt in deze waanzinnige omgeving, maar helaas zat het weer niet mee en sputterde ons lijf tegen. Tja, daar moet je naar luisteren en dan toch maar wat rust nemen. Maar mocht je zelf in El Chaltén zijn en nog wat energie over hebben: we hebben goede verhalen gehoord over de hike naar Cerro Torres!

Alles over Argentinië

Argentinië

Liftend naar de Perito Moreno gletsjer in El Calafate, Patagonië

Chili

Over onze W-Trek in Torres del Paine

Peru

In je eentje op de top van de populaire Rainbow Mountain