Alles over de Thakhek Loop | Route, hoogtepunten en tips

Djura

De bekendste meerdaagse scootertocht van Laos is de Thakhek Loop. Je rijdt binnen no-time de stad uit en bent ineens in schitterende natuur. Vier dagen lang mag je per scooter dit mooie gebied met karstgebergte en onwijs veel grotten gaan ontdekken. Vele backpackers gingen ons al voor en noemen het één van de hoogtepunten van Zuidoost-Azië. Wij nemen je mee op dit gave avontuur en geven je alle tips voor als je zelf de Thakhek Loop gaat doen!

Over de Thakhek Loop

De Thakhek Loop is een scootertocht van ongeveer 450 kilometer. Je rijdt door groene landschappen, gebergte en langs idyllische dorpjes waar het net is of de tijd heeft stil gestaan. De tocht duurt minimaal 3 dagen, maar het is fijner om 4 dagen de tijd te nemen. Er is namelijk genoeg waarvoor je even wilt stoppen onderweg!

Thakhek: je begin- en eindpunt

Thakhek is een kleine stad in het midden van Laos. De stad ligt aan de Mekong rivier en telt zo'n 30.000 inwoners. In Thakhek zelf is niet veel te beleven en ik zou nou ook niet zeggen dat het er sfeervol of gezellig is. Je komt hier dus eigenlijk alleen omdat het het start- en eindpunt is van de Thakhek Loop.

De Thakhek Loop is een ronde en je kiest zelf of je de route met de klok mee of tegen de klok in wilt rijden. Veel reizigers kiezen voor het laatste en wij deden dat ook. Dit is de meest gekozen richting, omdat je dan één van de grootste hoogtepunten - de Konglor grot - voor het einde van de route bewaart.

Konglor grot

De Thakhek Loop van dag tot dag

Dag 1: van Thakhek naar Thalang

Voor ons waren de eerste twee uurtjes van dag 1 nog niet zo'n succes, maar dat lag volledig aan de omstandigheden. We waren namelijk rond 02:00 uur 's nachts afgezet in Thakhek door de nachtbus vanuit Pakse en moesten daarom wel slapen in een heel smoezelig guesthouse vlakbij het busstation. Het was voor het eerst dat we onze lakenzak uit de backpacks haalden om hierin te slapen, dat zegt denk ik genoeg! ;-)

Toen we wakker werden, hebben we snel onze spullen gepakt om dit vieze kamertje te kunnen verlaten. Eenmaal buiten gekomen merken we dat het regent! Hmm, regen is echt niet fijn als je de hele dag op een scooter zit... Veel anders is er in Thakhek niet te doen en dus laten we ons toch afzetten bij één van de vele scooterverhuurders in de stad. Daar bestellen we in een restaurant nog even ontbijt, maar de 'French toast' blijkt hier uit de frituurpan te komen in plaats van de toaster. Blegh!

Gelukkig wordt vanaf dat moment alles beter. Het stopt met regenen en de zon komt door. Tijd om te vertrekken! Na een paar kilometers zijn we de minder prettige nacht en het vieze ontbijt alweer vergeten, want wat is het hier mooi! De begroeide karstbergen doemen voor ons op en toveren een glimlach op ons gezicht.

Route van dag 1

Vandaag rijden we tot het plaatsje Thalang, wat ongeveer 100 kilometer is. Als je eenmaal op route 12 bent, hoef je eigenlijk alleen maar de weg te volgen. Let wel even op bij de kruising op ongeveer de helft van de route. Je moet hier rechtdoor rijden richting Nakai en niet de route 12 blijven volgen, want dan ga je naar de grens met Vietnam. Als je rechtdoor rijdt op die kruising, kom je op de weg 1E en die volg je tot Thalang.

Hoogtepunten van de eerste dag

Op de route van dag 1 kom je langs diverse grotten. Vooral tot het dorpje Mahaxay zijn er meerdere grotten die je kunt bezoeken, zoals de Tham Pha Fa grot en de Tham Nang AEN grot. Wij besluiten om deze grotten over te slaan, omdat we al wat later vertrokken zijn en ze niet de mooiste zijn van de loop. Op dag 1 kom je ook langs het surrealistische landschap dat is ontstaan door een enorme stuwdam bij Nakai. Hele gebieden staan onder water met daarin ontelbaar veel afgestorven bomen. Ik denk niet dat ik het per se een mooi landschap vind, maar fascinerend is het wel!

Overnachten op dag 1

Thalang is een piepklein dorp en de overnachtingsmogelijkheden zijn beperkt. Twee guesthouses staan goed aangeschreven: Sabaidee Guesthouse en Phosy Thalang Guesthouse. Op beide plekken heb je voor een paar euro een simpele maar leuke bungalow. Wij kozen voor het Phosy Thalang Guesthouse en betaalden omgerekend zo'n 6,60 euro voor een nacht. De bungalow is schoon en de familie die het guesthouse runt erg vriendelijk. Een fijne plek om te slapen na dag 1 van de Thakhek Loop. :-)

Wakker worden bij het Phosy Thalang Guesthouse

Dag 2: van Thalang naar Nahin

Het zonnetje schijnt, de insecten tjirpen en langzaam worden we wakker in ons fijne bungalowtje. Thuis ben ik echt geen ochtendmens en heb ik moeite met opstaan, maar hier wakker worden is een eitje. Heerlijk! Vandaag staat er ongeveer 110 kilometer op de planning naar het dorpje Nahin. Het eerste stuk rijden we nog door hetzelfde aparte landschap vol water en bomen als gisteren.

Zo'n 30 kilometer komen we niet langs dorpjes of benzinepompen en onze brandstofmeter holt achteruit doordat we best wel wat stukjes moeten klimmen... Even billen knijpen of we het wel halen, maar gelukkig is daar onze held. We rijden een dorp in en daar verkoopt een meneer flessen benzine. Gered! Tip voor als je zelf de loop gaat rijden: gooi bij Thalang nog even je tank vol. ;-)

Ik hou van dit groene landschap!

Route van dag 2

Vanuit Thalang rijd je eerst naar het grensstadje Laksao. Laksao is een prima plek om even wat drinken te kopen en te stoppen, maar gezellig is het er niet echt. Bij Laksao ga je bij de tweede stoplichten linksaf om op route 8 terecht te komen richting Nahin. Op oude kaarten zie je dit dorp ook nog wel aangeduid als Khoun Kham.

Hoogtepunten op de tweede dag

Tussen Laksao en Nahin kom je langs de Cool Springs. Een waterpoel waar je even kunt stoppen om af te koelen en te relaxen. Ook maken we een stop bij de Dragon Cave. Een paar honderd meter moet je door de krappe en donkere grot lopen, maar dan ineens sta je in een enorm grote en verlichte ruimte in de grot. Echt een aangename verrassing!

Dragon Cave

Dragon Cave

Daarnaast heb je bij het dorp Nahin de Nasanam waterval, maar je hebt wel tijd nodig om deze waterval te bezoeken. Je moet namelijk een paar kilometer door de jungle hiken voor je bij de waterval bent. Aangezien wij halverwege de middag arriveerden in Nahin en de volgende ochtend weer zouden vertrekken, hebben we de waterval helaas niet kunnen zien.

Overnachten op dag 2

In Nahin slapen wij bij Sanhak Guesthouse 1. Voor €10,50 huren we een tweepersoonskamer met eigen badkamer en airconditioning. Er is een restaurantje bij het guesthouse en dat komt wel goed uit, want verder is er in het dorp weinig te beleven. Het personeel spreekt beperkt Engels, maar doet hartstikke hun best. Lieve mensen waar je je hartstikke welkom voelt!

Vlakbij Nahin

Dag 3: naar de Konglor grot en terug naar Nahin

Als we wakker worden en uit het raam kijken, balen we. Het regent! Op ons gemak gaan we ontbijten en hopen we dat het opklaart. Halverwege de ochtend is het gelukkig droog en stappen we op de scooter. Vandaag staat namelijk de mooiste grot van Laos op het programma! Het is zo'n 40 kilometer rijden naar de Konglor Cave en de weg er naartoe is schitterend. Een groene omgeving, lieflijke dorpjes én het zonnetje dat langzaam doorbreekt. Wat wil je nog meer!

De Konglor grot is onwijs groot en er loopt een rivier doorheen, waardoor je met een bootje door de donkere grot kunt varen. Cool! Bij de ingang huren we een bootje met gids en 2 hoofdlampen, want anders zie je echt he-le-maal niks. Voordat we de grot inlopen komen we langs het felgroene water en de grijze karstbergen. Wauw!

Eenmaal in de grot varen we een klein stukje en worden dan afgezet aan de kant om een stukje te lopen in de grot. Wat stalagmieten en stalactieten zijn verlicht, wel zo fijn! Vervolgens stappen we weer het bootje in en gaan we door de rivier in de grot varen. Het is wel 7,5 kilometer voor je aan de andere kant van de grot weer in het daglicht komt! Een bijzondere ervaring om zolang door het pikkedonker te varen. Hoe langer we varen, hoe meer bewondering ik krijg voor onze gids. Behendig stuurt hij het bootje langs uit het water stekende rotsen, over ondiepe wateren en door de donkerte. Ondertussen schept hij ook regelmatig het water uit het bootje, want er zit een klein lek in. Echt een multitasker! ;-)

In de Konglor grot

Route van dag 3

Vandaag kan het echt niet mis gaan met de route. Er is maar één weg die je vanaf Nahin naar de grot brengt. Vanaf het Sanhak Guesthouse staat de weg naar de grot goed aangegeven. Het is zo'n 40 kilometer rijden vanaf Nahin. Wij besluiten om ook nu weer te overnachten in Nahin, zodat we morgen niet al teveel kilometers meer hoeven te rijden. Je kunt er ook voor kiezen om te overnachten in het dorpje bij de grot. Dan hoef je dus maar 40 kilometer te rijden op dag 3.

Hoogtepunten op de derde dag

De Konglor grot is natuurlijk het hoogtepunt van vandaag en misschien wel van de gehele Thakhek Loop! De weg van Nahin tot de grot vind ik persoonlijk ook één van de mooiste stukken om te scooteren. Voor de Konglor grot betaal je 120.000 Kip voor een bootje met gids voor 2 personen. Dit is omgerekend zo'n 12 euro. Voor de hoofdlampjes betaal je enkel een borg. Voor het parkeren van de scooter betalen we 0,50 euro en voor de entree tot het park 0,20 euro per persoon.

Weer zonlicht na 7,5 km varen door de grot

Overnachten op dag 3

Je hebt eigenlijk twee keuzes om te slapen op dag 3. Of je boekt een accommodatie vlakbij de grot in het dorpje Konglor. Hier zijn meerdere guesthouses waar je uit kunt kiezen. De andere optie is om terug te rijden naar Nahin en daar te slapen. Wij kiezen voor het laatste, omdat je anders op dag 4 ongeveer 180 kilometer moet afleggen. Door alvast 40 kilometer terug te rijden naar Nahin, is de laatste dag een stukje korter en dus wat relaxter. Opnieuw slapen we in het Sanhak Guesthouse 1, want dat is ons prima bevallen!

Dag 4: van Nahin naar Thakhek

Vandaag rijd je terug naar het beginpunt, Thakhek. Het eerste gedeelte tot Vieng Kham is nog leuk om te rijden, maar daarna kom je op een lange, rechte weg zonder mooie landschappen. Nu is het puur afstand overbruggen dus. We vertrekken daarom een beetje vroeg, zodat we onderweg voldoende tijd hebben om even te stoppen en wat te drinken. Na ongeveer 4 uur komen we aan in Thakhek en leveren we de scooters in. Wat was dit een toffe ervaring!

Route van dag 4

Vanuit Nahin rijd je eerst over route 8 tot Vieng Kham. Na ongeveer 40 kilometer kom je op een kruising waar je linksaf slaat. Je rijdt dan op route 13 richting Thakhek en die volg je alleen maar tot je in de stad komt. Van Vieng Kham tot Thakhek kun je lekker doorrijden en dat is ook wel prettig, want deze (saaie) weg volg je 100 kilometer.

Hoogtepunten op de vierde dag

Enkel het eerste gedeelte van de route van vandaag is nog in een mooi landschap. Enkele kilometers na Nahin kom je bij een mooi uitkijkpunt. Hier heb je goed uitzicht over het karstgebergte. Zeker even stoppen! Verder kom je onderweg niet veel bijzonders meer tegen helaas.

Uitkijkpunt over het karstgebergte

Alternatief: de Thakhek Loop in 3 dagen

Je kunt de Thakhek Loop ook in 3 dagen rijden. Je moet dan wel meer kilometers per dag overbruggen, maar het is mogelijk. De eerste dag zou ik dan gewoon tot Thalang rijden, omdat er tussen Thalang en Laksao weinig overnachtingsmogelijkheden zijn. De tweede dag rijd je dan gelijk door tot de Konglor grot, ongeveer 150 kilometer in totaal. Op dag 3 kun je vroeg in de ochtend de grot bezoeken en moet je daarna terug rijden naar Thakhek. Je bent ongeveer twee uur aan het varen en wandelen in de grot, dus het is wel  belangrijk dat je echt op tijd gaat. Anders kom je in de knoei met het op tijd inleveren van je scooter in Thakhek.

Tips voor de Thakhek Loop

Ga je de Thakhek Loop rijden, houd dan even het volgende in gedachten.

  • In de bergen kan het weer snel omslaan. Ook al is het in Thakhek warm en zonnig als je wegrijdt, neem zeker regenkleding en warme kleding mee. In de avonden koelt het vaak af en flinke onweersbuien komen ook regelmatig voor. Op de eerste dag waren wij net op tijd binnen bij ons guesthouse. Even later kwam de regen met bakken uit de lucht!
  • De wegen zijn allemaal geasfalteerd, maar er zitten tricky stukjes in. Let goed op bij losse steentjes en diepe kuilen.
  • Als je geen motorrijbewijs hebt, ben je niet verzekerd als je een scooter bestuurt van meer dan 50 cc. Alle scooters die in Laos verhuurd worden hebben minimaal 100 cc en dat heb je ook wel nodig in de bergen. Weeg dus de risico's af en maak altijd een persoonlijke keuze. Meer over het huren van een scooter lees je hier.
  • Zorg voor voldoende contant geld. Onderweg zijn er niet heel veel (werkende) pinautomaten. Wij hebben kunnen pinnen bij de BCEL in Laksao (aan de rechterkant van de weg) en hebben ook een BCEL pinautomaat gezien in Nahin.
  • Zorg ervoor dat je voldoende benzine hebt en wacht niet tot het laatste moment met tanken, want op sommige stukjes kom je tientallen kilometers geen benzinepomp tegen. Met een volle tank rijd je toch wat relaxter rond.

Kortom, de Thakhek Loop is onwijs mooi. Sla hem zeker niet over tijdens je reis door Laos!

Alle blogs over Laos

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Laos

Een scootertocht over het Bolaven Plateau

Laos

Wat kost reizen in Laos?

Sri Lanka

Tuktuk rijden in Sri Lanka + kortingscode

Sri Lanka

Travly's tip in Sri Lanka: een tuktuk huren [met korting!]

Sri Lanka

Onze tips voor Nuwara Eliya

Laos

Dit zijn de leukste tips voor Luang Prabang

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen