Onze favorieten in Joshua Tree National Park | Leuke trails en andere aanraders op een rij

Joshua Tree National Park is onze eerste bezienswaardigheid in Californië en gelijk eentje die bij blijft. Ondanks dat onze verwachtingen niet hooggespannen zijn - hoe leuk kan een boomsoort zijn? - worden we positief verrast. Joshua Tree National Park is met de zachte kleuren, de combinatie van bomen en grote rotsblokken en de vele wandelpaden erg leuk om te bezoeken! In dit blog delen we onze favoriete trails en plekken en vertellen we je welke highlights in het park ons tegenvielen.

Op weg naar Joshua Tree National Park

We hebben al door veel eindeloze en kale gebieden gereden in de Verenigde Staten, maar onze route van Needles naar Joshua Tree National Park verslaat alles. Het woestijnlandschap is kaal, eentonig en desolaat. Geen dorpjes, geen tankstations, geen bebouwing. Niets! En dat urenlang. Onze verwachtingen van Joshua Tree National Park worden er niet hoger van. Hoe kan hier zometeen nou ineens een prachtig natuurgebied liggen?

Na deze slaapverwekkende route besluiten we Bruno te parkeren op een gigantische zandvlakte vlak bij de westelijke parkingang. Deze plek doet dienst als wildkampeerplek voor mensen die geen campingplaats in Joshua Tree NP hebben bemachtigd of geen zin hebben om ervoor te betalen. Onderweg hebben we nog vrijwel geen enkele Joshua Tree gezien… We zijn benieuwd naar morgen als we het park in gaan.

Dit is een Joshua Tree

Overnachten op Hidden Valley Campground

De volgende ochtend staan er eerst nog een facetime-afspraak met het thuisfront en andere klusjes (zoals boodschappen doen) op het programma en dus rijden wij pas aan het begin van de middag het park in. Er staat een rij bij de ingang (het is zondag) en dus zetten wij na binnenkomst als eerst onze zinnen op een plek op één van de campings in het park. Alle campings werken met het ‘first come, first served’ principe, dus hoe eerder we het proberen, hoe groter de kans is dat we een plek vinden.

Hidden Valley Campground ligt als eerste op onze route en blijkt direct een schot in de roos. We vinden niet alleen een vrije plaats, het is ook nog eens een schitterende plek. We kamperen tussen de Joshua Trees en grote rotsblokken waar klimmers hun hart ophalen. De zachte beige kleur van het landschap staat Bruno goed!

Het is alleen onhandig dat je vervolgens bij de westelijke parkingang (15 kilometer terug) moet gaan betalen voor je kampeerplaats. We bezetten de kampeerplek daarom met onze camping tafel en stoelen en rijden snel terug om deze fantastische slaapplek te claimen voor de komende 2 nachten. Dan hebben we ruim de tijd om het nationale park te verkennen!

Bezienswaardigheden en wandelingen in Joshua Tree National Park

Er zijn tal van bijzondere rotsformaties en concentraties van Joshua Trees te vinden in het nationaal park. Je verkent deze highlights het beste te voet en er zijn meer dan 30 trails om uit te kiezen. Wij streepten heel wat korte wandelingen af tijdens ons 2-daags bezoek aan het park en hebben duidelijke favorieten. Maar niet getreurd als je minder tijd hebt: alleen al het rijden door dit unieke landschap is leuk!

Hidden Valley Trail

Later die zondagmiddag hebben we nog mooi tijd voor een wandeling vlak bij onze camping: de Hidden Valley Trail. Dit makkelijke rondje van 1,6 kilometer is een leuke kennismaking met het park. Er liggen tal van rotsblokken, soms wel tientallen meters hoog, en je kunt hier klauteren zoveel als je wil. Er zijn alleen weinig Joshua Trees te vinden en het is een vrij druk wandelpad.

Cap Rock Nature Trail

De volgende ochtend start de echte verkenning van Joshua Tree National Park. We beginnen met de Cap Rock Nature Trail en plakken er natuurlijk een rondje om het grote rotsblok met de naam Cap Rock aan vast. Direct vanaf de start staat het vol met Joshua Trees, waar wij maar wat graag foto’s van maken.

Het is nog lekker rustig op het wandelpad, waardoor het samen met de zachte kleuren in het landschap een fijn gevoel van rust geeft. De Cap Rock Nature Trail nodigt uit om te vertragen, naar details te kijken en echt te genieten van dit landschap. Wij zijn fan!

Skull Rock, Face Rock en Split Rock

We rijden verder het park in en maken een stop bij Skull Rock. De naam zegt het al: deze rots lijkt op een schedel. Skull Rock ligt pal langs de weg en dat is vaak het recept voor drukte. Zo ook bij Skull Rock. De rots lijkt inderdaad op een schedel en het is wel grappig om te zien, maar het is ons echt veel te druk hier. Wij zijn binnen een minuutje alweer weg.

We lopen een wandelpad aan de andere kant van de weg in. Daar is het direct rustiger. Ook hier liggen veel grote rotsblokken waar je op kunt klimmen om vanuit een hoger perspectief naar het landschap te kijken. Je hebt in dit gedeelte van het park minder Joshua Trees, het gaat hier vooral om bijzondere vormen in de rotsen. Zo komen we tijdens deze wandeling bijvoorbeeld langs Face Rock. In het begin snappen we niet hoe we een gezicht moeten zien in deze rots, maar als we er voorbij lopen en omdraaien (kijkend naar de weg), dan worden de contouren van een gezicht zichtbaar.

Tot slot rijden we nog iets verder en maken we een korte stop bij Split Rock. Ook hier zijn we snel uitgekeken, want het gespleten rotsblok ligt zo ongeveer op het parkeerterrein.

Deze apart gevormde rotsblokken zijn wel leuk om te zien, maar wat ons betreft geen must. Wij missen de Joshua Trees in dit deel van het park en die maken het plaatje met de rotsblokken juist zo mooi!

Barker Dam Trail

We sluiten onze dag af bij de Barker Dam Trail. Dit wandelrondje van ruim 2 kilometer begint met vooral enorme rotsblokken die samen een soort muur vormen. Even denk ik dat de Barker Dam misschien een natuurlijke dam van rotsen is, maar later komen we bij de ‘echte Barker Dam’ en wordt me duidelijk dat deze door mensen is gebouwd. Vroeger werd er met deze dam water opgevangen voor het vee. Helaas is er nu geen water te bekennen en dat maakt deze trail wat minder interessant.

Iets verder op de Barker Dam Loop komen we in een gebied met veel Joshua Trees. Dat vinden we het leukste deel van deze wandeling. We zijn er na deze eerste dag wel achter dat wij vooral fan zijn van de Joshua Trees in het landschap. De bomen hebben iets vrolijks en tropisch en vormen met de zachte kleuren van de rotsen een tof geheel.

Hall of Horrors

Nadat we op onze eerste dag in Joshua Tree National Park al 2 keer een vol parkeerterrein troffen bij de Hall of Horrors, is dit de wandeling waar we op dag 2 onze zinnen op hebben gezet. Dit keer hebben we wel succes!

De Hall of Horrors is wat ons betreft één van de beste trails in het park, want je hebt er veel Joshua Trees, enorme stapels met rotsblokken en zelfs 2 verstopte slot canyons. Alhoewel, zo goed verstopt zijn ze niet. Je volgt de geluiden van andere mensen, klimt over een paar rotsblokken en dan vind je de 2 slot canyons al. ;-)

Een slot canyon is een kloof met verticale wanden die dicht bij elkaar staan, waardoor de doorgang erg smal is. De beroemdste slot canyon in de VS is de Antelope Canyon in Arizona.

De rechtse slot canyon is hoog en loopt op het einde dood. Je moet wel een grote stap naar beneden maken om in de kloof te komen en die moet je vervolgens natuurlijk ook weer omhoog kunnen maken om eruit te komen. De linkse slot canyon is op sommige plekken heel smal. Zo smal dat je er zijdelings net doorheen past. (zonder rugzak) Ik ben niet zo’n klauteraar, maar Ronny vindt dat heerlijk en kan zich hier lekker uitleven.

Maar ook zonder het geklauter is de Hall of Horrors Trail heel mooi. We krijgen maar geen genoeg van de Joshua Trees en de beige rotsen. Je raadt het al: ook de Hall of Horrors heeft het geschopt tot onze favorieten in Joshua Tree National Park!

Arch Rock Trail en Heart Rock

Onze volgende stop is Arch Rock Trail. Vanaf de parkeerplaats is het best even lopen naar Arch Rock en we schrikken van de drukte op dit pad. We lopen in een grote stoet van mensen en met elke stap die we zetten, krijgen we minder zin om door te lopen. Als we om ons heen kijken, zien we nog niet veel interessants en er zijn geen Joshua Trees te bekennen.

We wandelen toch verder naar Arch Rock, maar draaien ons daar al snel weer om. Het krioelt hier van de mensen en iedereen kruipt overal op de rotsen. Dat doet de schoonheid van de omgeving geen goed. We schieten snel een fotootje van Arch Rock, slaan Heart Rock over en gaan terug naar de bus. Op naar de volgende stop!

Cholla Cactus Garden

Onze laatste stop in het park is de Cholla Cactus Garden. Deze cactussen zijn erg tof, want van een afstandje lijkt het net alsof ze zacht en fluffy zijn. Terwijl het tegenovergestelde waar is! Door de hoeveelheid gele stekels lijken ze een geel randje om zich heen te hebben. En als je dan heel veel van die cactussen bij elkaar ziet, dan geeft dat een mooi beeld!

Bezoekers bij onze wildkampeerplek

Na ruim 48 uur in Joshua Tree National Park zijn we helemaal voldaan en rijden we via de zuidelijke ingang het park uit. We kiezen een wildkampeerplek net buiten het park. Geen bijzondere plek an sich, behalve dat we al snel 2 bezoekers hebben: woestijnschildpadden! In het nationaal park zagen we al bordjes om uit te kijken voor deze beschermde diersoort, maar omdat de populatie afneemt, verwacht je ze niet te zien. En nu hebben wij er gewoon 2 in onze achtertuin. Hoe leuk is dat!

Onze favorieten in Joshua Tree National Park

We hebben een fantastische tijd gehad in Joshua Tree National Park. Het landschap overtrof onze verwachtingen, doordat je echt in een andere wereld stapt. Wij hadden nog nooit zo’n landschap gezien en het is allemaal zo mooi samen dat het bijna niet echt kan zijn. Ronny noemde het ook wel papier-maché rotsen en iemand in het park hoorden we ‘Disney rocks’ zeggen. Joshua Tree National Park heeft een duidelijk thema en dat zijn Joshua Trees en grote, beige rotsblokken. Twee simpele elementen die samen super tof zijn!

Daarnaast is het fijn dat er veel leuke trails zijn om uit te kiezen. Van een paar honderd meter tot stevige daghikes. Onze favoriete plekken / wandelingen in het park zijn:

• Cap Rock Nature Trail
  • Hall of Horrors
  • Cholla Cactus Garden
  • Hidden Valley Campground om te overnachten

Als je slechts één dag de tijd hebt in het park, dan zouden wij bovenstaande 3 plekken aanraden. En als het lukt om een plekje te bemachtigen op de Hidden Valley Campground, zeker doen!

Alles over reizen in de Verenigde Staten

Verenigde Staten

Cable Mountain: van de gebaande paden in Zion National Park

Hike naar Observation Point voor een adembenemend uitzicht op Zion Canyon

Aanrader: Seven Wonders Loop in Valley of Fire State Park

Verenigde Staten

Ontdek het intrigerende landschap van Death Valley

Big Sur: een roadtrip langs de kust en de bergen van Californië

Een memorabel bezoek aan Slab City: de plek waar alles kan