Rijd de Kystriksveien en bewonder de Helgeland kust | Eén van de tofste roadtrips in Noorwegen

650 kilometer over kronkelende wegen langs de ongerepte kust, kleine vissersdorpjes met die typische rode huisjes en witte zandstranden. Dit is een roadtrip die je sowieso wil maken! De route brengt je naar de mooiste plekken aan de Helgeland kust en verveelt geen moment. Wij hadden eerst nog het idee om over de saaie E6 van het zuiden naar het noorden te rijden, maar wat zijn we blij dat we deze minder bekende, maar schitterende route hebben gevonden. Een echte toevoeging aan onze reis door Noorwegen!

Over de Kystriksveien

• Lengte: 650 kilometer
  • Van Steinkjer naar Bodø of andersom
  • 6 ferry’s, exclusief detours naar de eilanden
  • Volg wegnummer 17

De namen Kystriksveien en Helgelandskysten worden best veel door elkaar gebruikt. Grote kans dat je je afvraagt wat het verschil is. Eigenlijk is de Helgelandskysten simpelweg onderdeel van de Kystriksveien. De Helgelandskysten is één van de 18 scenic routes in Noorwegen, is 433 kilometer lang en gaat van Holm via Torghatten naar Godøystraumen. Als je Kystriksveien rijdt, ga je vanzelf ook over de Helgelandskysten. Minder tijd? Kort je roadtrip dan iets in door alleen de Helgelandskysten te pakken, want dat is zeker weten het mooiste deel van de Kystriksveien.

Een onverwachte wending

Na 7 weken in Noorwegen hebben we de zuidelijke helft van het land behoorlijk uitgekamd. Van de grens met Zweden tot aan het Lysefjord en van daaruit al zigzaggend omhoog. We bewonderden Trolltunga, maakten héél veel mooie hikes met nog mooiere uitzichten als beloning, reden over imponerende bergpassen, relaxten in de mooiste vallei van Noorwegen, bezochten de gezelligste steden en genoten van ons ‘busleventje’.

Maar Noorwegen heeft nog veel meer te bieden en dus was het tijd voor de grote rit naar het noorden. Van Trondheim tot Bodø is het via de snelste route (E6) 703 kilometer rijden. Voor ‘normaal verkeer’ is dat zo’n kleine 10 uur kachelen. Wij zijn met onze oersterke, maar tikkeltje slome Bruno een heel stuk langzamer. Een dag of 3 hadden we ervoor gerekend, maar toen we nog even verder keken dan onze neus lang is, ontdekten we de Helgeland kustroute, ofwel Kystriksveien. Dat klonk als een geweldig alternatief voor de saaie route over de E6 naar het noorden. In een mum van tijd pasten we onze plannen aan!

En zo werden 3 dagen ineens 1,5 week. Want wat is er veel te zien en doen onderweg. Je wil hier niet zomaar voorbij rijden aan de piepkleine eilanden, beste uitzichten en schitterende baaien en fjorden. De Kystriksveien is de ultieme roadtrip als je houdt van slow travel!

Wij gingen van het zuiden richting het noorden en beschrijven in dit blog daarom de route op deze manier. Natuurlijk kun je hem evengoed van noord naar zuid rijden. Even mooi en even leuk!

Van Steinkjer naar Holm

Als we Steinkjer voorbij rijden, duurt het niet lang voordat we de keuze krijgen om onze weg via de E6 te vervolgen óf linksaf te slaan naar weg 17. Wij kiezen voor die laatste optie en zo begint onze roadtrip over de Kystriksveien. We merken gelijk dat we de doorgaande weg achter ons hebben gelaten. Het is rustig op de weg en we passeren vooral platteland en kleine dorpjes. Een verademing na het toch wel toeristische zuiden van Noorwegen!

We strijken neer voor een nachtje stroom (veel regen gehad, weinig zon op de panelen) en een lekkere douche bij Holmset Camping. Een schot in de roos! De camping is lekker rustig en ondanks de regen ligt het er prachtig bij. Veel vuurplaatsen, goede faciliteiten, gezellige hangmatjes her en der en ruim opgezet. Wij vinden het hier zo fijn dat we een extra nachtje blijven. Zeker een aanrader dus!

• Steinkjer – Holm: 216 kilometer

Naar het bijzondere Torghatten

Na 2 fijne nachten op de camping rijden we door naar Holm. Daar treffen we de eerste van de 6 ferry’s die we op deze route nodig hebben. Bij Vennesund komen we weer aan land en vanaf dat moment houden we onze ogen goed open tijdens het rijden. We zijn namelijk onderweg naar Torghatten, een berg met een flink gat erin. Misschien kunnen we hem al rijdende spotten?

Helaas zorgen de regen en laaghangende wolken ervoor dat we weinig kunnen zien en ondanks dat we ons best doen, zien we Torghatten nog niet. We zullen nog even geduld moeten hebben. Nadat we ons in Brønnøysund hebben vermaakt op de disc golf baan – onze nieuwe hobby, ontdekt in Scandinavië! – rijden we naar één van de beste wildkampeerplekken die we zijn tegengekomen in Noorwegen tot nu toe. Het is een rustige plek aan het water met alles wat je als wildkampeerder wenst. Een nette wc, picknicktafels, vuurpotjes en zelfs een overdekte schuilplaats met gratis hout om een vuurtje te stoken. Heel leuk!

Er moet tussen het reizen door ook nog gewerkt worden en daarom blijven we 2 nachtjes op deze fijne spot. Dan is het tijd om door te gaan, maar niet voordat we Torghatten van dichtbij hebben gezien. Hiervoor maak je een kleine detour, maar die is de moeite waard. Na een korte wandeling omhoog (20 minuutjes ongeveer) staan we met open mond in het gat van 35 meter hoog en 15 meter breed. Dit is geen klein gaatje te noemen! Het doorkijkje door de berg heen is tof, zeker omdat er in zee allerlei kleine eilandjes liggen.

• Holm – Brønnøysund: 50 kilometer
  • Detour van Brønnøysund naar Torghatten: + 14 kilometer enkele reis
  • Ferry van Holm naar Vennesund: 20 minuten

De Zeven Zusters bij Sandnessjøen

Na onze ochtend bij Torghatten rijden we door naar Horn, gaan we de ferry op en starten we de motor weer bij Andalsvågen. Dat rijden duurt niet lang, want na 17 kilometer staan we alweer bij de volgende pier. De overtocht van Forvik naar Tjøtta duurt wat langer, maar gelukkig is er het landschap om je te vermaken. Vanaf Tjøtta zie je namelijk steeds meer kleine eilanden voor de kust liggen met her en der zo’n typisch rood vissershutje. Een mooi gezicht!

De Zeven Zusters zijn nu ook niet meer te missen. Deze bergketen met 7 toppen van zo’n 1.000 meter hoogte zijn een eyecatcher in het landschap. De wolken verstoppen enkele van de toppen af en toe, maar als je geduld hebt…

Ook in de buurt van Tjøtta vinden we weer zo’n fantastische wildkampeerplek! Aan het water, uitzicht op de bergen, tussen de schapen. Het ligt wel aan de weg, maar eigenlijk rijdt er alleen af en toe iets langs als er net een ferry is aangemeerd. Daar heb je weinig last van dus!

Je kunt de toppen van de Seven Sisters, ofwel de Syv Søstre in het Noors, bereiken met een stevige hike de berg op. Er zijn verschillende paden met diverse moeilijkheidsniveaus, voor ieder wat wils. Helaas hebben we niet het geluk dat de toppen ook maar een moment uit de wolken tevoorschijn komen. Maar ik geloof zeker dat het uitzicht vanaf daar over de andere toppen en de kustlijn met alle eilanden en baaien fantastisch moet zijn!

• Brønnøysund – Horn: 14 kilometer
  • Andalsvågen – Forvik: 17 kilometer
  • Tjøtta – Sandnessjøen: 39 kilometer
  • Ferry van Horn naar Andalsvågen: 20 minuten
  • Ferry van Forvik naar Tjøtta: 40 minuten

Een uitstapje naar Herøy en Dønna

De Helgeland kust staat bekend om al die leuke eilanden en daar willen we er natuurlijk wel een paar van zien! Wij kiezen voor een detour naar de eilanden Herøy en Dønna, die met bruggen aan elkaar verbonden zijn.

In Herøy rijden we willekeurig wat rond over de weinige wegen die er zijn en zien we vooral een vlak graslandschap met mooie kuststroken. Als we de brug over gaan naar Dønna, ziet het er gelijk anders uit. De 858 meter hoge berg Dønnamannen domineert het landschap. De wolken blijven erin hangen en het geeft het eiland een mystiek tintje.

We rijden een rondje over het eiland en maken een heerlijke stop voor koffie en chocola bij Heidi’s Sjokoladedrøm, één van de kleinste chocoladefabriekjes ter wereld. Ook stoppen we even bij het kerkje (Dønnes kirke) en rijden we over een smal, steil weggetje naar het uitzichtpunt op Dønnesfjellet.

We sluiten de dag af bij Breivika Beach. Een rauw strand aan de voet van de onheilspellende Dønnamannen. Vanaf hier start de steile hike de berg op, maar helaas zit het weer ook nu niet mee. Die hike moeten we dus skippen, maar we blijven wel 2 nachtjes in onze camper genieten van de ongereptheid en stilte bij Breivika Beach. Top plek!

• Tjøtta – Sovik: 24 kilometer
  • Ferry van Sovik naar Herøy: 30 minuten
  • Ferry van Dønna naar Sandnessjøen: 25 minuten

Bewonder Marble Castle

Nadat we terug zijn op het vasteland, besluiten we al snel om nog een keer af te wijken van de route om een mooie plek te kunnen zien. Marble Castle, ofwel Marmorslottet in het Noors, ligt in de buurt van de stad Mo I Rana. Dat betekent wel zo’n 75 kilometer extra heen en ook terug naar de route, maar het Marble Castle is echt tof om te zien! Het snelstromende water van de rivier heeft hier namelijk wel hele bijzondere vormen in het gesteente gecreëerd.

Vanaf Mo I Rana rijden we via een kronkelende weg langs het water die kant op. Het is heerlijk rustig en het zonnetje schijnt. Vanaf de kleine parkeerplaats is het een fijne boswandeling naar Marble Castle. Alleen de muggen, die vonden het blijkbaar ook een mooie dag. Wat zijn het er veel! Bescherm je dus goed als je ook een uitstapje naar Marmorslottet maakt.

Het laatste stuk moeten we steil afdalen over een modderig stuk. Ooit waren hier blijkbaar trappen, maar die zijn er niet meer. Helaas, even zelf ploeteren dus! Gelukkig is dit maar van korte duur en zien we soms door het bos al het felblauwe water van de rivier. Dit is boven verwachting mooi!

Dan moeten we nog een klein stukje over grote rotsblokken klauteren en worden we daarna beloond met dit unieke landschap. Overal zie je ronde vormen en gaten die zijn uitgesleten door het water in combinatie met ijs, zand en gesteente wat van de bergen af komt. De rivier stroomt er wild doorheen en dat maakt direct duidelijk hoe dit zo heeft kunnen ontstaan. Een bijzonder natuurverschijnsel én ook nog eens heel mooi!

• Sandnessjøen naar Levang: 33 kilometer
  • Ferry Levang – Nesna: 20 minuten
  • Nesna – Marble Castle: 107 kilometer

Hike naar de top van Lovund

We hebben de smaak te pakken en willen graag nog een eiland bezoeken aan de Helgeland kustroute. We kiezen voor Lovund, omdat je op dit eiland een berg hebt vanaf waar je een ongekend uitzicht zou moeten hebben op de omgeving met al die piepkleine eilandjes én de bergen aan de kust. Klinkt veelbelovend!

Omdat Lovund zo klein is, laten we Bruno dit keer aan land en stappen we zonder voertuig de ferry op richting Lovund. Die is nu ook nog eens gratis trouwens!

De boottocht duurt zo’n 2 uur, maar is totaal niet saai. Het landschap waar we doorheen varen is al zo mooi. De ferrytocht is al een uitje op zichzelf.

Eenmaal aan land zetten we gelijk koers richting de top: de 623 meter hoge Lovundfjellet. Omdat het zondag is, vaart de ferry maar beperkt en zoveel tijd voor deze hike hebben we daardoor niet. Doorstappen dus!

De hike blijkt alleen een stuk pittiger dan gedacht. In minder dan 1,5 kilometer moeten we 623 meter hoger zien te komen. Dat betekent hard werken! Ondertussen tikt de klok door, raken we het pad een paar keer kwijt en glijdt Ronny uit in de glibberige modder. Het ging niet van een leien dakje dit keer, maar dat zijn we op de top snel vergeten. We zijn overdonderd door de schoonheid van dit uitzicht. Wauw!

Vanaf de top hebben we een 360 graden uitzicht over de zee, de mini eilandjes vlakbij Lovund, maar ook over de besneeuwde bergen aan land. Het is waanzinnig mooi! Het waait flink op de top en het zicht is steeds anders doordat er wolken overwaaien. Juist door die wolken af en toe is het eigenlijk nog mooier. We maken tientallen foto’s en zouden hier – ondanks de snijdende wind – nog veel langer willen blijven, maar we moeten ook nog veilig en op tijd beneden zien te komen.

Benieuwd naar de hele hike naar de top van Lovund en of we op tijd terug waren voor de laatste ferry? Je leest het in ons blog over Lovund!

• Marble Castle – Stokkvågen: 112 kilometer
  • Ferry van Stokkvågen naar Lovund: 2 uur

Het Poolgebied in

Er is nog veel meer te ontdekken aan de Helgeland kust en dus rijden we verder. Bij Kilboghamn stappen we nog maar eens op de ferry. Dit keer is het een speciale overtocht, want we gaan de noordpoolcirkel over! We zijn nu in het Poolgebied, cool!

Na de laatste ferry overtocht op deze route (van Ågskardet naar Furøy) zien we wel heel letterlijk dat we in het Poolgebied zijn. Aan de weg zijn verschillende stopplaatsen vanaf waar je perfect uitzicht hebt op de Svartisen gletsjer. Deze gletsjer is met een oppervlakte van 369 vierkante kilometer de één na grootste op het vasteland van Noorwegen. Indrukwekkend!

Vanaf de picknickplaats Braset heb je het beste zicht op de Engenbreen tong die uitmondt in een fjord. Hoe langer je blijft kijken, hoe meer je ziet dat ver bovenop de bergen ook nog allemaal ijs ligt. Het blijft bizar om je in te beelden hoe groot en dik zo’n gletsjer is.

• Stokkvågen naar Kilboghamn: 25 kilometer
  • Ferry van Kilboghamn naar Jektvik: 1 uur
  • Jektvik naar Ågskardet: 28 kilometer
  • Ferry van Ågskardet naar Furøy: 20 minuten
  • Furøy naar Braset picknickplaats: 11 kilometer

Saltstraumen: de grootste getijdenstroom in de wereld

Het einde van de route komt in zicht, maar niet voordat we een mooie tussenstop maken bij het uitzichtpunt Ureddsplassen en wandelen over Storvika Beach. De laatste highlight van de route zijn de Saltstraumen bij Godøy. Tijdens vloed stroomt het water hier met enorme snelheid door een smal gedeelte het fjord in, waardoor er flinke draaikolken ontstaan. Bijzonder om te zien! Alleen je moet er wel op het juiste moment zijn, anders is het een gewoon stukje water. ;-)

Voor een goede timing blijven we eerst een nachtje slapen vlakbij Storvika Beach en rijden we de volgende ochtend naar Saltstraumen. Om half 12 is de stroming op zijn sterkst vandaag en vanaf de brug zie je inderdaad hoe hard het water allerlei kanten in stroomt en er draaikolken ontstaan. Het is niet zo spectaculair als gedacht, maar wel leuk om een keer gezien te hebben. Hier vind je de tabel vinden met de dagen en tijden waarop je dit natuurverschijnsel het beste kunt aanschouwen.

• Braset picknickplaats naar Saltstraumen: 131 kilometer

Wat een heerlijke roadtrip

Dat was hem, de Kystriksveien! Wat een avontuur. We hebben genoten van de rust, de waanzinnige kustlijn, de mooie eilanden, de bergen en de uitzichten. Die saaie E6 kun je dus vergeten. Rijd over de Kystriksveien van het zuiden naar het noorden! (of andersom natuurlijk)

Handig om te weten over de Kystriksveien

• Je hebt voor de route alleen al 6 keer een ferry nodig om je weg te kunnen vervolgen. Als je – net als wij – ook wat eilanden wilt bezoeken, dan tel je die er nog bij op. Soms zijn de wachttijden op de volgende ferry vrij lang, dus check van tevoren de vertrektijden even. Wij hebben soms best even moeten sjeezen (ja, ja, dat kan Bruno wel!) om nog net die ene ferry te halen. Op reisnordland.com vind je een handige planner waarin je de actuele vertrektijden ziet.
  • Doordat je regelmatig een ferry nodig hebt op deze route, lopen de kosten best flink op. Het loont nu zeker om niet met een al te lange camper te reizen, want voor voertuigen tot 6 meter betaal je hetzelfde tarief als een auto. Er zijn 2 langere overtochten (ongeveer 1 uur vaartijd) en 4 kortere van zo’n 15 tot 30 minuten. Meestal is het hoe langer het duurt, hoe duurder het wordt. Op deze site kun je snel en simpel zien wat de actuele tarieven zijn voor alle ferry's in Noorwegen. Erg fijn!
  • Plan ruim voldoende tijd in. Alleen al het rijden van de route kost je minstens 2 dagen, maar dan moet je overal snel voorbij crossen en kun je geen detours maken naar eilanden of bijvoorbeeld Marble Castle. Ook door de schema’s van de ferry’s kost reizen meer tijd dan je gewend bent, dus neem minimaal 4 dagen voor deze route. Het liefst meer, want er is genoeg te beleven onderweg!

Alles over onze reis door Noorwegen

Noorwegen

Ons avontuur naar de ruige Noordkaap

Doen in Vesterålen: Rijd de scenic route over Andøya en hike naar Måtind

Complete route door de paradijselijke Lofoten

Denemarken+2

100 dagen met de camper door Scandinavië

Noorwegen

Hike naar de top van Lovund voor het beste uitzicht over de Helgeland kust