Rijd de Ha Giang Loop in het bergachtige noorden van Vietnam | Een onvergetelijke scootertocht

Djura

Met de scooter over hoge bergtoppen, langs onwerkelijk diepe kloven en door groene valleien, dat is de Ha Giang Motorbike Loop! Tijdens onze wereldreis hebben we al meerdere scootertochten gedaan, maar zo spectaculair was het landschap nog niet eerder. In deze toffe omgeving is het lastig om je ogen op de weg te houden, maar met al dat gekronkel en de steile hellingen is dat wel een must!

Deze scootertocht neemt je mee langs de letterlijke en figuurlijke hoogtepunten van de provincie Ha Giang. Dit is één van de armste provincies van Vietnam en in dit bergachtige gebied vind je nog diverse bergvolkeren en leven mensen echt van de natuur. De steile, groene bergen en valleien zijn een lust voor het oog. In de dorpen zie je hoe hard het leven is in deze rauwe natuur. Overal waar het maar kan worden gewassen verbouwd en zelfs op de steilste, hoge hellingen zie je mensen aan het werk. Ook brengt de route je langs fantastische uitzichtpunten waar je - zelfs met zonnig weer en 30 graden - echt even kippenvel van krijgt. Vergeet deze scootertocht dus zeker niet toe te voegen aan je reisplanning voor Vietnam!

Dit vind je allemaal in dit blog.

De Ha Giang Scooter Loop van dag tot dag

Dag 1: van Ha Giang naar Dong Van (± 145 km)

Al vroeg zijn we ons bed uit, want we hebben er zin in! Na een snel ontbijtje bij Kiki's House pakken we de taxi naar QT Motorbikes & Tours. We worden heel goed ontvangen, krijgen veel uitleg over de route en Ronny mag eerst twee rondjes proef rijden op de scooter. Als je nog geen ervaring hebt met het rijden op een semi-automatische scooter, helpen ze je hier ook bij. Ze nemen echt even de tijd om ervoor te zorgen dat je met een gerust gevoel op pad gaat. Fijn!

We zetten koers naar het eerstvolgende noemenswaardige dorp, Tam Son. Al na een kilometer of 10 verandert het landschap. De weg begint te kronkelen en licht te stijgen. Al snel verandert de lichte helling in flinke klimmen en messcherpe bochten. Als motorrijder heeft Ronny het goed naar zijn zin op deze wegen! ;-) De weg tot Tam Son is ook nog vrij breed en goed onderhouden. Een leuk stuk om te rijden dus!

Een paar kilometer voor Tam Son stoppen we voor een fantastisch uitkijkpunt. Het is maandagochtend en wij zitten met een lekkere ijskoffie te genieten van een waanzinnig uitzicht. Kan slechter, toch? ;-)

Uitkijkpunt vlakbij Tam Son

Na een half uurtje is het toch echt tijd om door te gaan. Op naar Yen Minh, zo'n 50 kilometer rijden. Door de vele bochten en het klimmen en dalen duurt dit gedeelte van de route langer dan verwacht. Misschien komt het ook wel doordat we zo vaak stoppen om een foto te maken. Het is hier namelijk schitterend! Het ene moment rijd je in een kloof tussen hoge bergen, dan weer langs groene rijstvelden en even later klim je met de scooter naar een bergtop met magische uitzichten. Wat is dit een spectaculaire tocht!

In Yen Minh stoppen we kort voor de lunch en daarna vertrekken we naar ons eindpunt voor vandaag: Dong Van. Dit is het meest toeristische stadje op de route - maar nog steeds totaal niet toeristisch in vergelijking met andere plekken in Vietnam - en er zijn een aantal hotels en restaurants te vinden.

In totaal hebben we zo'n 145 kilometer afgelegd vandaag en we zijn doodop. Op een scooter zitten lijkt misschien niet vermoeiend, maar het is echt opletten geblazen in de bergen en je zit de hele tijd in dezelfde houding. Ook heeft Ronny uiteindelijk de hele dag gereden, want de combinatie van het moeten schakelen, de soms slechte staat van de wegen, vele bochten en steile hellingen maken me niet comfortabel genoeg om hier te rijden. Op veel andere plekken in Azië heb ik wel zelf gereden, maar als je je niet zeker genoeg voelt, kun je het beter aan een ander overlaten vind ik. Ondanks de vermoeidheid zijn we vooral enthousiast. Wat hebben we veel moois gezien vandaag en volgens de vele blogs die ik heb gelezen wordt het morgen alleen maar beter!

Dag 2: van Dong Van via de North Pole & Meo Vac naar Yen Minh (± 125 km)

Vandaag hebben we wat minder kilometers op de planning, maar dat is vooral omdat we de tijd willen nemen voor het schijnbaar mooiste gedeelte van de scooterloop: van Dong Van naar Meo Vac. We willen hier lekker rustig kunnen rijden en dus staan we alweer op tijd naast ons bed. Helaas loopt het eerste deel van de dag anders dan gepland. Voordat we richting Meo Vac rijden, gaan we namelijk eerst richting het noordelijkste punt van Vietnam, ook wel de North Pole genoemd. Vanaf hier heb je uitzicht over de omgeving en kun je China zien. Het is maar zo'n 25 kilometer rijden vanaf ons hotel, maar we doen er een eeuwigheid over. De eerste 10 kilometer van de weg zijn goed, maar daarna is het echt dramatisch. De weg wordt vernieuwd - wat op zich goed is - en daardoor is het nu één grote chaos. Grote, losse stenen, graafmachines, diepe kuilen, de weg is echt bar slecht. De slechtste van Azië die we hebben gereden tot nu toe! We moeten zelfs een paar keer een kwartier of soms wel een half uur wachten, omdat er rotsblokken van de berg op de weg zijn gevallen en deze de weg volledig blokkeren...

Soms lopen dingen anders dan gepland...

Na 1,5 uur over deze horrorweg komen we dan bij het uitkijkpunt en eerlijk gezegd, het valt een beetje tegen. De uitzichten die we gisteren en vanmorgen onderweg hebben gezien zijn minimaal zo mooi of eigenlijk wel mooier. Het rotste is nog, we moeten dezelfde weg weer terug. Ach ja, we hebben het uitkijkpunt in ieder geval zelf gezien. Als ik je een tip mag geven: vraag bij de locals hoe de staat van de weg is en als er veel gewerkt wordt, sla dit extra stukje van de scooterloop dan gewoon over. Je mist er niet veel aan wat mij betreft en de weg is in deze staat op sommige punten echt gevaarlijk.

Uitkijkpunt - North Pole

Op het uitzichtpunt

Het uitzicht vanaf de North Pole

Inmiddels is de ochtend al bijna voorbij als we terug komen in Dong Van. We rijden het dorp voorbij en komen op de Ma Pi Leng Pass. Hier worden we echt overdonderd door de schoonheid van de natuur. We kijken onwijs diepe kloven in, zo diep dat je ogen het niet echt kunnen bevatten. Kippenvel momentje! In de kloof zie je een rivier tussen de bergen door lopen. Het is hier gewoon ontzettend mooi en wat zijn we blij dat we de keuze hebben gemaakt om te reizen. Voor dit soort momenten doe je het! Elke 2 minuten stoppen we weer om te genieten en een foto te maken. De 22-kilometer lange route is - ondanks de vele stops - voorbij voordat je het wilt!

Wat een diepte!

Stoppen en genieten!

Magisch landschap

Nu is het tijd om binnendoor verder te rijden naar Yen Minh, nog zo'n 50 kilometer. Na 2 volle dagen op de scooter zijn de laatste kilometers van vandaag pittig, maar alsnog komen we voldaan aan bij de homestay waar we overnachten. Wat hebben we vandaag weer samen genoten van het mooie Vietnam!

Dag 3: van Yen Minh naar Ha Giang (± 150 km)

Vandaag nemen we een andere route van Yen Minh naar Tam Son (TL182 & TL181) en vanaf daar moeten we weer over de hoofdweg naar Ha Giang. Ook vandaag is het weer een heerlijke dag, dit landschap verveelt echt niet! We klimmen super hoog de bergen in en rijden zelfs even boven de wolken. De uitzichten zijn weer verbluffend mooi. Ook rijden we door een mega groene vallei langs kleine dorpjes. Kinderen lachen en zwaaien naar ons en je ziet de mensen werken in hun land. Het is zwaar werk en luxe hebben ze niet, maar ze lijken vrij gelukkig. Ze weten precies hoe ze de natuur kunnen gebruiken voor wat ze nodig hebben, echt knap!

Wat is het hier mooi!

Op deze route is de weg af en toe wel enorm slecht. Meerdere keren moet ik afstappen, zodat Ronny de scooter veilig over de "weg" kan krijgen. Deze stukken kun je eigenlijk bijna geen weg meer noemen namelijk. ;-) Het water dat in het regenseizoen van de bergen afstroomt, zorgt voor diepe kuilen en stukken wegdek die compleet vernield zijn.

Tja, soms is dit de weg.

Toch vliegen de eerste 100 kilometer van vandaag voorbij. We beseffen ons maar al te goed dat dit de laatste dag is dat we kunnen genieten van dit indrukwekkende landschap en doen dat dan ook voor 100%. Vanaf Tam Son is het dezelfde weg terug naar Ha Giang als op de heenweg (dag 1), dus dat is iets minder spannend. Vol nieuwe herinneringen en ervaringen leveren we de scooter weer in. De schoonheid van het landschap in de omgeving van Ha Giang heeft een grote indruk op ons gemaakt!

Praktische informatie voor de Ha Giang Scooter Loop

Start- en eindpunt: de stad Ha Giang

De gelijknamige hoofdstad van de provincie Ha Giang is het startpunt van je scooterronde. In Ha Giang vind je ruim voldoende slaapmogelijkheden en een aantal fijne restaurants. Vrijwel alle reizigers die naar Ha Giang afreizen, gaan de scooter loop doen of zijn net terug van de tocht. Ideaal dus om de avond van tevoren bij je ho(s)tel nog even aan andere backpackers te vragen naar laatste tips. ;-)

Aangezien het scooter rijden veruit de populairste activiteit is in de stad, zijn de scooterverhuurders als paddenstoelen uit de grond geschoten. Ook veel hotels verhuren scooters, dus keuze genoeg. QT Motorbikes & Tours staat het beste bekend in Ha Giang. Ook wij hebben hier hele goede ervaringen mee.

Hoe kom je in Ha Giang?

Vanuit Hanoi en Sapa kun je rechtstreeks met de bus naar Ha Giang reizen. Wij gingen van Sapa naar Ha Giang en deden hier zo'n 8 uur over. Best lang, maar gelukkig is de omgeving mooi. Ook rijden er bussen tussen Hanoi en Ha Giang. Je doet er zo'n 6 tot 8 uur over en kunt ook met de slaapbus reizen. Wij vonden de slaapbus niet heel fijn, omdat je hier veel sneller misselijk in wordt dan in een gewone bus. Het had waarschijnlijk ook te maken met de bochtige wegen. Wat wel fijn is: als je midden in de nacht aankomt, mag je gewoon in de bus blijven slapen tot het licht wordt. Dan hoef je geen hostel meer te boeken voor die nacht!

De slaapbus

Route en planning van de Ha Giang Loop

Het fijne van de Ha Giang Loop is dat je zelf een beetje kunt bepalen welke route je precies volgt en hoe je het inplant. Je hebt minimaal 3 volle dagen nodig voor de scootertocht, want je moet sowieso 350 kilometer door de bergen rijden. Je kunt dit eventueel uitbreiden met extra delen als je tijd en zin hebt. Eigenlijk rijdt iedereen wel langs de stadjes Tam Son, Yen Minh, Don Vang en Meo Vac. Tussen al deze kleine steden ligt een hoofdweg, de QL4C. Je kunt echter ook wat binnendoor wegen of extra stukjes doen die je langs waanzinnig mooie plekken leiden. Het is eigenlijk aan jezelf om je route te bepalen, natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd je hebt. Dit zijn de losse onderdelen van de scootertocht, mix & match zou ik zeggen!

  • Ha Giang naar Tam Son - via QL4C - ±50 km
  • Tam Son naar Yen Minh - via QL4C - ±50 km
  • Yen Minh naar Don Vang - via QL4C - ±45 km
  • Dong Van naar Meo Vac - via QL4C - ±22 km
  • Meo Vac naar Du Gia - via TL182 en TL176 - ±70 km
  • Meo Vac naar Yen Minh - via TL182 - ±50 km
  • Yen Minh naar Tam Son - via TL182 & TL176 & TL181 - ±80 km
  • Dong Van naar de Vietnam North Pole - via TL182B - ±26 km

Route uitstippelen voor de Ha Giang Loop

Houd er wel rekening mee dat door alle bochten, hellingen en het soms slechte wegdek de kilometers niet voorbij vliegen. Het is echt belangrijk om genoeg tijd te plannen per dag en zeker ook wat ruimte te houden voor onverwachtse omstandigheden. (weg geblokkeerd door afgebrokkelde rotsen, ik noem maar iets!)

Importeer de belangrijkste punten van de Ha Giang Motorbike Loop in Maps.me door dit bestand op je telefoon te openen.

Een scooter huren

In Ha Giang kun je op veel plekken een scooter huren en een absolute aanrader is QT. De scooters en motoren worden goed onderhouden, ze helpen je met het samenstellen van je route, geven hoteltips, je kunt ze 24/7 bereiken én je kunt een verzekering afsluiten voor schade aan de motor. Dat hadden wij eerder in Azië nog niet meegemaakt! Ze zijn iets duurder dan de andere partijen in Ha Giang, maar als je meerdere dagen met een scooter op pad gaat, wil je graag dat het goed zit, toch?

In Ha Giang worden bijna alleen maar semi-automatische of handgeschakelde scooters verhuurd, geen automatische. Omdat de wegen vrij regelmatig een helling hebben van meer dan 10%, is het fijn om even terug te kunnen schakelen zodat je vlot de berg op komt. Het schakelen met een semi-automatische scooter heb je zo onder de knie, maar de vele bochten en hellingen maken de route soms wel uitdagend. Zeker voor een beginnende scooter rijder.

Realiseer je goed dat een internationaal (motor)rijbewijs in Vietnam niet geldig is en dat je dus onverzekerd rond rijdt. Bij QT kun je schade aan de motor verzekeren, maar persoonlijke schade die bijvoorbeeld bij een ongeluk of ziekenhuisopname ontstaat, wordt door je verzekeraar niet vergoed. Je bent namelijk niet in het bezit van een in dat land geldig rijbewijs. Weet dus goed wat de risico's zijn en maak voor jezelf een keuze over het scooter rijden. Mocht je het niet zien zitten om zelf te rijden, dan kun je ook een tour doen waarbij je achterop gaat bij een local. Zij rijden al hun hele leven op deze wegen en kunnen je ook veel vertellen over de regio. Jij hoeft alleen maar op je gemakje achterop te zitten en je ogen uit te kijken!

Dit moet je weten Een scooter huren in Azië

Onze ervaringen & tips Scooter rijden in Azië

De staat van de wegen

Hoe goed of hoe slecht de weg is, verschilt heel erg per gedeelte. De QL4C is de hoofdweg die loopt van Ha Giang naar Tam Son, Yen Minh, Dong Van en Meo Vac. Voor het grootste deel is deze weg prima, maar ook hier moet je goed vooruit kijken voor kuilen en gaten in de weg. Wanneer je verder van Ha Giang af komt, is de weg minder breed. Een auto en scooter zouden net naast elkaar passen, dus let goed op in onoverzichtelijke bochten en bij het inhalen of ingehaald worden.

Wegwerkzaamheden horen er helaas ook bij.

Op meerdere stukken is de weg echt slecht te noemen. Meestal is dit maar een klein stukje en wordt het daarna wel weer beter. Doe het rustig aan en als je iemand achterop hebt, laat diegene dan even afstappen en even lopen over het slechte wegdek. Neem het zekere voor het onzekere! Het gaat er niet om om de route zo snel mogelijk te doen, maar vooral dat je heelhuids terug in Ha Giang komt. ;-) Ook kun je te maken krijgen met wegwerkzaamheden of geblokkeerde wegen. Plan het daarom allemaal niet te strak en vertrek 's ochtends op tijd. Met deze wegen zou ik het zeker niet aanraden om in het donker te rijden, dus zorg dat je voor zonsondergang bij je hotel bent. Meer tips over scooter rijden in Azië lees je hier.

Soms is de weg slecht.

Tips

  • Je bent in de bergen en hoe hoger je komt, hoe frisser het wordt. Neem dus voldoende warme kleding mee en ook een regenjas of poncho is aan te raden.
  • Er zijn niet veel benzinepompen onderweg. In de dorpen Tam Son, Yen Minh, Dong Van en Meo Vac heb je sowieso wel een benzinepomp. Aangezien je vrijwel altijd in één van deze dorpen zult overnachten, is het slim om jezelf aan te leren om gewoon 's ochtends voor vertrek even de tank vol te gooien. Dan kun je er weer een dag tegenaan!
  • Vraag bij andere reizigers en de scooterverhuurder na wat de staat van de weg is en of er wegen zijn die je moet vermijden.
  • De meeste scooters hebben een bagagedrager, maar het is niet zo prettig om 3 dagen met je grote backpack te zeulen. Pak een tasje in voor een paar dagen en laat je grote backpack achter bij de scooterverhuurder of je hostel.

Alle blogs over Vietnam

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Vietnam

Dit vinden wij van de populaire Hai Van Pass

Vietnam

Wat kost reizen in Vietnam?

Sri Lanka

Tuktuk rijden in Sri Lanka + kortingscode

Sri Lanka

Travly's tip in Sri Lanka: een tuktuk huren [met korting!]

Sri Lanka

Onze tips voor Nuwara Eliya

Vietnam

Hoi An: het leukste stadje van Vietnam

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen