Dit vinden wij van de populaire Hai Van Pass | Scootertocht van Hué naar Hoi An

Djura

Op tientallen blogs lazen we lyrische verhalen van backpackers die met de scooter van Hué naar Hoi An (of andersom) rijden. Teksten als "het hoogtepunt van mijn reis door Vietnam" en "de mooiste kustroute ter wereld" komen meer dan eens voorbij. Je zult begrijpen: onze verwachtingen van deze rit werden met de minuut hoger. Ook de wereldberoemde Hai Van Pass - één van de mooiste kustroutes ter wereld volgens TopGear - ligt op de route. Reden genoeg om een tussenstop te maken in Hué en de volgende dag op de scooter te stappen naar Hoi An. We nemen je mee op deze scootertocht!

Over de route

In het midden van Vietnam ligt de grote stad Hué en iets ten zuiden daarvan het kleinere maar sfeervolle en toeristische plaatsje Hoi An. Vrijwel iedere Vietnam-reiziger brengt een paar dagen (of langer!) door in Hoi An en ook wij waren van plan om een paar dagen te stoppen in dit gezellige stadje. Aangezien we zoveel goede verhalen horen over het landschap tussen Hué en Hoi An, besluiten we om dit gedeelte met een scooter af te leggen in plaats van met een bus of trein. Op de scooter kun je natuurlijk veel beter genieten van de omgeving!

De kortste weg van Hué naar Hoi An is 122 kilometer, maar een beetje omrijden is in dit geval zeker de moeite. De beroemde Hai Van Pass, een slingerweg door bergen en langs de kust, is namelijk hét hoogtepunt van de route. Je neemt dus niet de kortste route over de snelweg, maar legt uiteindelijk zo'n 150 kilometer af tussen Hué en Hoi An. Het lijkt veel, maar het is heel goed te doen in één dag. De Hai Van Pass zelf is slechts 22 kilometer lang.

We gaan van start

Nadat we een scooter hebben geregeld en snel wat ontbeten hebben, beginnen we rond half 9 aan de tocht. Even twijfelen we over de route, want vooraf hadden we bedacht dat we via de QL49B zouden rijden in plaats van de snelweg (QL1A). De jongen die de scooter bij ons komt afleveren geeft aan dat er gewerkt wordt aan de QL49B en dat het daardoor heel lastig rijden is op deze weg... Maar eerlijk gezegd zien we tientallen kilometers over de snelweg knallen niet echt zitten en kiezen we ervoor om het maar gewoon te proberen. We hebben inmiddels al heel wat ervaring op de scooter, ook bij wegwerkzaamheden, en we kunnen altijd omkeren als het echt een puinhoop is.

Op de QL49B

En wat blijkt? Soms is het toch wel fijn om een beetje eigenwijs te zijn. ;-) Waarschijnlijk is onze scooterverhuurder er nog niet van op de hoogte dat de wegwerkzaamheden al zijn afgerond. Enkel een heel kort deel is wat hobbelig, maar dat is nog geen halve kilometer schat ik. De weg is zelfs meer dan prima, zeker als we dat vergelijken met sommige wegen tijdens de Ha Giang Loop in het noorden van Vietnam.

Dit moet je weten Een scooter huren in Azië

Onze ervaringen & tips Scooter rijden in Azië

We rijden op ons gemakje door kleine dorpjes en drinken een spotgoedkope ijskoffie bij een lokaal café. We komen geen enkele andere toerist tegen op dit gedeelte van de route. Dat heeft altijd wel iets: met de scooter rijden door plaatsen zonder toeristen, bij een café bestellen met behulp van Google Translate... Heerlijk, toch? :-)

De Hai Van Pass

Uiteindelijk komt de QL49B weer op de snelweg tussen Hué en Hoi An uit en we ontkomen er dus niet aan om ook wat kilometers te maken op deze saaie weg. Als we arriveren bij de Hai Van Pass verlagen we onze snelheid van standje 'snelweg' naar het tempo 'easy & enjoy'. De weg wordt direct veel bochtiger en brengt ons al slingerend de bergen in. Het is hier hartstikke groen en aan onze linkerkant zien we de zee. Onderweg stoppen we wel meer dan 10 keer om een foto te maken van het waanzinnige uitzicht. De wegen kronkelen echt langs de bergwanden, een mooi gezicht!

Hai Van Pass

Eén van de vele haarspeldbochten op de Hai Van Pass

Waanzinnig uitzicht, toch?

De combinatie van verlaten strandjes, kuststroken en groen gebergte zorgt ervoor dat de Hai Van Pass enorm mooi is. Het enige minpuntje: hij is maar 22 kilometer lang! En voor je het weet is het moois alweer voorbij. Jammer!

Scherpe bochten, maar wel lekker breed!

Het laatste deel van de route

Na de Hai Van Pass is het nog ruim 50 kilometer rijden tot Hoi An. Eerst kom je langs de grote stad Da Nang, maar volgens mij is hier voor reizigers niet veel te beleven. We hebben al moeite om in deze stad een leuk plekje te vinden waar we even kunnen pauzeren en wat kunnen drinken. De gehele weg vanaf de Hai Van Pass tot Hoi An is eigenlijk niet boeiend. Het is een rechte, saaie weg met vrij veel verkeer. Er is niet echt iets te zien onderweg, je moet nu gewoon kilometers afleggen tot je eindbestemming. We zijn dan ook blij als we aankomen in Hoi An en kunnen neerploffen op één van de gezellige terrasjes in de historische binnenstad!

Vlakbij Da Nang

Een must of niet?

De Hai Van Pass is erg mooi en heel leuk om met de scooter af te leggen. Dat is zeker een leuke activiteit als je in Hoi An of Hué bent. Het grote nadeel van de scootertocht vinden wij wel dat het leuke gedeelte eigenlijk maar 22 kilometer is en je dus ook nog zo'n 125 kilometer aflegt door minder interessant gebied. De scheve verhouding tussen mooi en saai maakt dat wij het geen must vinden voor je rondreis door Vietnam. Andere scootertochten die we gedaan hebben, zoals de Ha Giang Loop en de Pakse Loop, vinden wij persoonlijk veel leuker!

Een onvergetelijke scootertocht Rijd de Ha Giang Loop in het bergachtige noorden van Vietnam

Doen in Pakse Een scootertocht over het Bolaven Plateau

Ik zeg zeker niet dat je deze route niet met de scooter af moet leggen, maar bereid je wel voor op lange stukken rijden over een rechte, saaie weg. Een must is het wat ons betreft niet, maar als je toch ruim in je tijd zit is het wel leuker om deze route met de scooter te rijden in plaats van met de bus naar Hoi An te reizen.

Goed om te weten

  • Als je net als wij een scooter wilt huren op plek A en hem op plek B weer in wilt leveren, dan zul je een scooterverhuurder moeten zoeken die one-way rentals faciliteert. Motorvina is een bekende motorverhuurder met vestigingen in heel Vietnam. Zij brengen je bagage ook naar je bestemming. Reken er wel op dat je voor zo'n one-way rental een stuk meer betaalt dan voor een 'normaal dagje' scooter huren. Wij betaalden $25 voor de huur van de scooter (1 dag), inclusief het vervoer van 2 grote backpacks naar Hoi An. Na het inleveren van de scooter bij het kantoor in Hoi An, zijn we gratis afgezet bij ons hotel.
  • Als je van Hoi An naar Hué (richting het noorden) rijdt, dan rijd je op de Hai Van Pass steeds aan de kant van de kust. Dan hoef je niet steeds te stoppen en over te steken om van het uitzicht te kunnen genieten. ;-)
  • Zie je het niet zitten om zelf te rijden, dan kun je ook achterop bij een local. Deze motorrijders staan bekend als de Easy Riders en nemen je mee op avontuur! Het is wat duurder dan zelf een scooter huren, maar je krijgt wel 'inside information' van een local.
  • Vaak kun je lekker rustig rijden op de Hai Van Pass. Het doorgaande verkeer gaat namelijk door een tunnel en hoeft dus niet over de kustroute te rijden. Dat scheelt een hoop vrachtwagens!
  • De scooters die je huurt hebben een vermogen van 100cc of meer. Dit betekent dat je officieel een Vietnamees motorrijbewijs nodig hebt. Verhuurders zullen niet vragen om je rijbewijs, maar weet dat je dus onverzekerd rond rijdt in Vietnam en de risico's voor jezelf zijn.
  • De wegen zijn in erg goede staat. De Hai Van Pass is beroemd, vooral door de uitzending van Top Gear over de kustroute, en wordt dus goed onderhouden. Steile hellingen en scherpe bochten zijn duidelijk aangegeven en de weg is lekker breed. Fijn rijden!

Meer blogs over Vietnam

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook leuk

Vietnam

Rijd de Ha Giang Loop in het bergachtige noorden van Vietnam

Vietnam

Wat kost reizen in Vietnam?

Sri Lanka

Tuktuk rijden in Sri Lanka + kortingscode

Sri Lanka

Travly's tip in Sri Lanka: een tuktuk huren [met korting!]

Sri Lanka

Onze tips voor Nuwara Eliya

Vietnam

Hoi An: het leukste stadje van Vietnam

Even voorstellen

Hi, wij zijn Ronny & Djura

Gek op reizen, vrijheid en onze bus Bruno. Hoe minder vastigheid, hoe beter! Daarom zijn we sinds 2022 fulltime op pad en parttime aan het werk als digital nomads. Een droomleven! Want dromen zijn er om na te jagen, toch?

Leer ons beter kennen